Annons

LeMans -65 2dörrars stolpe

1
Tjena!
Ny här på forumet och skaffade min första jänkare för ett par månader sedan. Har länge varit inne på 60-70tals muskelbilar av
av Chrysler koncernen..Men så en fin vårdag dök denna Lemans 65a upp! Måste ha tänkte jag! Den ser ju ut som en GTO! tänkte jag uppspelt. Så jag och farsan slängde oss i bilen och for direkt. Det blev ett köp och dagen efter börjades del nr1 i projektet : Lackering! Men innan lackeringen fick farsan hjälpa mig och svetsa upp den lite först.

Plåten närmast baksida bakhjul ( Kallas sandplåt på amazon?) var det 5-8mm spackel på så dessa är helt nygjorda, även skärmkanter bak/undersida dörrar är lagade. Nu till bilder!

Före.
Bild


Efter. Garage lackad av oss, farsan har stripat.
Bild

Provisoriskt upphängt avgassystem. Håller på att fixa det.
Bild


Lite allmän info om bilen :
Höjd bak (syns ganska tydligt).

Inredning är väl sisådär, vilket innebär att tidigare ägare har bytt ut sätena mot nyklädda ej pontiac säten. Ingen mittkonsol, jag klädde om dörrsidorna enkelt (tills man får tag i original dörrsidor), ny matta och div. Eftermarknads ratt och växelspak, innertak OK. Kommer bild på detta.

Dixiehorn fler tons tuta.

350 diesel motor från någon 80tals olds? Har förövrigt endast bytt glödstift i denna men kommer såsmåningom byta ut denna mot en 400". Kommer mer info om motorn.

Har renoverat dörrgångjärn och justerat dörrarna så man behöver bara klicka till med fingret iprincip. Bara justeringen i sig var en hel historia då man åker på att lyfta bort skärmar, huv, kofångare för detta!

Nya lås satser monterad.

Nytt 2.5" avgassystem gjort av oss, tidigare var det något fjuttigt mindre än 2" avgassystem som måste ha strypt motorn?

Planen är att få till 70tals stuk på bilen.

Nu till motorn! Fick tag i en 400" bara 1.5mil ifrån mig och slog till.
Bild


Info om motorn och mina planer:
*Gjutnummer block : 481988.
*Köpte ett par #62 toppar för ett tag sedan. D089 & I198.
*Fick med en 0.68 kam med lyftare och även en comp cam med lyftare som heter 54-224-4 eller var det 51-224-4? Har 54 nerskrivet men blir osäker nu.
*Holley street dominator insug (Tänkte prova denna men blir nog ett original insug).
*Holley 750 förgasare.
*Delco fördelare.

Nu till vad som är gjort åt motorn.

Blocket är uppborrat 0.40 och har införskaffat 0.40öd kolvar, kolvringar/oljeringar.
Bild



Vevaxeln såg inge kry ut, var ganska repigt både på axeln och på lagrena när man tog nageln och kände. Tror att den haft för dålig smörjning. Så den skickades iväg till Östersunds motorrenovering. Blev 0.20 nerslipat på ram och 0.10 på vev. Lager för dessa dimensioner har införskaffats. Kommer bild på nyslipade axel imorgon.
Bild


Förövrigt så har jag handlat komplett felpro packningssats, kamaxel fett, gradskiva för kamaxel montering och här står jag i detta nu.
Till helgen ska jag få hjälp och börja montera ihop motorn. Topparna
Bild


Har börjat titta på ventilerna på topparna och dessa verkar vara OK..återstår och se då dom alla är kontrollerad.
Nu börjar klockan bli på tok för mycket så jag avslutar här. Kommer förmodligen göra en update imorgon.

Haft otroligt mycket hjälp av detta forum under dessa hektiska månader med renovering till höger och vänster. Så kom gärna med tips,ideer / frågor vare sig det gäller motor setup, karossmässigt...vad som helst egentligen :)!

Over and out!
//Freddan

Pontiac LeMans 1965
400cui
Annons

Re: LeMans -65 2dörrars stolpe

3
Svar till Judge: Tack! Nej det visste jag faktiskt inte men det var en riktigt snygg kulör..kanske man ska tänka om hehe.

Jag velar fram och tillbaka på om man ska göra en GTO clone av den men och andra sidan så verkar denna modell vara ganska ovanlig.
De flesta man ser på nätet är ju HT. Enligt oldride.com tillverkades totalt 75.352st Tempest, Lemans med eller utan GTO paketet 1965. 8319st av dessa var ''Sport Coupe'' som Pontiac benämde dem. I folkmun tvådörrars stolpe (Post coupe).
Bild


HT modellen tillverkades i 55.722 exemplar och givetvis blev flest GTO:er HT och nu till cabbarna : 11.311 st.
Jag tycker det är helt otroligt att det tillverkades fler cabbar än tvådörrars stolpe? Borde varit tvärtom eller?

Allt för mig denna kväll.

Over and out!
//Freddan

Pontiac LeMans 1965
400cui

Re: LeMans -65 2dörrars stolpe

6
Tack Lemans 72!
Jajamän, tempot har sjunkit nu på slutet men uppdaterar så fort det händer något spännande!

Tog och vägde upp kolvar/stakar med gamla lagren i. Såg helt OK ut förutom en stake/kolv kombination som vägde 20-25gram mindre än
alla de andra. Vad gör man? ta bort 20gram från alla de andra eller en ny stake? Iofs har jag inte kollat om det är staken eller kolven som är
lättare..eller om det rent av är så att båda två är boven i det hela. Återkommer..

