Annons
Annons

Re: Pontiac Summer Meet 18/7

32
grandprix63 skrev:Ett annat frö om en Pontiacträff nästa år har jag redan sått, då jag för en tid sen kom på att Pontiac som märke firar 90 år.
En bekant har tillgång till Laxå flygfält och har där några gånger kört "Back to Basics"-träffarna. Jag lade fram förslaget till honom och
han är heltänd på idén att få till en renodlad märkesträff och med hjälp av fler Pontiacentusiaster borde det väl gå att få till något.

Det är väl i stort sett bara att komma överens om ett lämpligt datum, gärna under sommaren och spåna vidare utifrån det.

Vad tror sällskapet här på Pontiaforum om valet av plats? Laxå är ju relativt centralt
Back to Basic låter väldigt intressant.Dock är det lagt väldigt tidigt,9:e maj och vi vet ju hur kallt det kan vara i Sverige på våren.Men jag välkommnar alla ideèr och kreativa tankar.En person beklagade sig hur vi kunde lägga träffen igår då den krockade med Wheels and Wings.Det är omöjligt att lägga en träff idag som inte krockar med annat, är flertalet träffar varje helg.Man får helt enkelt välja vad som passar och är intressant.
Om jag förstår Anders (grandprix63) rätt så kan vi ha träffen på sommaren, vi behöver bara bestämma ett datum? Jag tycker Laxå låter som ett kanonbra alternativ 8-)
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Pontiac Summer Meet 18/7

33
Burningbird skrev:
grandprix63 skrev:Ett annat frö om en Pontiacträff nästa år har jag redan sått, då jag för en tid sen kom på att Pontiac som märke firar 90 år.
En bekant har tillgång till Laxå flygfält och har där några gånger kört "Back to Basics"-träffarna. Jag lade fram förslaget till honom och
han är heltänd på idén att få till en renodlad märkesträff och med hjälp av fler Pontiacentusiaster borde det väl gå att få till något.

Det är väl i stort sett bara att komma överens om ett lämpligt datum, gärna under sommaren och spåna vidare utifrån det.

Vad tror sällskapet här på Pontiaforum om valet av plats? Laxå är ju relativt centralt
Back to Basic låter väldigt intressant.Dock är det lagt väldigt tidigt,9:e maj och vi vet ju hur kallt det kan vara i Sverige på våren.Men jag välkommnar alla ideèr och kreativa tankar.En person beklagade sig hur vi kunde lägga träffen igår då den krockade med Wheels and Wings.Det är omöjligt att lägga en träff idag som inte krockar med annat, är flertalet träffar varje helg.Man får helt enkelt välja vad som passar och är intressant.
Om jag förstår Anders (grandprix63) rätt så kan vi ha träffen på sommaren, vi behöver bara bestämma ett datum? Jag tycker Laxå låter som ett kanonbra alternativ 8-)
Håller med, låter kanonbra. Borde ju även få motortidningar att vilja skriva om den vilket skulle öka intresset för våra kära Pontiac bilar. Som Anders skrev är det ju bra att smida detta i god tid. Anders, kan du kolla vilka helger det skulle gå att ha en träff på Laxå flygfält? Skulle ja även kunna ha lite racing för de som vill.
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

Re: Pontiac Summer Meet 18/7

37
Hej!
Jag fick en idé angående "Pontiac Summer Meet" och dess eventuella fortsättning och ställer frågan till Håkan, Peje och Burningbird, då det var ni som tog initiativet till den första träffen: Tanken jag fick var att träffen kunde flyttas runt på olika platser runtom i landet med nya arrangörer varje år för att få spridning och variation på tillställningen. Naturligtvis ska det, i mitt tycke, vara så enkla arrangemang som möjligt. Hoppborgar för barn och orkestrar som spelar är ju inte nödvändiga, det är ju bilarna som är showen.

