Annons

Nya motorn - 455/501 stroker!

1
Har pga tidsbrist inte varit närvarande på forumet på ett tag men ska försöka vara lite mer aktiv framöver. Har tyvärr sålt min 400HO från Firebirden (hamnar i en GTO -67), som nu fått en genomgången 350 med 2801-kam istället. Firebirden ska också säljas nu i vår när 350'n är inkörd och bilen gått igenom besiktning. Anledningen till att jag säljer 400an och Firebirden är att ny motor till min Bonneville -65 är beställd från Butler Performance! Är ett "Engine kit" som jag monterar ihop själv. Lite kort info:

*455 borrad 0.060 (4.211 borr), 4-bultade billit överfall med ARP pinnbult, preppat av Butler. Melling 54DS oljepump och Butler crank scraper. RPC oljetråg med baffle.
*Helsmitt vevparti med Eagle 4.5 vev, Eagle 6.8" stakar och Ross flat top kolvar.
*Edelbrock RPM toppar 87cc, med de nya "hjärtformade" förbränningningsrummen. CNC-portade till +325cfm och med 2.19/1.77 Ferrea-ventiler. 11:1 i komp.
*Quick fuel 950 Street och KRE's Northwind insug. Kommer också prova mitt RPM insug ihop med en 800cfm Q-jet.
*Lunati Voodoo rullkam med 294/302 avd duration, 243/251 @050, 0.638/0.645 i lyft (1.71 vippor), 110LSA/104ICL, Lunati lyftare.
*Harland Sharp Dimond vippor 1.65/1.71, Butler 0.116" pushrods.
*SFI damper och flexplate.
*Mad Dog 1 7/8" rundportsheaders och 3" avgas med X-pipe från RARE.
*Alu valleypan med PCV och alu ventilkåpor.
*RPC HEI (50000V/8000varv) med BOP polymer drev.
*CVF-Motorsport remhjulskit med fästen för gen. och servo. Ny servopump och generator. Cold case alu kyl med elfläkt.
*Carter mek. bränsle pump till RobbMc Power Surge catchtank med elpump (levererar för 900hk vid 7psi).

Ska preppa 400-lådan med Hughes rebuild kit och race sprag samt Transgo shiftkit. Hughes GM30BOP HD 3000stall converter. Bakaxeln helrenoveras med nya lager samt Fabcraft's 3.55HD utv. och Engineered Performance customdiff. Motorn bör leverera +600hp och 850nm. Hoppas få klart bilen till sommaren 2019, under tiden har jag min Bonneville -60 med helt original 303hp 389a 8-)
Bild
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Annons

Re: Nya motorn - 455/501 stroker!

3
AndersF skrev:Oooh, en värsting. Kul med folk som satsar.
Jepp, men dyrt blir det ;) Räknar med ca 160000kr för motor, låda och bakaxel. Fick sälja 400an och Firebirden ska ut i annons för att finansiera detta, mycket pengar men har länge velat bygga en sån här motor.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Nya motorn - 455/501 stroker!

4
Ju äldre man blir desto dyrare blir leksakerna!

Utan tvekan en grym motor, lite fundersam över användningsområdet bara?
Följer din tråd på maxperformance där vissa har synpunkter om att fylla blocket och använda förstärkningar för lyftarhålen, dessa råd förlänger livet på motorn om den ska nyttja sin pontential.
Detta borde väl Butlers ha kläm på tycker jag.

Om du sen ska få fäste vid WOT ska det väl till riktiga däck och när det fäster, vad händer med karossen?
Och när du fått upp farten, finns det resurser för att få stopp på grejorna?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Nya motorn - 455/501 stroker!

5
The Judge skrev:Ju äldre man blir desto dyrare blir leksakerna!

Utan tvekan en grym motor, lite fundersam över användningsområdet bara?
Följer din tråd på maxperformance där vissa har synpunkter om att fylla blocket och använda förstärkningar för lyftarhålen, dessa råd förlänger livet på motorn om den ska nyttja sin pontential.
Detta borde väl Butlers ha kläm på tycker jag.

Om du sen ska få fäste vid WOT ska det väl till riktiga däck och när det fäster, vad händer med karossen?
Och när du fått upp farten, finns det resurser för att få stopp på grejorna?
Jo så är det, dyra leksaker ;) Lite det som är tanken med bilen, en leksak som jag kan "boppa" runt med på crusing samt bränna bakdäck med när lusten infinner sig. Kan nog bli lite test n tune på Mantorp också men ingen direkt tävlingskörning. Egentligen hade en 455a med portade järntoppar funkat lika bra men jag kände att jag inte har tid att porta ett par toppar till just nu och att det vore kul att gå ett steg längre när det ändå kostar en hel del att bygga en motor. Är också lite kluven i frågan om "Hard block", Butler sa att det inte var nödvändigt men jag tycker nog nån tum under frostpluggarna inte hade skadat. Blir förmodligen ett Mega Brace i lyftargalleriet iaf. Ska även göra modifieringen i lyfthålen för säkerställa oljeförsörjningen till de hyd. rulllyftarna. Karossen blir i stort sett original med nya bussningar överallt. Än så länge behåller jag trummor runt om och enkretssystemet :shock: men kan bli skivor fram och tvåkrets framöver. När jag köpte Bonnevillen satt en Olds 403a och 350-låda monterat, karossen var rätt bucklig och inredning tvärslut så det är ingen originalbil jag "förstör". Snarare räddade jag den från att bli en sönderhoppad pilsnerbil :mrgreen:

Judge/Kent, jag har en 800cfm Q-jet (Pontiac -76?) som jag vill prova ihop med mitt RPM-insug (2.35"x1.18" portar) på 501an. Krävs det stora ingrepp för att modifiera den till den här motorn eller är det något som du kan lösa relativt "lätt"? Mvh Erik
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Nya motorn - 455/501 stroker!

