Annons

Tur i oturen?!

1
Hämtade Firebirden från vinterförvaringen i helgen, en resa på ca 20mil. Under resan hem noterade jag ett ventiltick från vänster sida men tänkte att det är nog bara en lyftare som strular lite efter att bilen har stått still över vinter. Tempen låg stabilt på 82grader och oljetrycket på ca 45psi. Efter ca 13mil small det till varpå jag skickade i neutral, slog av tändningen och rullade in på en P-ficka. När jag startade bilen igen "klapprade" det till från motorn, oljelampan flimrade och oljetrycksmätaren visade knappt 5psi. Eftersom jag stod mitt i ingenstans så blev det att ringa efter bärgare så jag fick hem bilen. Så här såg det ut när jag plockade av ventilkåporna och insug/valleypan:
Bild
Bild
Kulan på en av stötstängerna hade gått ner sig och tillslut gått av! Det här är nya stötstänger från Comp cams, har bara gått en säsong. Det är inte första gången jag har fått problem med delar jag köpt från Comp cams men garanterat den sista, kommer ALDRIG köpa någonting från dom igen! Jäkla skitkvalité :evil: Bara ren tur att lyftaren inte trillade ner på kammen och slog sönder lyftargalleriet :roll: Har både original stötstänger och packningar hemma så förhoppningsvis hinner jag plocka ihop motorn i veckan igen 8-)
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Annons

Re: Tur i oturen?!

4
Har varit med om istort sett samma sak men det gick mer på skit för mig. Lyftaren rasade ner o gick upp i en cylinder.
Tyvärr så blev efter lyssnade värre har problem än idag med att åka o vara orolig för minsta tickande numera.
Så hoppas du slipper det problemet ialfl.

Re: Tur i oturen?!

5
Polylocken som jag köpte från Comp cams var fulla med spån och smuts dessutom saknades en stoppskruv. Även stötstängerna var skitiga när jag fick dom. Magnumvipporna från CC är däremot helt ok, men ingenting annat jag har köpt till motorn har vart smutsigt direkt från kartongen eller att det har saknats några delar.

Tråkigt att höra Stugan, jag har nog haft tur att klara mig undan med bara en bärgningskostnad på 1500kr.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Tur i oturen?!

6
Googlade lite och hittade flera som har haft samma bekymmer. Ett exempel:

"I installed a set of comp cam roller tip rocker arms on my big block. Everthing is new cam, lifters, pushrods. My engine started a lifter noise and I've discovered that the upper end of the pushrods are wearing and creating more clearance. The rocker arms are oiling. I didn't have this problem with the stock rocker arms. Has anyone had this problem? The comp cam tech line guy tells me the flame hardened magnum series push rods should cure the problem."

Den gemensamma nämnaren ser ut att vara CC rollertip vippor (Magnum) ihop med original eller High Energy stötstänger. Förstår inte varför Comp cam säljer ett kit med dessa ihop om dom inte passar?! Ska prova med mina original stötstänger så jag kan köra i sommar men kommer beställa nya chrome moly stötstänger från Butler för säkerhets skull.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Tur i oturen?!

8
Bytte ut Comp cams-stötstängerna mot ett set som satt i min 350 tidigare. Blev lite osäker om dessa verkligen är Pontiac original? Någon som vet om Pontiac hade "one piece"-stötstänger?

Från vänster:
-69 350, monterade i 400an nu.
-68 400
Dom två till höger är Comp cams, vilken som pajade är rätt uppenbart (den lilla metallbiten är vad som är kvar av kulan). Flera av dom andra CC stötstängerna hade spår av slitage där "kromet" hade släppt.
Bild
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Bara att riva igen...

10
Kom ca 20mil innan jag hörde ett svagt tickande igen (suck). Lyckades iaf. ta mig hem krypandes i 30km/h. Så här såg stötstången ut på ettans avgas denna gång:
Bild
Var nog för snabb att skylla på Comp Cams. Vet inte om det är lyftaren som inte ger tillräckligt med olja eller om det är fel på vippan, hur som helst beställde jag .080 Chromoly stänger, ny vippa och ny lyftare från Summit. Hoppas bara att motorn fungerar felfritt resten av sommaren nu :roll:
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Tur i oturen?!

12
Jepp, tyckte att jag tog upp dom hyfsat mycket och hade bra med spel imellan när jag kollade med motorn ihopsatt. Körde flera hundra mil förra sommaren utan problem, i år har två stötstänger pajat på mindre än 40mil. Är på samma ventil/lyftare/vippa båda gångerna.
Bild
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Tur i oturen?!

14
Vet faktiskt inte, såg ut så när jag köpte topparna (endast uppe i toppen på styrningen). Topparna helrenoverades med bla. nya styrningar efter att jag portat dom (fotot är taget innan renovering) så nu är märket/jacket borta.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP