Annons

varmgång

1
min 68 GTO cab går varm kan inte köra i köer då går mätaren upp
det sitter en 400 Pontiac från 69 som ska sitta i en fullsize Pontiac den enligt motornummer.
fläkt bytt termostat bytt tycker fläkten sitter väl långt ut från fläktkåpan enlig mig om det kan vara en orsak
fläktbladen ligger mellan motor och fläktkåpa alltså inte i fläktkåpan som jag tycker den borde liggs för att dra så mycket kall luft genom kylaren som den ska
kylare fläkt kåpa original 68 GTO.
Tacksam för svar
Annons

Re: varmgång

2
Hur varm blir då motorn vid kö-körning? Blir den FÖR varm, så att varningslampan tänds, d.v.s. 245-255°F? Eller blir den bara "normal" lite varmare p.g.a. lågt luftflöde p.g.a. tomgångskörning?

Några orsaker till varmgång:

För mager bränsle/luftblandning (Kolla även bränslepump och filter)
Felaktig tändinställning och eller tändkurva
Igensatt kylare/kollapsade kylarslangar (strypt flöde)
Igensatta kylkanaler i motorn (strypt flöde)
Kärvande termostat / felaktig termostat
Dålig vattenpump
Felaktig hastighet på pumpen (för snabb/för långsam)
För tjock kylare
Fel/felaktigt kylarlock
Kåpa saknas vid fläkten
Felaktig position av fläkten i förhållande till kåpan
Dålig design av fläkt - Original fabrikstyp fungerar vanligen bäst
Högtrycks oljepump
Motorolja med för hög viskositet. Fabrikanten rekommenderar 10W30 av en orsak.
Elektrisk fläkt (dragande/tryckande). Hindrar luftflödet
För mycket Glykol
Fel typ av Glykol
Flödestest: Börja med kall motor. Tag av kylarlocket. Starta motorn. Få upp motortemperaturen så att termostaten öppnar. Öka motorvarvet till 2000varv. Om kylarvätskan då flödar ur kylaren så är det en strypning av flödet i kylsystemet. Detta måste åtgärdas för korrekt kylning.
Fel typ av tändstift (värmetal)
Fel typ av bränsle (prova 95 oktan, E85 får motorn att gå magert)
Avgaser i kylsystemet p.g.a. spricka i toppen eller trasig topplockspackning. Kolla efter koloxid i kylaren hos en verkstad med den utrustningen. Tag av kylarlocket och kolla om det skummar om kylvätskan vid start av kall motor.

Fakta, data samt val av komponenter och vad som gäller för just DIN bil finns i ägarmanualen och verkstadsmanualen för just DIN bil.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: varmgång

3
går upp i en 240 grader Farenheit plus att temp mätaren börjar lysa då jag kör sakta t.ex en bilkö ligger vid körning ca 90 km/timme
ligger den nära 200 grader men verkar inte koka när man öppnar huven så vitt jag vet är det original kylare kåpa fläkt men som sagt tycker den ligger lite för långt ifrån kåpan då fläktbladen ligger utanför denna helt

Re: varmgång

4
Låter som att det är dags att byta cellpaket i kylaren? Vid farter över 50km/h är det fartvinden som övertar kylningen och fläkten spelar då en mindre roll.
Annars är ju inte 200°F mer än 93°C och inte på nåt sätt FÖR varmt, snarast normalt. Original termostaten öppnar ju vid 195°.
Kanske ska din bil ha en termokoppling mellan vattenpump och fläkt som saknas, därav det felaktiga avståndet till kåpan?
Bilar som inte har termokoppling har i stället en distans som får fläktbladen halvvägs in i kåpan.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: varmgång

5
Har termokoppling så då borde fläkten ligga längre in den är även bytt för säkerhetsskull får ta ned kylaren i vinter
Var det inte dig jag träffade i Norrtälje American car show i somras har en röd GTO 68 Cab med röd inredning importerad i somras från Kalifornien !