Hur som helst, ett datum är bokat nästa år på Laxå Flygfält men det kan vara intressant med lite input om en träff där innan vi går ut med det officiellt
1963 Grand Prix - 2001-13 - Såld
1966 Bonneville Station Wagon - 2013-16 - Såld
1966 Bonneville 4-Door Hardtop - 2016-20 - Såld

Re: Pontiac Summer Meet 18/7

38
Vi skulle ju kunna samlas på en plats ex Porla Brunn(ovanför Laxå) och åka en tur på små vägar och sen till flygplatsen.Verkar som det var uppskattat sist att vi åkte tillsammans.Angående olika platser med olika arrangörer kan funka men förutsätter folk som orkar och är intresserade av att hålla i en träff.Nu är jag inte negativ utan har en hel del erfarenhet av klubbverksamhet/träffar och det brukar låta storartat i början men sen tunnar det ut i leden.Just därför är ju en träff i all enkelhet smidig då man inte behöver fixa en massa.Och som ni sa,det är ju bilen som står i centrum.

Re: Pontiac Summer Meet 18/7

39
Uppfattade det inte som negativt, tvärtom.
Tanken bakom alternerande platser och arrangörer är dels att det inte ska behöva bli betungande för några enstaka att göra samma sak på samma plats varje år, dels att vi får se nya platser i Sverige och därigenom få lite variation på deltagande bilar, då många kanske inte vill eller har möjlighet att åka om det är för långt bort (de flesta bilträffar har ett upptagningsområde på ca 10 mil) Det kanske är så att det kan bli fler än en Pontiacträff varje år om folk accepterar att det är enkla träffar utan allt för stora insatser?

Dessutom tror jag att det blir lättare att hålla det enkelt, då ingen arrangör ska behöva känna krav på att det ska vara en viss standard på träffen, det är ju inte Classic Car Week som ska arrangeras utan bara en sammankomst för de som åker Pontiac.

Det som behövs är bara en eller ett antal personer som kan ordna fram en öppen yta att parkera på.

Om man sen vill göra nåt utöver det, som att anordna tipspromenad eller liknande, med prisutdelning med hjälp av sponsorer, är det upp till varje träffarrangör.

I fallet Laxå, om nu Johan och jag bestämmer oss för att köra, kommer det att bli enkelt och dessutom gratis, precis som ert arrangemang i Borensberg. Vi kommer att använda oss av frivilliga bidrag till hyran av flygfältet och ta ur egen ficka om det kniper. I och med det är det matsäck och fikakorgar som gäller. Naturligtvis kommer vi att bjuda in försäljare av delar till Pontiac, de flesta kör ju själv såna men i övrigt kommer vi att undvika hoppborgar för barn, t-shirtsförsäljare och andra marknadsknallar utan anknytning till bilhobbyn.

Vad tror ni? Kan vi använda oss av namnet "Pontiac Summer Meet" för en sommarträff i Laxå eller vill ni som startade det hela vara själva om det namnet för att köra vidare på det i er regi?
1963 Grand Prix - 2001-13 - Såld
1966 Bonneville Station Wagon - 2013-16 - Såld
1966 Bonneville 4-Door Hardtop - 2016-20 - Såld

Re: Pontiac Summer Meet 18/7

41
Varför inte? Annars har vi ju All Pontiac Day som brukar vara i september men det är å andra sidan lite mer än en vanlig "fikaträff". En mycket trevlig tillställning som besöks av alldeles för få, om nu någon frågar mig.
1963 Grand Prix - 2001-13 - Såld
1966 Bonneville Station Wagon - 2013-16 - Såld
1966 Bonneville 4-Door Hardtop - 2016-20 - Såld

Re: Pontiac Summer Meet 18/7

43
Lemans71, det jag har förstått av det inlägget på facebook är att arrangören av Classic Cars and Customs-träffen på Sundby Gård i Huddinge upplåter en viss yta av träffområdet för att Pontiacs ska kunna parkera tillsammans och det är således ingen renodlad Pontiacträff.
Den ersätter heller inte All Pontiac Day-träffen, som på senare år har hållits vid Mel's i Fjärdhundra. Om det blir någon All Pontiac Day i år återstår att se.
1963 Grand Prix - 2001-13 - Såld
1966 Bonneville Station Wagon - 2013-16 - Såld
1966 Bonneville 4-Door Hardtop - 2016-20 - Såld