Annons

felställd förgasare? hjälp

1
Hejsan

Ny här på forumet..
Köpte går en lemans sport 71a med edelbrock 600 förgasare. Å vid full gaspådrag vid de högre varven så bluddrar den bara ja vill få de till att den får för lite soppa nån som Vet hur man ställer en sån förgasare för går fint på tomgång..
Kan tillägga att den läcker ändel från grenröret då packningen är slut sen sitter de på 2" system..
Kan de annars vara att den inte får andas ordenligt..
Sitter andra toppar å insug kanske kam med..

Tacksam för svar nybörjare med jänkare
Annons

Re: felställd förgasare? hjälp

2
Hej! Börja med sälja Edelbrocken till någon Cheva ägare.Köp sedan en riktig förgasare dvs en Rochester QuadraJet.Kent här på forumet kan berätta vilken du ska ha.Läckande grenrör gör att bilen tappar en del effekt plus att det låter skit.

PS: Hittar du ingen förgasare så har jag en Carter QuadraJet(replacement för Rochester)att sälja.Funkar mycket bra men Kent kanske vill titta igenom.
Den har suttit på min GTO 400 motor.

Re: felställd förgasare? hjälp

3
Välkommen till Forumet!
Som Peje säger!

Edelbrocks AFB-kloner, är kopior på Carters "competition"-serie, för små varvvilliga Ch**a-motorer, de hade på 70-talet, som i sin tur var kopior på Ch**as original Carter AFB.
Carter AFB- clonerna från Edelbrock, tillverkade av "USA-Weber" MagnetiMarelli är framtagna just till Ch**a-motorerna och kan fungera hyfsat där utan att glänsa (trots att de är blankpolerade).
De kan fås att fungera drägligt för transport mellan punkt A och punkt B på större motorer, utan att för den skull vara speciellt bra. Den största nackdelen med dessa är övergången mellan primär och sekundärkretsen, luftspjällen reagerar/öppnar alldeles för snabbt på en lite vridstarkare/större motor, och ger i dessa fall en klart noterbar tvekan vid övergången, jämfört med en förgasare som har justerbar öppningsgrad/hastighet. Acc-pumparna har också visat sig vara en svag länk då skaften på dessa är tillverkade i plast och lätt går sönder. Carter AFB (originalen) var bra på sin tid men övergavs av GM i mitten på 60-talet då man tog fram den mest användbara, effektiva och anpassningsbara förgasaren i bilhistorien, Rochester Quadrajet.