6
Erik, din Q-jet kommer att fungera utmärkt på din motor efter "lite massage".
Byggt en av samma typ till "Don Kennedy´s" 1982 Firebird Stock/SuperStock/GT 400 på 750+ hp vid ca.7500 rpm.
Den gick låga 10:or med Ögge vid ratten.
Vissa RPM insug är inte tillräckligt öppna i gjutningen för Q-jetens 2.25" sekundärspjäll, så där får man kolla lite extra noga och ev. öppna en aning så att spjällbladen kan röra sig fritt hela vägen mot WOT.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Nya motorn - 455/501 stroker!

7
Det låter bra! Har skaffat en till 800cfm Q-jet från en -85/-86 "Chebby" Truck (M4MED) nr 17085292. Tänkte den kunde passa bra till min Pontiac 350 som jag plockar ihop som reservmotor. Kontaktar dig via PM angående uppgradering av den.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Nya motorn - 455/501 stroker!

8
The Judge skrev:Erik, din Q-jet kommer att fungera utmärkt på din motor efter "lite massage".
Byggt en av samma typ till "Don Kennedy´s" 1982 Firebird Stock/SuperStock/GT 400 på 750+ hp vid ca.7500 rpm.
Den gick låga 10:or med Ögge vid ratten.
Vissa RPM insug är inte tillräckligt öppna i gjutningen för Q-jetens 2.25" sekundärspjäll, så där får man kolla lite extra noga och ev. öppna en aning så att spjällbladen kan röra sig fritt hela vägen mot WOT.
750+ hp och låga tior? En sekund fel? Borde den inte gå låga nior? Vet inte vikt iofs men inte väger en Firebird 82 mkt mer än 1600kg?

Re: Nya motorn - 455/501 stroker!

9
Burningbird skrev:Har pga tidsbrist inte varit närvarande på forumet på ett tag men ska försöka vara lite mer aktiv framöver. Har tyvärr sålt min 400HO från Firebirden (hamnar i en GTO -67), som nu fått en genomgången 350 med 2801-kam istället. Firebirden ska också säljas nu i vår när 350'n är inkörd och bilen gått igenom besiktning. Anledningen till att jag säljer 400an och Firebirden är att ny motor till min Bonneville -65 är beställd från Butler Performance! Är ett "Engine kit" som jag monterar ihop själv. Lite kort info:

*455 borrad 0.060 (4.211 borr), 4-bultade billit överfall med ARP pinnbult, preppat av Butler. Melling 54DS oljepump och Butler crank scraper. RPC oljetråg med baffle.
*Helsmitt vevparti med Eagle 4.5 vev, Eagle 6.8" stakar och Ross flat top kolvar.
*Edelbrock RPM toppar 87cc, med de nya "hjärtformade" förbränningningsrummen. CNC-portade till +325cfm och med 2.19/1.77 Ferrea-ventiler. 11:1 i komp.
*Quick fuel 950 Street och KRE's Northwind insug. Kommer också prova mitt RPM insug ihop med en 800cfm Q-jet.
*Lunati Voodoo rullkam med 294/302 avd duration, 243/251 @050, 0.638/0.645 i lyft (1.71 vippor), 110LSA/104ICL, Lunati lyftare.
*Harland Sharp Dimond vippor 1.65/1.71, Butler 0.116" pushrods.
*SFI damper och flexplate.
*Mad Dog 1 7/8" rundportsheaders och 3" avgas med X-pipe från RARE.
*Alu valleypan med PCV och alu ventilkåpor.
*RPC HEI (50000V/8000varv) med BOP polymer drev.
*CVF-Motorsport remhjulskit med fästen för gen. och servo. Ny servopump och generator. Cold case alu kyl med elfläkt.
*Carter mek. bränsle pump till RobbMc Power Surge catchtank med elpump (levererar för 900hk vid 7psi).

Ska preppa 400-lådan med Hughes rebuild kit och race sprag samt Transgo shiftkit. Hughes GM30BOP HD 3000stall converter. Bakaxeln helrenoveras med nya lager samt Fabcraft's 3.55HD utv. och Engineered Performance customdiff. Motorn bör leverera +600hp och 850nm. Hoppas få klart bilen till sommaren 2019, under tiden har jag min Bonneville -60 med helt original 303hp 389a 8-)
Bild
Låter som en frän motor! Personligen skulle jag valt lägre komp(så den går på 95)och "mindre" kam i en fullsize.

Re: Nya motorn - 455/501 stroker!

10
Jo, hoppas det blir en trevlig spis! Vet inte exakt komp än men borde hamna mellan 10.8-11. Tror att med alu.toppar och moderna förbränningningsrum borde den klara sig på 95-oktan även om jag kommer tanka 98. Både min fd 400 och 389 med över 10:1 i komp och järntoppar går bra att köra på 95-oktan. Tycker nästan kammen är en gnutta liten på pappret, inte mycket större än Wolverine-kammen Jim Hand hade i sin wagon med 474ci och 3.55utv. Bonnevillen är inte så tungt som man kan tro, vägde in på 1960kg med halvtank och förare på regbesiktningen. Hoppas få ner den till ca 1850kg/4100lbs med lättare motor, alu.fälgar och rensad från onödigt inv. (reservhjul etc.). Dessutom vore det synd att inte utnyttja flödet i topparna med en liten kam ;)
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP