Annons

Gammhärken...=)

1
Köpt 1989 ägt den sen dess, satt 350/350 odiff bortplockad ac :? ,egentligen en klassisk misshandlad jänkare -importerad av en gentleman i Stockholm som gissningsvis jobbat overthere & tagit hem den som flyttgods - efter han sålde så har den bytt ägare 1 eller 2 ggr per år (jag är 12 ägaren) till slut hamnade den i Lycksele där den blev ramlyft/rostlagad/lackerad av en glad amatör (samma lack fortfarande) fundrade på att uppgradera 350:in ,men på den tiden var det som en udda motor (iaf om man hörde med reservdelsfolk ,trimprylar etc..) man hade att göra med lite dragracingfolk så då blev det att köpa 455 att renovera istället (96 toppar från 400:an ,TRW kolvar, A1 TH400 med 11 tums turbin & 2,76 i baken) då körde man rätt mycket ca 500 mil per säsong (körde kanske 1000 mil max, med vanliga bruksbilen per år i jämförelse..) sen ville man trimma lte till :roll: , då åkte man över till USA titt som tätt så då blev det till att köpa alu-toppar rullkam å sånt, möjligen onödigt men kändes rätt då.. 8-) numera körs det väl inte så mycket, mer till träffar/ fika-kvällar o dyl. Senaste vansinnesköpet - behövde nya bakdäck, rackarns om inte man skulle haft liite bredare bakfälgar för att fylla ut hjulhusen, blev samma sort Weld racings Draglite 15 * 9 (hade 8 tum runt om tidigare) :twisted:

Bild
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Annons

Re: Gammhärken...=)

2
Nån brukar ju klaga på att det inte skrivs så mycket här på forumet :roll: , så då skriver vi lite till :) hittade en bild från inköpsåret, 10*15 tums bakfälgar & 14 *8 fram väldigt fina så dom såldes till nån Firebirdägare på Gotland om jag inte minns fel, ovanligt nog satt det inga Hi-jackers utan vääldigt långa fjädrar, vad dom kan ha kommit från? bytt till andra fjädrar för att få ner till normalhöjd, hade varit snyggt att få ner en tum till men med vägarna där vi bor tror jag det är bäst att skippa, tectylat hjulhusen & målat över det vitlackade på underredet med svart färg istället, gjort förstärkning mellan länkarmsinfästningar i bakaxelnupphängning/boxat armarna (finns väl att köpa färdigt på hotckins..) fronten/framskärmar mm. har man haft ner en sväng för att försöka få lite bättre passform, byggt nytt 3 tums avgas som ligger tajt mot underredet (finns det nåt fulare än en fin bil, å sen ser man avgassystemet hänger ner en halvmeter eller sticker ut som två handtag till ett skottkärr vid bakstötfångarn..) motorn haft upp några ggr, A1 th400 lådan har funkat bra, bakaxeln fick diff & 3,55 utv. begagnat från Mats bruun (där köpte man mycket grejor lister, gummimattor,toppar.. i början på 1990..) aningen bökigare shimsa in men det gick bra till slut, kom igen nu & visa lite bilder på det ni har & berätta nån kul... :ugeek: (sen är jag visst "bara" 12:e ägarn..)

Bild
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..

Re: Gammhärken...=)

4
Ok, lägger upp några bilder på min rullande renovering som jag köpte 2009. Firebird -70 med 350/350, renoverade motor och låda och körde 2år. Byte bakaxel från en 8.2" med 2.73 till 8.5" med 4.10 och diffbroms, gick en sommar till innan jag snurrade ett vevlager. Nu sitter det en helrenoverad och lätt uppskrämd 400HO från -68 under huven ist. Planerna närmast är att byta utv. till 3.23, Hughes GM20 converter, alu. kyl, byte till en Crower 60916 kam samt ev. fuelcell. Karossen kommer senare renoveras/lackas (svart T/A clone) och inredningen ska bytas. Måste dock bli klar med renovering av min Bonneville -65 innan jag kan starta med karosseriarbetet på Firebirden. Just det, bilen kom hit -76 och jag är 22:e ägaren :?
Bild
Bild
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Gammhärken...=)

5
Kul läsning & bilder..
Bild

själv tycker jag inte modellen jag har är så jättesnygg (matchar ägaren... ;) ) men gillar storleken på midsizebilarna, sen då man väl dragit på sig en Pontiac blev man ju lite märkesbög även för att gå mot strömmen :D (dyrare på motorsidan men wtf. ,men tycker att det är mycket finare inredning på flesta Pontiacmodellerna jämfört med cheva, chrysler, etc..)
Bilmodellen man helst ville ha & skulle köpt med facit i hand är ju denna..
Bild

Tyvärr tycker jag priserna är käpprätt åt h-v nuförtiden... (speciellt när det ett fåtal som är riktigt fina efter den ev. prisbilden som sätts..) kul för du som har en fräsch ovanlig jänkare du köpt till vettigt pris & tänker sälja, men allvarligt vilken vanlig knegare köper jänkare/hobbybil 200-450 tusen kronor inte jag iaf. :cry: ,kalla mig snål eller ointresserad men jag sprider hellre pengarna på fler billigare intressen...
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..

Re: Gammhärken...=)

6
Tycker din bil ser bättre ut än många andra A-body modeller, dessutom hyfsat ovanlig? Känner igen det där med att bli lite "märkesbög" när man skaffade Pontiac ;)
Bilmodellen man helst ville ha & skulle köpt med facit i hand är ju denna..
Bild
Tyvärr tycker jag priserna är käpprätt åt h-v nuförtiden... (speciellt när det ett fåtal som är riktigt fina efter den ev. prisbilden som sätts..) kul för du som har en fräsch ovanlig jänkare du köpt till vettigt pris & tänker sälja, men allvarligt vilken vanlig knegare köper jänkare/hobbybil 200-450 tusen kronor inte jag iaf. :cry: ,kalla mig snål eller ointresserad men jag sprider hellre pengarna på fler billigare intressen...
Haha :lol: Exakt vad jag tycker! Skulle köpt en GTO -66 om jag hade råd men runt 280000kr för en bil i bruksskick?! Då nöjer jag mig med Birden och Bonnevillen ist.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Gammhärken...=)

7
Letade efter några gamla foton, så snubblade jag över den här bilden, vi hade en lokal jänkeklubb (numera "vilande") då blev det ordnat ett rally som gick runt kommun med frågor efter asfalt/små grusvägar & med avslutande Fika/prisutdelning, det som var lite synd var att det regnade duktigt en stund i slutet & bilarna fick det rätta utepålandet"hillbilly"-stuket :D (skitigare än bilden framhäver..) mest impad var man av en jänkepolare som körde sin egenrenoverad mintcondition 56:a Cadillac cab hela rallyt
Bild
,visserligen använde han visst tandborste då han rengjorde underredet efteråt... 8-)
Bild
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..