Annons
Annons

Re: "El Cheapo" 350

18
I helgen införskaffades ett par 76-toppar till 350'n. Troligen har en insugningsventil pajat vilket medfört lite skador i ett av förbränningsrummen. Slipade ner alla vassa kanter och jack så jag tror inte det blir något problem, dock måste sätet fräsas om. Övriga ventiler och säten såg bra ut med nya avgassäten nerfrästa, styrningarna är rillade och topparna planade. Nästa steg blir att porta insugskanalerna.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: "El Cheapo" 350

19
Jag skulle inte röra kanalerna, däremot kan man alltid snygga till grytorna, under sätet mot taket i kanalen.
Den korta radien i golvet kan man bredda en aning men aldrig slipa ner.
Notera även att flödet i dessa toppar räckte bra till 421:an, och det kommer sannerligen att räcka till en 350.
Rillade styrningar håller inte nå´n längre tid, den seriöse sätter i K-lines.

Tänk även på att vinkeln på ventilerna är annorlunda i dessa toppar, med risk för närkontakt mellan ventiltallrik och kolv om kammen lyfter mer än standard.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: "El Cheapo" 350

20
The Judge skrev:Jag skulle inte röra kanalerna, däremot kan man alltid snygga till grytorna, under sätet mot taket i kanalen.
Den korta radien i golvet kan man bredda en aning men aldrig slipa ner.
Notera även att flödet i dessa toppar räckte bra till 421:an, och det kommer sannerligen att räcka till en 350.
Rillade styrningar håller inte nå´n längre tid, den seriöse sätter i K-lines.

Tänk även på att vinkeln på ventilerna är annorlunda i dessa toppar, med risk för närkontakt mellan ventiltallrik och kolv om kammen lyfter mer än standard.
Jag uttryckte mig lite dumt, menade att grytan eller skålen under sätet ska portas. Även golvet ska breddas mellan kanal och skålen, utbuktningen vid stötstångskanalen ska tas ner lite samt ska topparna portmatchas mot insuget. Gjorde en portningsmall av en gammal 1.77-ventil enligt Pete McCarthy's portningsvideo med måtten 1.6"x1.5" vilket är ca 80-85% av ventildiametern, skålarna mätte innan portning ca 1.42"x1.38". Topparna var redan rillade när jag köpte dem (kanske blev renoverade för 30år sedan?) och ventilerna ser bra ut, hade jag mer pengar över till motorn hade det blivit rostfria ventiler och K-lines. Vet om att ventilvinkeln skiljer mellan 389 och 350-topparna men 2800-kammen lyfter bara .421/.444 så det bör inte vara något problem. Sitter också ipressade stödbult så jag vill inte ha större kam som får dom att vandra uppåt, vill heller inte varva över 5000rpm med originalstakarna så 2800-kammen passar bra.

Testade att grovporta en kanal/skål på lunchrasten idag, det tog endast ca 15min att ta upp skålen till 1.6"x1.5", slipa ner utbuktningen vid stötstången samt portmatcha mot insugspackning.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: "El Cheapo" 350

21
Håller med BAN-ONE, intressant tråd :)
Original renoverade en Chevy 305:a för några år sedan och försökte hålla kostnaderna nere, utan fusk.
Det dyra i den renoveringen var att jag behövde lämna bort topparna för en total genomgång.
Det hela landade ändå på 28000kr så 10000kr är ju helt ok :)

Re: "El Cheapo" 350

22
Cabbe skrev:Håller med BAN-ONE, intressant tråd :)
Original renoverade en Chevy 305:a för några år sedan och försökte hålla kostnaderna nere, utan fusk.
Det dyra i den renoveringen var att jag behövde lämna bort topparna för en total genomgång.
Det hela landade ändå på 28000kr så 10000kr är ju helt ok :)
Jo, det är inte svårt att få kostnaden att skena iväg vid motorrenovering ;)
Runt 30000kr är nog rätt normalt, hjälpte en kompis att renovera en Olds 330 från -64 förra vintern. Blocket blev deckat och honat (borrat .030 tidigare), stakarna renoverades, veven slipad, nya ringar, nya lager, kam (kustomslipad) och kamdrivning gick på runt 25000kr och då renoverades inte topparna! Får se om mitt mål på 10000kr håller när 350'n är klar :roll:
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: "El Cheapo" 350

23
Burningbird skrev:
The Judge skrev:Jag skulle inte röra kanalerna, däremot kan man alltid snygga till grytorna, under sätet mot taket i kanalen.
Den korta radien i golvet kan man bredda en aning men aldrig slipa ner.
Notera även att flödet i dessa toppar räckte bra till 421:an, och det kommer sannerligen att räcka till en 350.
Rillade styrningar håller inte nå´n längre tid, den seriöse sätter i K-lines.

