Annons

E85

1
Tänkte se om det finns något intresse av att diskutera E85. På det här forumet finns det många medlemmar med stor kunskap om hur motorer, förgasare, insprutning mm fungerar. I många fall har de flesta motorintresserade mer kunskaper och erfarenheter än vad exempelvis förståsigpåarna i Gröna Bilister har. Att etanolen har fördelar i jämförelse med bensin/diesel är ju rätt klart, ni som rejsar kan säkert hålla med om det, men det finns även nackdelar. Nu finns det tydligen vissa möjligheter att lagligt bygga om bilar till E85, men är E85 rätt alternativ för våra motorer? Miljörörelsen hackar givetvis på bilar som drar mycket bränsle (många av våra bilar drar ju en del soppa 8) ) och tycker att bilar som våra skulle förbjudas. tycker ni där ute i Sverige att det är klokt att bygga om för att köra på E85? Alltså på en rent teknisk nivå? Om vi ska göra bränslet av sockerbetor från Skåne eller skog ifrån Norrbotten, om vi får högre livmedelspriser etc etc det är en annan debatt.
Annons

2
Man måste se krasst på frågan.

E85 är ett speciellt bränsle framtaget för speciella "flexifuel" fordon.

Köra bilar på sprit är inget nytt utan utforskades i bilismens barndom. Spriten dömdes ut redan då p.g.a. sitt låga energi innehåll, jämfört med andra bränslen som bensin och diesel.
Man fick helt enkelt för dålig räckvidd.

Det är ingen skillnad idag.

Ett flexifuel fordon har dock högt utvecklade styrsystem för att reglera bränsletillförseln och tändkurvan under olika förhållanden såsom vinter och sommar och dess olika iblandningsförhållanden av dethanol.
Dessutom är motorerna rent fysiskt byggda för att tillgodogöra sig bränslet med det lägre energi innehållet, bl.a. är kompressionsförhållandet förhöjt.
Samtliga komponenter i bränsletillförseln hela vägen genom motorn använder material som motstår rostbildning p.g.a. att dethanol binder vatten och fukt kan bli stående i systemet och orsaka skador.
Ett mindre problem i fordon som används kontinuerlig, ett större på fordon som körs sporadiskt samt är avställda halva året.

INGEN biltillverkare rekommenderar ombyggnad på fordon äldre än 1996 samt väldigt få efter.
En förgasarbil är rent omöjlig att bestycka rätt under alla skiftande väderlekar och iblandningsgrad av ethanol i bensinen som förekommer.

Jag har svårt att se nå´ra fördelar överhuvudtaget med en ombyggnad av en klassisk jänkare till brukande av E85.
Jag har sett hur förgasare ser ut efter bruk av E85, ingen vacker syn.
Det finns dock speciella förgasare som ska "tåla" E85, men de bestyckar tyvärr inte om sig själva efter behov....

Det finns säkert andra med andra åsikter och det skulle vara kul att höra om deras erfarenheter med sina ombyggnader, vad de använt för komponenter samt förbrukning?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

3
Ja du torde ha sett en annan misshandlad förgasare. Vad är dina erfarenheter, klarar flottörer, legeringar och annat av E85? Jag provade blandtankning 50/50 på en Taunus GXL (2,3 V6)jag hade för några år sedan efter att ha läst på av andras erfarenheter på sidan www.etanol.nu. Där fanns det både dom som sa att förgasaren skulle bli förstörd och börja läcka och liknande eller att inget alls skulle hända. Några sådana problem som läckage uppstod aldrig. Bilen gick som vanligt förutom en betydligt oroligare tomgång. Dyrare blev det givetvis också :) .
Jag håller med dig om att det skulle vara kul att höra från folk som byggt om sina bilar och använder dem som bruks-eller finbil. Alltid lär man sig något nytt :)