GM började använda, (och överge Rochester 4-jet och Carter AFB), Rochester Quadrajet från 1965 till 1990 i miljontals bilar med tusentals olika applikationer, detta är det ingen annan förgasare som matchar.
Den bästa förgasaren den som din motor var utrustad med från början. Den är anpassad i alla avseenden som t.ex. vakuumanslutningar, reglage, bestyckning o.s.v.
Original-förgasaren till 1971 Pontiac är av en 750cfm-gjutning och flödet anpassar sig automatiskt till din motors behov tack vare de belastningsstyrda luftspjällen.
Vilka tror du lagt ner mest tid på att finna en fungerande förgasare till just din motor, Pontiac eller din lokala V8 butik?
Jag säger det igen, Edelbrock-clonerna är kopior på C***a AFB och är framtagna med dessa i åtanke och de gör sig INTE bra på en stor och vridstark Pontiac V8.
Tyvärr kan dessa E-cloner aldrig bli så billiga att de blir bra, hur blankpolerade de än är.......
Den största nackdelen med dessa är övergången mellan primär och sekundärkretsen, luftspjällen reagerar/öppnar alldeles för snabbt på en lite vridstarkare/större motor, och ger i dessa fall en klart noterbar tvekan vid övergången, jämfört med en förgasare som har justerbar öppningsgrad/hastighet. Acc-pumparna har också visat sig vara en svag länk då skaften på dessa är tillverkade i plast och lätt går sönder.
Edelbrock-clonerna kan aldrig vara ett förstaval, då de sekundära luftspjällen inte är justerbara. Och hur smidigt är det att lägga till eller ta bort vikt på vikterna på en AFB-clone för att få den att fungera på nå´t annat än den CSB den är framtagen till?
Q-jeten är den mest utvecklade, effektiva och mest lättanpassade förgasaren som nå´nsin tillverkats för produktionsbilar.
Quadrajet förgasaren användes av General Motors på flera miljoner fordon. Även Ford och Dodge samt många marin-motorer använde Rochester Quadrajet. Dessa förgasare var tillverkade i en mängd olika konfigurationer och modeller genom åren. De är väldigt effektiva förgasare och ger användaren det bästa både gällande ekonomi och prestanda. Eftersom största delen av dessa förgasare monterades på standardfordon så räcker endast en renovering ofta inte till för den önskade prestandanivån. På senare år har tusentals entusiaster gått tillbaka till originalförgasaren, framför allt Q-jeten, till sin muskelbil. Med ökande bensinpriser och dyra eftermarknadsförgasare så är det inte konstigt att man vill ha en effektiv och prisvärd förgasare. En välpreparerad Q-jet är det perfekta valet!
En Rochester Quadrajet till 1974 och äldre standard Pontiac flödar 750cfm vid behov.
Dessa förgasare anpassar sig efter motorns behov, och räcker till en bra bit över 600 hästar, rätt anpassade.
De finns även som 800cfm gjutningar fr.o.m. 1975 och dessa kan med lätthet konverteras till el-choke samt utifrån justerbar vilohöjd för primärnålarna (primärblandning) inom ca. 5 munstycksstorlekar. Sekundärblandningen ändras genom att byta nålar, också utifrån, och tar 20 sekunder.
Det finns INGEN förgasare som är lika användbar/justerbar som dessa.
Tyvärr har Q-jet fått dåligt rykte p.g.a. att de alla är applikationsbestämda och fungerar dåligt om de monteras på en motor den inte var avsedd för, men med enkla medel kan de anpassas till vilken motor som helst.
Dåligt rykte har de fått också tack vare många bristfälliga "fabriksrenoveringar" som sålts genom åren, bl.a. av Holley, vilka oftast är rena soporna ihopplockade av missmatchande flottörhus, lock och spjällplattor från olika fabrikat och kan vara ett h-e att ställa iordning, men gjorde förmodligen att Holley fick sälja fler utav sina "egna" förgasare?
Detta att anpassa förgasaren till applikationen gäller ju egentligen ALLA förgasare, och trots att vissa eftermarknadsförgasare, där tillverkaren garderat sig genom att göra tomgångdelen många gånger alltför rik, men trots allt hyfsat fungerande, så kommer man inte ifrån kalibreringen/bestyckningen i övrigt om man vill att den ska fungera bra.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: felställd förgasare? hjälp

4
Åfan trodde edelbrock förgasare skulle vara riktigt bra..är en 350 motor som sitter i min bil å den tvekar inte det minsta när man drar fullt ända är vi de högre varven å uppväxling så bluddrar den bara känns som den får aldeles för lite bensin..å va ja vet så har de Bara satt dit förgasaren å den köptes ny förra sommaren av förra ägaren + insug..

Finns det nån som bor nära karlskoga å kan lära mig lite å hjälpa

Re: felställd förgasare? hjälp

5
Min arbetspolare hade en gång en Camaro med en liten 307:a och 2-port.Han renoverade motorn,putsade kanaler,tog bort onödigt gjutskägg och balanserade alla vitala komponenter.Behöll 2-ports originalförgasaren o insug men såg till att grejerna var 100% tip-top.Det var många 4-ports bilar som fick gasa hårt för att köra ifrån honom.Jag tror att dessa motorer håller 200 hk original men gick som fan själv.Så att bara "slänga på" en annan förgasare och insug betyder inte att bilen kommer att bli vassare,iaf inte på en Pontiac.En frisk,rätt inställd Rochester får dig att le bakom ratten.