Annons

Re: LeMans -65 2dörrars stolpe

16
Godkväll alla pontiac fantaster.
Återigen VÄLDIGT länge sedan jag uppdaterade, har varit väldigt mycket skruvande på sistonde.

Hur som haver! Jag skrev i förra updaten att jag höll på att bygga ett jalusi.. det gjordes i november någongång.
Den är gjord helt i plåt, sidostycken och ''flänsar'' som blev klädd i svart vinyl. Blev rätt så nöjd med resultatet, ser
ganska läckert ut.
Bild


Sedan började jag laga en huv jag köpte i somras, den hade blivit lite tillknycklad och lättaste sättet att fixa det enligt mig var att
ta bort skelettet precis under skadan så jag kunde slå ut plåten igen, använde mig av radie mall från andra friska sidan och utgick
från det och resultatet blev helt okej.
Bild


Och ja, de blev ett Ch**a scoop. Hehe. Ska montera ''cowl induction'' emblem på scoopet och racelåsningar kommer monteras när
allting är justerat som det ska.
Bild

Bild


Då var det dags för motorbyte!
Bild


Dieselmotorn
Bild


Då äntligen var den ute! Nu kan man börja med allt annat!
Bild


Nu vet jag vad ni tänker.. vitt motorutrymme??? Ja jo.. så tänkte jag med... men blev övertalad och nåja.. det fick bli så och
jag vet att original är det svart.
Bild


Min plan från början var att använda växellådan från dieselmotorn vilket var en TH350c med lockup. Tänkte att det blir ju hur
bra som helst! Tills jag började läsa mig till om det var en så riktigt ''bra ide'' som jag till en början trodde...och nej det var ju ingen
vidare bra ide, då dieselar har lägre stallspeeder än vad bensin motorer har.. F*CK. Ut på internet och söka låda!! Och ja visserligen
hade jag kunnat skaffa en annan turbin och använt lådan men turbiner har en tendens att vara ganska dyr och då skulle dieselmotor
paketet inte vara komplett så äh.. det fick bli så.
Hittade en ganska omgående, långt nere i södra sverige. Det blev en vanlig BOP TH350 kortstrut med en ganska nyligen renoverad turbin + lite annat.
Bild


Bild


Växellådan rengjordes, dubbelkollade att det fanns olja i turbinen och sedan monterades lådan...
Hmm...stod och kliade mig i huvudet på kvällskvisten efter lådan var monterad och tänkte...detta gick alldeles
för snabbt och för enkelt...något är fel. SÅ jag gick in och läste på internet och så klart.. De skulle ju finnas ett spel.
Efter en del mätande kom jag fram till att jag har 5.5-6mm spel på axeln och hylsan på turbinen. Vilket ska vara OK.
Bild


Yippey! Motorn är monterad! Glad i hågen slängde jag mig under bilen och började mäta...äsch då...förbannat.
Växellåds fästet behövde flyttas ett par cm och den befintliga mellanaxeln var 10cm kort.. Oväntat var det inte, absolut inte, särskilt inte
mellanaxeln men man hoppas ofta på tur. Så de var bara att flytta växellådsfästet och börja söka mellanaxel.
Bild


Efter en tids sökande så tog jag kontakt med camaroskroten och dom hade en mellanaxel som skulle passa perfekt! Yey!
Axeln kom ifrån en El camino -64 och efter en snabb leverans hem hit till norrland så monterades axeln och blev hur bra som helst
4 cm spel i yoken. Suveränt!!
Så här står motorn i nuläget iaf! Bromsservon utbytt blev några milda modifikationer för att få det att fungera. Headers på plats,
farsan hjälpte mig att plan slipa anliggnings ytorna, blev riktigt bra så nu är dom ytorna jämn och fin gentemot varandra. Dubbla
packningar använde jag, en jätte tunn i metall som ligger mot toppen sen en lite tjockare mot headers. Var ganska tight montering
men det gick.
Bild


Alla vakuum anslutningar kopplad (ge gärna input om ni tycker det ska vara på något annat vis, ja tål de, ingen fara!)
Vevhusventilation inkopplad (Har eftermarknads prylar på men kommer fungera som original - vill ge The Judge credits
för suveräna instruktioner förresten) Mekaniska bränslepumpen monterad, 195F termostat monterad, tändkablar
skall monterad inom kort, gas/kickdown reglage klart (kommer behövas justeras med säkerhet).
Bild


Föredelaren är en ACdelco hei brytarlös och har fått fram hur den ska kopplas, dock så måste jag byta tändlås till ett normalt tändlås innan
jag kan dra en kabel som ger 12v på tändläge & startläge. Tändningslåset jag har nu har följande:
0=tändnings avslagen
1=tändning på (instrumenten lyser, radio osv)
2=*trycker nyckeln inåt, vrider om* start motor går igång.
Då har jag två anslutningar under instrumentpanelen (Allt är nydraget av herren som ägde bilen innan mig) och på en anslutningar har jag
endast 12v strax innan du har vridit nyckeln till startmotorläge. Då det satt en diesel i bilen så var denna anslutning glöggnings läget.

Den andra anslutningen har konstant 12v på alla tändlägen???? Fattar ingenting.
Men är säker på att får jag byta tändningslås så blir det ordning och reda.

Nog om motorbytet, annat har hunnits med också. Fick tag på ett skivbroms kit från camaroskroten från en chevelle -69
som var bolt on på denna. (GM A-body) Målades upp, kontrollerade att oken rör sig, vilket dom gjorde och monterades.
Men innan skivorna monterades så byttes nedre kulleder ut, någon styrled och givetvis målade jag upp länkarmar + div.
Bild


Höll nästan på glömma! Nya GTO fjädrar/stötdämpare inhandlades ( bilen var alldeles för låg fram )
Bild

Bild


Skivor på plats
Bild

Bild


Anmärkningsvärd sak att nämna är att motorfästena från olds motorn som kommer från 80talet någongång passade rakt av på 400motorn och chassiet. Generatorfäste trodde jag skulle passa men de stämmer inte riktigt, likadant med styrservo fästet. Om någon har generator relaterade fästen till 400" motor så är jag intresserad! Det var en del bolt on prylar som saknades när jag köpte 400" motorn. T.ex nu som fästen för generator/styrservo men även oljefilterhållare/adapter, remskivor (Fick tag i dom nu i veckan från USAbilarosby) Det jag försöker komma till är att har ni något som kan vara av intresse för mig så är jag jätte intresserad.

Jag har iallfall en mellanaxel över nu som mäter 142cm CC mellan knutkors, komplett med yoke, för th350 låda (27splines?) och ett komplett trumbroms kit fram så är det någon som är intresserad är det bara att höra av sig. OBS OBS extra pris för medlemmar på forumet!!

Detta var allt för denna gång, jag sliter som ett djur för att nå momentet ''UPPSTART'' men det är ett litet tag kvar. Kommer nog filma och
lägga ut en filmsnutt på uppstarten. Måste bara ge ett stort TACK till alla ni som aktivt hjälper till och svarar på frågor/problem på dessa pontiac relaterade forum. Det har hjälpt mig något enormt hittils. Ni ska ha en ELOGE.
Bild
//Freddan

Pontiac LeMans 1965
400cui