Får gärna tipsa mig om vad jag ska hitta på!

Tack på förhand

//Fredrik
//Freddan

Pontiac LeMans 1965
400cui

Re: LeMans -65 2dörrars stolpe

7
Är säkert en kolv som är utbytt tidigare. Bytte ut en originalkolv i min 350 (spucken mellan ringspåren) mot en en Sealed Power ersättningskolv, nya kolven vägde ca 30gram mindre men skulle vara en direkt ersättning till originalkolvarna. Slutade med att jag fick en begagnad originalkolv av en hjälpsam medlem på forumet istället. Snyggt jobbat med renoveringen!

Edit: Såg nu att du har nya(?) .040-överdimensionskolvar, är dom redan monterade på stakarna? Ett set med 8st nya kolvar borde ju väga lika, +/- något gram? Alla gjutna original stakar ska väga ca 900gram utan kolv.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: LeMans -65 2dörrars stolpe

8
Burningbird: Ok. Ja jag ska ta och väga enbart kolven får vi se men jag läste i någon forumtråd någonstans ang balansera kolv/stakar
(Få ungefär samma vikt på alla) att + - 6gram var fabrikens tolerans på pontiac motorer. ÄR det någon som prövat att vikta dem ännu mer noggrant och har man märkt någon skillnad överhuvudtaget? Mina nya kolvar ligger inom 2-3gram med en som sticker ut och är 4-6gram tyngre än dem andra ( Minns inte exakt ).

Over and out! 2100 hours
//Freddan

Pontiac LeMans 1965
400cui

Re: LeMans -65 2dörrars stolpe

9
Mina Speed Pro (TRW)-kolvar i .030 -överdimension vägde mellan 606 och 607gram + 195gram för kolvbultarna. Motorfirman viktade alla kolvar inom 0,5gram innan hela vevpartiet ihop med svängdämpare och flexplata balanserades. Jag använde ett set med Tomahawk H-profilstakar som kom från fabrik vägda i stor/lillända, dessa vägde totalt 765gram st.

Men om dina kolvar bara skiljer 4-6gram i vikt och stake/kolvar ihop skiljer 20-25gram så borde en/flera stakar ha fel vikt? När jag vägde en av mina originalkolvar/stakar fick jag följande: Kolv + kolvbult 830gram, stake 900gram, ringar 63gram, vevlager 60gram. Jag skulle vikta alla kolvar inom något gram innan montering på stakarna, även stakarna bör ligga inom några gram. Skriv gärna hur mycket dina kolvar och stakar väger, är nya kolvarna betydligt lättare än original bör nog hela vevpartiet balanseras.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: LeMans -65 2dörrars stolpe

10
Burningbird: Den lättaste kolven utav mina nya kolvar väger 874.4g och den tyngsta väger 875.8g. Detta är inkl. ringar, alla andra kolvar ligger mitt emellan dessa. Väldigt likt de förra kolvarna ( gamla kolvar). Min lättaste vevstake väger 898g och tyngsta 903.5g.

Har kommit fram till att medelvikten på stake/kolv/bult/ringar blir 1776g men hur jag än gör så kommer jag alltid få en kombination som väger
1774g. Har nu suttit och parat ihop olika kombinationer och lutar åt att jag kommer fila ner så dom blir så nära 1774g som möjligt. Handlar om
att fila bort 2g på dom flesta, 5g som mest.... OM man nu ens ska bry sig. Handlar nog inte om många timmars jobb och när man väl håller på varför inte göra det? Eller är det helt bortkastat jobb?

Sidenote: Skrev i förra inlägget att EN stake/kolv/bult/ringar kombination vägde 20g mindre än dom andra. Det var KOLVEN som var 20g lättare...Samma fabrikat som alla andra kolvar.

Under veckan här har jag skaffat lite användbara verktyg såsom indikatorklocka med stativ, bussning / lager mont. sats, kolvrings tänger och ventilpasta. Åkte på andra jobb i helgen här så motor projektet blir framflyttat, Iofs har jag mer tid och vikta kolvar ordentligt då.

Hörs hej!
//Freddan

Pontiac LeMans 1965
400cui

Re: LeMans -65 2dörrars stolpe

11
Hej!
Länge sedan jag uppdaterade nu.
Har hänt en del iallfalll.

Motorn är i stort sett klar, om målad ( nyansen ser ljusare ut i verkligheten ) fick inte tag på pontiac's egna kulörer hos lokala lackfirman.
Äh tänkte jag, denna får duga..det är en GM kulör iaf.
Bild


Rullvippor monterad
Bild


Bild


Har börjat försöka få till ett jalusi, ingen lätt match men roligt klurande är det.
Bild


Tar tid gör det också!
Bild


Tror det kan bli läckert.
Bild


Har även skickat efter ett scoop, men det blir en liten hemlis tills jag börjar pyssla med den!

De var allt för denna update.
//Freddan

Pontiac LeMans 1965
400cui

Re: LeMans -65 2dörrars stolpe

14
Tänkte lägga ut lite bilder från motorrenoveringen.

Här kollade jag axialspelet, nu minns jag inte det siffrorna men det var inom toleransen iallfall.
Bild


Rengjorde #62topparna och slipade ventilsätena, nya tätningar.
Bild


Bild


Ny kamdrivning
Bild


Kolvmontering
Bild


Plockade upp pumpen och filade till vassa kanter, punktade fast silen.
Bild


Lirkade dit tätningar på ventilerna.
Bild


Bild


Bild


Bild


Lite skillnad! Då
Bild


Nu
Bild
//Freddan

Pontiac LeMans 1965
400cui