Annons

Nyförvärvet... (Bonneville -60)

1
Nu har äntligen min Bonneville -60 anlänt till Sverige! Ska hämta upp den i Linköping imorgon så får vi se om det blir hemfärd för egen maskin eller på trailer. Är inte jättesugen på att köra den i mildväder med fullt av salt på vägarna :roll:

Ska kolla upp så allt stämmer imorgon men det ska vara en "Black plate" bil, 303hp 389 med 4-port, 4-växlad Hydra-matic och 9.3" med 3.08-utväxling (som jag tror var standard?).

Lägger upp några bilder och återkommer med mer info när jag fått hem den.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Burningbird den 28 jan 2016 19:35, redigerad totalt 1 gånger.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Annons

Re: Nyförvärvet...

3
Micke-S skrev:Den ser riktigt trevlig ut.
Blir en lååång dags väntan för dig idag, helt i klass med när man var liten och väntade på tomten.

Lycka till med nyförvärvet!

/Mikael

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Tackar! Ja, jag kunde inte hålla mig så jag åkte in till sta'n redan kl9 i morse, är pappaledig så ungarna fick följa med. Blev en kort tur till jobbet med Bonnevillen som bara ligger en km från där bilen lastades av. Den startade direkt och gick tyst och fint. Fick dra lite långt på ettan innan 2an gick i och backen strulade när jag skulle parkera men det visade sig vara lite dåligt med olja i lådan så den fylldes på och alla nivåer sågs över. Tecknade en importförsäkring (helförsäkrad) och eftersom vägen hade torkat upp hyfsat så bestämde jag mig för att köra hem den. Gick dom 4 milen hur bra som helst, förutom en liten tvekan när man ger gas försiktig från tomgång eller från lätt gas. Är helnöjd med köpet!
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Nyförvärvet...

4
Har kollat upp VIN och "Body tag", bilen är tillverkad på Southgate i Kalifornien och verkar har gått där senaste 56 åren (är såld på Finney Pontiac, söder om LA). Inredning och färg stämmer också. Inga options på "taggen" men den har radio, bakre högtalare, remote mirror. Men dessa kanske var standard? Funderar på att beställa en PHS. Milesmätaren står på 05700.3 vilket är styvt 900mil, med då den troligen slagit över en gång bör den gått ca 17000mil. Hittar inte en enda buckla på bilen och den är troligen aldrig omlackad. Inredning är också riktigt fin för att vara 56år gammal. Var mörkt när jag kom hem så jag får kolla upp motornr etc. lite mer i morgon.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Nyförvärvet...

7
Nu har jag hunnit kika mer på bilen. Den är inte i utställningsskick men med lite TLC kommer den bli i bra originalskick då den verkligen inte är sönderskruvad. Kollade upp koder på block, toppar och förgasare och allt stämmer. B1=303hp aut, topparna har 536109 vilket är korrekt och förgasaren har nr 2976S vilket också stämmer. Motorn ser nära nog orörd ut och ser inte ut att ha varit ur bilen nån gång sen 1960... Med tanke på det bestämde jag mig för att försöka, så långt som möjligt, reparera/renovera alla originaldelar utan att använda några eftermarknads "bling bling" grejer.
Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Burningbird den 27 jan 2016 20:00, redigerad totalt 1 gånger.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Nyförvärvet...

9
Stämmer bra, är en AFB Carter! Men den skulle nog behöva en service och lite nya packningar ;) Har inte kollat nr på fördelaren med den ser ut att vara rätt och har oljeröret för manuell smörjning av övre lagret.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Nyförvärvet...

12
stephan skrev:Först och främst Grattis till Åket

Imponerande, hur hinner du med allt, fru, barn, forum du har väl inte Facebook också hoppas jag för då vet jag inte hur du är vaccinerad!!
:lol:
Tack!
Har faktiskt Facebook + två hundar också! :D Har varit pappaledig ett halvår så därför har jag haft tid att skriva en del på forumet. Men på måndag är det tillbaka till jobbet och verkligheten igen.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Nyförvärvet...

13
grandprix63 skrev:Ser ut att vara ett trevligt exemplar. '60 Pontiac är snygga vagnar. Grattis till nyförvärvet!
Tack! Hoppas hinna fixa och snygga till den lite innan Pontiac Summer Meet.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Nyförvärvet... (Bonneville -60)

14
Jagade lite elfel idag, efter att ha kikat på säkringsboxen bestämde jag mig för att starta där. Plockade ner boxen och stiftade ur alla säkringshållarna för renslipning. Fick igång instrumentbelysningen men vänster blinkers och bromsljus fungerade fortfarande inte. Även höger blinkers fungerade sporadiskt så jag tog bort strömställaren till blinkersen för kontroll. Ett stift hade gått av i kontakten och reglaget gick tungt och hade fula kontaktytor. Lödde på en ny kabel på stiftet och och gjorde rent och smörjde upp reglaget så nu fungerar blinkers och bromsljus igen. I helgen blir det felsökning av torkarmotor och reglage.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP