Annons

Re: Firebird 68

61
nordinaren skrev:Varför en viss typ av tillverkare?
Jag har sålt Plasti Kote´s sprayfärger i över 25 år med goda resultat.
Skulle själv aldrig använda någon annan färg!!!
Och... jag har den på lager för omgående leverans.

Håkan
Vad tar du för pris på färgerna då? motorn är ju målad men kommer att tas ur en andra gång eller så byts hela drivlinan ut då, jag skulle ha haft en värmetålig och stöttålig färg till trågen! Matt svart. Sen har jag även börjat kika på någon bra färg/ytskikt att ha under hela bilen efter att den primats och målats

/Nordin[/quote]
Plasti Kote har inte mattsvart motorfärg, endast blank vilket jag inte lagerhåller då den säljer för lite. Självklart kan jag beställa hem men som sagt bara i blanksvart. Jag tar 155:- för en sprayburk med motorfärg.
Vad för färg hade du tänkt dig under bilen? Original halvblank eller?
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se
Annons

Re: Firebird 68

63
Plasti Kote har inte mattsvart motorfärg, endast blank vilket jag inte lagerhåller då den säljer för lite. Självklart kan jag beställa hem men som sagt bara i blanksvart. Jag tar 155:- för en sprayburk med motorfärg.
Vad för färg hade du tänkt dig under bilen? Original halvblank eller?[/quote]

Hm, jag provar nog att pulverlacka tråget då jag har matt svart hemma.
Under kommer jag att slipa så rent jag kan då det inte är så illa egentligen, sen blir det hagmans gula och på det en halvblank lastbilsram-epoxi. Men jag tänkte på stenskottskydd typ, vad kallas sådant.

Inatt blev jag less!

64
Det går som på räls nu men är det någon gång de ska jävlas så är det när man är i det modet! Efter att rutorna åkte ur så fick jag nå fnatt och tog loss dörrarna också ikväll fast jag inte skulle röra karossen än. Smådelarna är inte klar än och nu blev de fler. Satan va me grejor fönsterhissarna består av, och skitit så inni! Dom bakre är klar, doppade dem i smedens och svartfosfaterade det som gick. Blev som nytt! Nu är det dock lite större grejer som inte får plats i badet! Någon som jag lärt mig att hata är fönsterhissar ikväll men inte så less att jag gick in och drack starkt, det skedde senare!

Bild

En dörr!

Servopumpen fick sig en omgång för omväxling, ganska ren nu men det behövs nog en omgång till, är dessa känsliga? Jag ska byta alla packboxar jag hittar på allting och funderade på om man ska testa baka denna också när den är utan. 200 grader i 20 min. Vad säger ni?

Bild


Efter några öl gick jag runt och var allmänt irriterad på hur mycket grejer det var överallt, och det går inte för sig när man ska renovera en bil så det blev en öl till och lite plockning, och vad ser jag.. Jag har ju glömt bort dessa!
Men efter lite inspektion av lagerläget på den ena så kom jag underfund med att jag nog behöver 2 nya eller 2 bättre och helst likadana!

Bild

Grogg

65
Efter lite sopning och sortering av färdiga delar var jag positiv igen och kände en såpass stor lust att jag rengjorde badet, hällde upp smedens, avfettade tråget till långstruten och tvingade ner den jäveln i badet, lite stänk i ansiktet och en annan form på dunken gjorde inget när man väl lyckas.. Vägra byta behållare! Som bonus åkte även ett antal skruvar ner som senare ska fosfateras.
Jag beställde ett masterkit med skruvar till bilen bestående av ca 800 delar, men det är alltid bra att ha lite extra i tum så därför rengör jag allt!

Bild


Jag kände mig ganska nöjd här men då jag tidigare avtäckte karossen och klippte vingarna på fågeln så kunde jag inte låta bli att reta mig på den ofantlig dåliga lagning i skuffen, man har bara lagt dit en ny plåt som ett lock med synlig skarv, punktat och sedan silikonat alla hål. Nu ska den väck tänkte jag men har bävat för det länge, jävla ställe att behöva jobba på och ingen plasmaskärare har jag heller, men nu ska man fanimej beställa en!
Stod som en gamnacke med rondellen i högsta hugg och ska försöka kapa det sista längst in, och det hugger som fan! kasta grejorna, gick in tog en dusch och sen en stor jävla grogg! Klar för idag!

Bild


Jävla tur att man har vett nog att använda skyddsglasögon i det där jäkla utrymmet då det bara sprutade småsaker! Det var den kapskivan de, en bit rev upp kinden på mig!
Senast redigerad av nordinaren den 14 feb 2015 03:25, redigerad totalt 1 gånger.

Re: Firebird 68

66
Vakuummodulatorn (belastningsavkännaren) styr endast delgasnedväxlingar under ca. 50km/h.
Om vakuumslangen inte är kopplad till denna så växlar lådan inte upp ordentligt.
Fullgas nedväxling styrs elektriskt via en kontakt som ger ström till en solenoid på ventilhuset samt via gorvernoren, en centrifugalregulator som känner av varvet på utgående axel via drev.[/quote]


Då har man lärt sig något nytt, jag trodde helt och hållet på att vakummodulatorn styrde fullgas nedväxlingen!
Inte säker på att solenoiden var inkopplad när jag körde bilen, elsystemet var lite av ett fögelbo, vakumslang satt iallafall och den växlade fint! Kan man felsöka det på något sätt nu med lådan i ställ?

Bild


Gorvernoren, är det den här?
Hur är förresten solenoiden kopplad till motor? har inte letat elschema ännu men det kommer att behövas längre fram så vet ni av något så hojta! Om någon har en bok om renovering till salu så är jag också intresserad!

Re: Firebird 68

67
danielforsen skrev:Trevlig tråd detta :-) jag köpte fel-pro packningar till transmissionskåpan. Den du håller i följer inte med, men gummi ringen som ska sitta inne i den var med. Jag köpte från hansen via bildelsspecialisten. Kommer inte ihåg priset, det var säkert 3 veckor sedan jag köpte det [emoji4]
Kul att du gillar den, försöker att uppdatera så mycket som möjligt. Det finns mycket kunskap här så kan man få feedback på olika saker så är det bara roligt! Ska kika på Hansen racing!

Re: Inatt blev jag less!

70
nordinaren skrev:Det går som på räls nu men är det någon gång de ska jävlas så är det när man är i det modet! Efter att rutorna åkte ur så fick jag nå fnatt och tog loss dörrarna också ikväll fast jag inte skulle röra karossen än. Smådelarna är inte klar än och nu blev de fler. Satan va me grejor fönsterhissarna består av, och skitit så inni! Dom bakre är klar, doppade dem i smedens och svartfosfaterade det som gick. Blev som nytt! Nu är det dock lite större grejer som inte får plats i badet! Någon som jag lärt mig att hata är fönsterhissar ikväll men inte så less att jag gick in och drack starkt, det skedde senare!

En dörr!

Servopumpen fick sig en omgång för omväxling, ganska ren nu men det behövs nog en omgång till, är dessa känsliga? Jag ska byta alla packboxar jag hittar på allting och funderade på om man ska testa baka denna också när den är utan. 200 grader i 20 min. Vad säger ni?



Efter några öl gick jag runt och var allmänt irriterad på hur mycket grejer det var överallt, och det går inte för sig när man ska renovera en bil så det blev en öl till och lite plockning, och vad ser jag.. Jag har ju glömt bort dessa!
Men efter lite inspektion av lagerläget på den ena så kom jag underfund med att jag nog behöver 2 nya eller 2 bättre och helst likadana!
Jag har kompetta bromsar fram med hubbar om du behöver. Har även nya backar till.
Senast redigerad av Earlybird den 14 feb 2015 19:35, redigerad totalt 1 gånger.

Jaha dags igen då!

71
Idag eller rättare sagt igår var det lugnt! sov länge, och sjuk så det det blev en kväll i garaget då utgång inte var att tänka på! blev lite småpyssel idag, riktigt trevligt!

Började med att såga det sista med tigersåg i kofferten! kunde ju ha använt den lite mer igår också men det gick inte på alla ställen, sen satt man där med rondellen och ville inte böka med att byta men nog om det.
Golvet är äntligen ur, nu ska bakre plåten bort och rättas till, och som de har svetsat denna men det ska nog gå att lösa! Kommer åt lite annat också då den är väck så det blir bara skönt!

Bild


Provade att slipa lite för att se hur läget ser ut där under, mycket spackel men ser bra ut, översta lagret färg måste bort för det är värdelöst,vete faen vad man lackat bilen i för nå! Tipsa mig gärna här hur mycket jobb man ska lägga ner. Alla skador ska ju fixas men jag slipar inte ner allt till plåten, känns onödigt!

Bild


Det blev riktigt dammigt, blir inget mer slipande innan karossen är inboxad med utsug! Jag ska till veckan göra klart utsuget i verkstaden. fläkten sitter där men jag ska bygga en kåpa med spjäll och olika utgångar, en till svetsbordet, en till en utsugsarm och den tredje för slip/lack boxen! Box och box, den kommer att bestå av presenningar!

Bild
Senast redigerad av nordinaren den 15 feb 2015 01:53, redigerad totalt 1 gånger.

Re: Firebird 68

72
The Judge skrev:
nordinaren skrev:http://www.ebay.co.uk/itm/Transtar-1965 ... 3a9dc5c1b8

Det här måste ju vara ett ganska bra pris? 400kr med frakt.
HansenRacing tar inte mycket mer för denna packningssats med tätningar.
Du behöver dock med största säkerhet, minst, kitet med lameller och stålskivor, NATK34900D eller DeLuxe kitet K34900DR .
Jag såg det! beställde från england ändå och passade på att köpa lite småsaker från samma säljare! kom underfund att med min kunskap vill jag inte göra något mer just nu! Växellådan fungerade och motorn likaså och det finns inte tid och helst inte mer pengar för något värre i år.
Gör rent, målar, byter packningar och fixar det lilla i år så får vi se om bilen får ny drivlina nästa år eller om man bygger något!

Re: Firebird 68

73
Som sista grej blev jag ivrig att för första gången prova pulverlacken i garaget! har inget utsug i båset så jag dammade utanför istället! Sakerna jag ska lacka hemma är små och samtliga enbart badade i smedens för att bli fri rost! Eller små, Startkransen och lådans oljetråg är skapliga saker men det är mycket smått som inte är värt att skicka till Herbet! Ska köpa lite pulver av honom då nästa last ska dit så jag kan lacka i samma svarta nyans hemma som allt annat har!

Bild


Resultatet blev riktigt riktigt bra! var inte så noga med kransen då den ändå kommer att slitas men riktigt roligt att det fungerar så bra. Matt svart blev den och bilden visar innan den bakats i 20 min. Ska beställa lite mer färger och grundpulver men det kanske inte blir så mycket lackerande. Mest för att det är roligt och polarna blir glad kan jag tänka mig! Innan jag hittade Herbert som lackerar tänkte jag göra det själv hemma och har en stor ugn som nästan är klar men som troligen inte kommer att användas, kanske om man bygger en hoj någon gång eller om någon vill ha snöskoterboggies lackerade. Väldigt glad att jag slapp allt mäck!