Sida 1 av 1

kauffman

Postat: 22 feb 2020 10:23
av stefan 8
såg att det låg kauffmantoppar på blocket med 65cc förbräningsrum. om ett par original HO toppar ligger runt 78cc och såna ska man ju undvika att plana för att man får för hög komp och spikningar kan uppkomma, så måste ju sånna där toppar endast gå racesoppa. nu vet ju inte jag om kamaxeln som följer med ger högre comp eller håller ner compen. vad tror ni andra?

Re: kauffman

Postat: 22 feb 2020 18:57
av Torpedo-47
Vad kompresionen blir hanger ju på mer än topparnas cc, motorstorlek kam osv... Generellt så brukar alutoppar trivas med lite högre komp än gjutjärn

Re: kauffman

Postat: 22 feb 2020 19:15
av stefan 8
1kg till i komp kan man väl köra med som kompensation mot för gjutjärn, men som sagt jag vet inte vad crowerkamen ger i komp reagerade bara på att jag tyckte 65cc lät som lite som förbräningsrum men jag har ingen aning.

Re: kauffman

Postat: 23 feb 2020 20:52
av zappafan
Har 72cc med 455:a, kör ibland på 95 oktan, utan problem.....

Re: kauffman

Postat: 23 feb 2020 22:33
av The Judge
1969 #48 och 1970 #12 toppar till RAIII motorerna har lite drygt 66cc förbränningsrum med platta kolvar och antingen 744 (tidiga 1969) eller 068 kammar med 114-116 LSA.
Alumimiun har sämre termodynamiska egenskaper än gjutjärn och behöver kompensera detta med ca. en punkt högre statisk kompression.
Således inga problem med dessa Kauffman toppar på en 400 eller 428.
Allt handlar om anpassning av kolvarnas utformning (dish) och kamaxel (duration, LSA och insugsventilens stängning) till använd storlek på förbränningsrum.
De stora fördelarna med alu-toppar är möjligheterna till större flöden och effektivare förbränningsrum som gör det lättare att bygga en fullracemotor.