Annons

Elektrisk bränslepump

1
Har inhandlat en elektrisk bränslepump Carter P 4070, tänkte ersätta den mekaniska då jag haft problem med ånglås flödning.
Vill ha lite tips angående placering, elanslutning mm, skall också byta bränsleröret fram till motorn från 5/16 till 3/8.
Eller kör ni med slang hela vägen från pump till motor? Inte helt enkelt att byta rör då det löper genom främre rambalken!

MVH
Stefan GTO 66
1966 GTO
Annons

Re: Elektrisk bränslepump

2
Jag har mina monterade i vibrationsdämpare fastskruvade i skuffgolv"väggen" bakom bakaxeln på passagerarsidan.
Såg ingen poäng med att byta soppaledning.
En elsladd kopplad från IGN terminalen via en säkring till ett relä och en strömbrytare (på lämpligt ställe) och sedan vidare med buntband fastsatt på soppaledningen bakåt.

Hoppas detta hjälper en aning.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Elektrisk bränslepump

3
Tack för info !
Är väl lämpligt med vibrationsdämpare, har hört att dom kan vara högljudda, är dom det eller är det överdrivet ??
Anledningen att byta bränsleledningen var att anslutningarna på nya pumpen var 3/8 och gamla ledningen är 5/16 och 50 +
och lite rostig. Har ni några förslag angående materialval ?
1966 GTO

Re: Elektrisk bränslepump

5
Skönt att höra att den är tyst!

Kollade idag med min slangleverantör som föreslog Polyuretanslang som används b.l.a till olika trycklufts applikationer.

Kollade på nätet och kunde konstatera att den är bensin och oljebeständig, den är dessutom smidig och följsam, den tål
att böjas utan att den veckar sig.

Det finns många olika typer (snitsiga smidiga) kopplingar att använda till dom.
1966 GTO

Re: Elektrisk bränslepump

9
Det har jag ingen koll på eftersom jag i mitt arbete använder dessa kopplingar och slang. (bra rabatter).
Men jag tror att det blir betydligt billigare än AN prylarna.

Det som du skall se upp med är gängorna i pumpen som är NPT 1/4 och normalt för tryckluftkopplingar är Whitworth rörgängor !
Det skiljer en gänga per tum i den dimensionen, men eftersom gängan inte är så lång så funkar det ändå.
1966 GTO