Annons

Re: Nyförvärvet... (Bonneville -60)

16
zappafan skrev:Härligt med gamla robusta grejor, brukar alltid gå att fixa till....:)
Jepp det mesta går att ta isär och fixa till på gamla bilar, annat är det idag ;)

Hälsade på hos klubbkompisen nu ikväll och han var schysst och lånade ut sitt garage så jag kunde kolla över bilen lite. Började med att kolla oljan i lådan och gjorde ett kompprov medans bilen var varm, med fullt öppna spjäll:
Cylinder 1: 180psi, 2: 185psi, 3: 160psi, 4: 120psi, 5: 140psi, 6: 150psi, 7: 165psi, 8: 180psi.
4an är ju inte jättebra men eftersom bilen har stått still i runt 10år kanske den behöver köras så att kolvar och ventiler får "sätta sig" lite? Hur som helst går motorn fint nu och har bra med ork så det blir ingen renovering närmsta tiden. Kollade också tändningen och den låg perfekt på 6° före helt enligt boken. Har tidigare kollat vikterna i fördelaren som var uppsmorda och gick lätt. Annars blev det mest översyn och fastsättning av kablar och dylikt. Måste även byta och dra om slangarna till värmepaketet som någon tidigare ägare monterat galet. Felsökte torkarna som inte fungerar och får fram ström till motorn. Vet inte om den måste bytas eller om den är hyfsat lätt att ta isär och renovera? Någon som har gjort detta?
Bild

Bild

Bild

Bild
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Annons

Re: Nyförvärvet... (Bonneville -60)

18
Anders68 skrev:Supercool bil! :)

Mvh Anders
Tack!

Rev ner torkarmotorn idag, förutom att allt kärvade såg det bra ut. Motorn försökte dra när jag kopplade på ström men det gamla fettet hade övergått till att bli som segt lim. Även stagen till torkararmarna behöver nya bussningar. Smidigt att allt fanns beskrivet i Chassimaualen.

Bild

Bild

Bild
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Nyförvärvet... (Bonneville -60)

19
Lite uppdatering:
Torkarmotorn är uppsmord, ihopsatt och provkörd men jag måste fixa bussningar till torkarstagen innan montering på bilen. Förra veckan gjordes en rejäl motortvätt med avfettning, diskborste och hetvatten. Fick fram originalfärgen på det mesta, t o m vattenpumpen ser ut att vara från fabrik (om inte utbytespumparna var målade med Pontiac's motorfärg?). Alla koder stämmer och VIN-numret är stansat i blocket. Passade också på att byta oljor i drivlinan.
Bild

Bild

Bild

Bild
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Nyförvärvet... (Bonneville -60)

20
Igår var det dax för regbesiktning och kontrollbesiktning, gick nästan problemfritt förutom ett bromsljus som sa upp sig. Blev dock bara en "bra att veta". Innan besiktning byttes fjädrar runt om eftersom dom gamla var kapade/värmda med gassvets. De nya fjädrarna beställdes med 3" drop men så här i efterhand hade jag nog valt 2"s sänkning istället... Bytte även all innerbelysning och instrumentlampor. Fick också i några Sunpro-mätare, varvräknare, vakuum, oljetryck, vattentemp och volt. Oljetrycket ligger stabilt på 38psi vid landsvägsfart och som lägst på 20psi på tomgång med varm motor. Vakuumet ligger på 23inHg vid lätt gas i ca 80km/h och på 19inHg på tomgång (650varv). Det enda som stör mig nu är att motorn tvekar/rycker vid mycket lätt gas, märks tydligast i 70-80km/h när man nästan bara vilar foten mot gaspedalen för att hålla farten. Tror detta beror på förgasaren. Bilen har stått still minst 10år i USA så vem vet när förgasaren fick en service sist (om över huvud taget?)?
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Nyförvärvet... (Bonneville -60)

23
Ett tag sedan jag uppdaterade, har hunnit köra ca 150mil nu och är helnöjd bilen! Har fixat en hel del smågrejer som ny hatthylla, montering stereo med högtalare samt liten baslåda, polering krom in och utvändigt, nya slangar värmeelement etc. Nu senast monterades "fejkade" vita däcksidor och en uppsättning navkapslar från en Chieftain -58a.
Bild

Bild
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP