Annons

Problem med styrväxel och/eller "rag joint"

1
Hej.

Jag har s.k. Hollywoodstyrning på min Firebird -67, dvs ett ganska stort spel innan styrresponsen kommer. Jag upplever därmed bilen som väldigt ostabil, framför allt på kurviga 70-vägar. Jag har servo. Jag läser lite här på forumet efter att ha sökt på "styrväxel" och någon bytte styrväxeln som tog bort "spelet". Läser jag i Classic industries katalog står det att en uttjänad "rag joint" skapar ett spel.

Om man har det här spelet....hur kan man kolla om det är styrväxeln eller "rag joint" som är problemet?

Tack för ett bra forum.

Vänligen
Jimmie
Pontiac Firebird 400 Coupe -67
Annons

Re: Problem med styrväxel och/eller "rag joint"

5
Hej igen.
Ursäkta sent svar.
Svårt att förklara med rätt termer här men hoppas ni förstår vad jag menar.
Jag bad dottern sitta i och prova enligt Lemans 65 tips. Enda spelet som fanns var när änden på "bulten" (som går igenom alla ragjointens brickorna, bulthuvudet neråt mot styrväxeln) gick från kant till kant på den "u-formade" del som sitter i kanten av ragjointens första "bricka" där rattstången möter ragjointen. Hjulen flyttade sig åt vänster och höger så fort änden på bulten gick emot respektive kant på u-et och det spelrummet motsvarar inte det spelrum jag upplever när jag kör. Känns som jag inte fick riktigt svar på vad som är mitt problem genom detta "test"....eller fick jag det utan att jag fattat det själv?:-)

Vänligen
Jimmie
Pontiac Firebird 400 Coupe -67