Tänk även på att vinkeln på ventilerna är annorlunda i dessa toppar, med risk för närkontakt mellan ventiltallrik och kolv om kammen lyfter mer än standard.
Jag uttryckte mig lite dumt, menade att grytan eller skålen under sätet ska portas. Även golvet ska breddas mellan kanal och skålen, utbuktningen vid stötstångskanalen ska tas ner lite samt ska topparna portmatchas mot insuget. Gjorde en portningsmall av en gammal 1.77-ventil enligt Pete McCarthy's portningsvideo med måtten 1.6"x1.5" vilket är ca 80-85% av ventildiametern, skålarna mätte innan portning ca 1.42"x1.38". Topparna var redan rillade när jag köpte dem (kanske blev renoverade för 30år sedan?) och ventilerna ser bra ut, hade jag mer pengar över till motorn hade det blivit rostfria ventiler och K-lines. Vet om att ventilvinkeln skiljer mellan 389 och 350-topparna men 2800-kammen lyfter bara .421/.444 så det bör inte vara något problem. Sitter också ipressade stödbult så jag vill inte ha större kam som får dom att vandra uppåt, vill heller inte varva över 5000rpm med originalstakarna så 2800-kammen passar bra.

Testade att grovporta en kanal/skål på lunchrasten idag, det tog endast ca 15min att ta upp skålen till 1.6"x1.5", slipa ner utbuktningen vid stötstången samt portmatcha mot insugspackning.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Snyggt jobbat! Försök att inte få ytorna alltför släta bara, ytorna ska ju vara lite grova för att hjälpa till att hålla bränsle/luft-blandningen sönderdelad .
Du kanske fräser styrningarna för riktiga Viton-tätningar för att slippa onödig oljeförbrukning p.g.a. de rillade styrningarna?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: "El Cheapo" 350

24
Tack! Insuget ska avslutas med slipstenar för lite grövre yta och avgassidan ska putsas upp med fin smärjelduk. Jag tänkte fräsa för Vitontätningar men hålen är så ocentrerade i styrningarna så jag vet inte om det går? Ska fixa en bild på vad jag menar.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: "El Cheapo" 350

25
Igår blev det lite mer portning. 3st insug och 2st avgasportar klara, dock ska insugssidan ruggas upp lite med slipstenar och avgassidan ska poleras med fin smärjelduk.
Bild
I skålen under avgasventilerna sticker det ut en "kant" som begränsar flödet, denna togs bort men i övrigt rätades bara kanalerna ut en aning och bulor och defekter frästes bort. De yttre och mittre avgaskanalerna ser ut att vara hyfsat lika, betydligt jämnare än i mina 16-toppar. Tycker att dessa toppar hade riktigt bra gjutna kanaler jämfört med senare toppar jag sett.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Insugskanalerna portmatchades och fick bulan för stötstången nerslipad ca 3mm, lämnades förövrigt nästan orörda förutom lite breddning runt guiden.
Bild
Bild
Kent, här är en bild som visar hur "snett" hålen är borrade i styrningarna. Ska mäta om materialet räcker till för att fräsa styrningarna för Vitontätningar.
Bild
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: "El Cheapo" 350

26
Har fixat lite mindre delar idag, plockat isär och gjort rent oljepumpen (har bara gått 2 säsonger) samt svetsat pickupen. Gamla ventilerna har slipats rent från sot och avlagringar, anläggningsytorna såg ok ut så förhoppningsvis räcker det med att lappa in ventilerna. Gissar att motorn som ventilerna kommer ifrån har gått för snålt/varmt om man tittar på hur ventilerna såg ut innan rengöring? Letade också fram ett par småbuckliga Morosokåpor som satt på 350n när jag köpte den. Riktade och slipade av dom, blev rätt ok i Pontiac blåmetallic.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: "El Cheapo" 350

27
Idag ultraljudtvättades retainers, knaster och alla bultar. Även vippor och fjädrar (förmodligen nybytta) kördes i tvättmussla. En topp färdigportad och allt gjutskägg i returhålen bortslipat. 2st ventiler och ett tändstift monterades för att kunna mäta ett förbränningsrum, 76-topparna ska ligga på ca 70-72cc original men efter 2 mätningar fick jag bara 66cc. Kompet kommer då hamna på ca 9.75:1, blir på gränsen med 2800-kammen även om jag flyttar ICL till 112° från 108°. Kanske får bli en 2801 eller en 068-kam (SPC-7) istället...
Bild
Den gjutna "skruvskallen" i toppen som ska vara kulformad är nästan helt borthyvlad.
Bild
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: "El Cheapo" 350

29
Står rätt så still med renoveringen nu. Har iväg en topp för fräsning av skadat ventilsäte och en stake/kolv är inlämnad för ur/ipressning av ny kolv. Mätte också fjädrarna som följde 76-topparna idag, dom låg 121lbs vid 1,600". Vet inte om det är lite väl mycket för en 2801-kam?
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP