Annons

Firebird 68

1
Hej

Min första amerikanare inhandlades för ett par månader och var nyligen hemtagen från USA, hade flera gångar bilar på G från Peter på Petersplace men de såldes samtliga i USA innan jag hann vara med.

Satt en kväll och drack kaffe hos en Coronet-ägare och diskuterade vad man skulle köpa för någon bil vilket ledde till en hel del glåmande på blocket.
I tankarna har en Firebird 67 funnits och då det dyker upp en 68 denna kväll på blocket så kan jag inte motstå att ge ett bud, visade sig att de flesta som var intresserade mailbombade säljaren och jag som första person som ringde fick såklart bilen. 68an skiljer sig inte mycket från 67an så jag hade lite överseende med detta.

Bild


Så nu sitter jag här med en Firebird 68 med 400/400 drivlina som är isäplockat till tusen, mycket är lackat, delar är påväg från staterna och i mitt huvud snurrar det en hel del vad som går att göra med denna bil.

Bild


Har planer på att svetsa dit permanenta subframe-connectors och förstärka bakdelen så fort bilen kommer upp i rotiserien.
Detta för att kunna trycka i lite värre grejer i framtiden men även för att det är så svagt byggt från början. Jag är ny på v8 motorer men bilar har man hållit på med en hel del, min tid som vw skruvare är nog förbi nu

Bild


Bilen har lite skavanker och de flesta sitter på karossen, är inte förvånad att den har kört på saker eller backat in i något det är ju trots allt en över 40 år gammal bil. Dock är jag fundersam över framvagnen.

Bild


Om man tittar på balken i mitten så ser det ut som om motorn har vridit sig, eller är jag ute och cyklar? har inte mätt eller något sådant men skulle huvudbalkarna vara förskjuta lär väl chassit också fått sig en jävel. Hur ska man fixa det? någon som har lite tips.
Annons

Re: Firebird 68

3
Kul med en projekttråd! Kolla motorfästen på både motorn och bilen samt växellådsfästen om den sitter snett, om man lyckas knäcka subframen borde den finnas synliga skador efter en krock.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Firebird 68

5
BonnevilleSafari skrev:Det kanske var du som mailade mej angående krängningshämmare bak?
Mvh anders
Hej

Nja ja vet inte det, jag har funderat på det men inte frågat någon vad jag kommer ihåg just nu, kan hända. På detta forumet eller? I samband med subframeconnectors på karossen så kommer jag att svetsa dit en balk bak för infästningen. Kanske inte blir nu men i framtiden.

Re: Firebird 68

7
Burningbird skrev:Kul med en projekttråd! Kolla motorfästen på både motorn och bilen samt växellådsfästen om den sitter snett, om man lyckas knäcka subframen borde den finnas synliga skador efter en krock.
Hej

Hittade inget större fel på fästena förutom att de är olika, inte kuddarna men infästningen i framvagnen ser olika ut. Att jag inte tänkte på det när dom skickades på lack heller:) varit upptagen i huvudet och blivit blind tror jag. Borde ju ha noterat det, kan hända att jag trodde det skulle vara så då jag är ny på v8or.
Fästet för växellådan är slut, sönderkapat och modifierat så det kommer jag att bygga ett nytt av som passar och som kanske förbinder karossen med subframen i ett kryss av nå slag.

Bild


Jag har inte mätt subframen men med ögat så kan jag inte se något utöver den främre vekare balken som fått sig en törn.

Re: Firebird 68

9
Håkan S skrev:Såg en -67:a med samma problem.
Visade sig vara bytt till en GTO motor med den motorns grenrör.
Detta gjorde att vänster grenrör inte gick fritt och klåparna som gjort detta monterade motorn snett i stället för att byta till rätt grenrör...
Det är inte original motor i denna bil men jag såg inte då den var monterad att det var nära någonstans, kan ju vara svårt att se för mitt otränade öga också.
Nu är det ju olika fästen på den här och jag har ingen aning om hur det ska vara egentligen. Motorn har ju suttit i en fullsize så man kanske hade samma lösning på denna bil också. Den höjd som skiljer på fästena kan mycket väl få motorn att sitta mer åt vänster än höger sett framifrån.

Nästa omgång för lack

10
Dags att förbereda för nästa omgång lack, hade förmånen att hitta en snubbe som blästrar, grundpulver och pulverlackar för 40kr per del, om inte det är större saker då förstås. Allt blir som nytt så att montera ihop allting mot vår/sommaren ska bli riktigt roligt. 40kr per del kommer man inte under genom att göra det själv så jag är riktigt nöjd med att slippa slipning, grundning, målning m,m. bor ni i närheten av Hudiksvall så har jag ett bra tips!

Bara framvagnen och bakaxeln nu som är kvar att förbereda, framvagnen ska riktas lite och bakaxeln ska tas ur, bara pinjongen kvar och medbringaren sitter som fan.
Funderade på axlarna nu ikväll igen. Beställningen från staterna är nu skickad och nya lager är påväg men hur fasen får man bort de gamla? sitter låsningen med värmepassning? Vrider man den på plats?

Har sökt information om den ikväll men hittar inge, är lite otålig med ett par öl i kroppen också.

Bild

Re: Firebird 68

11
Borra hål i krympringen och spräck sedan med en stor hammare och huggmejsel.Använd INTE kapmaskin! Med stor säkerhet är det lite glapp i gamla lagret och detta bör gå att få av ganska lätt,annars pressa.Inspektera/mät ytan där lagret satt för slitskador.Nya lagret ska inte glappa.Om väldigt lite glapp finns använd Loctite.Montera nya lagret med en press.Krympringen värms på en typ spisplatta och pressas på.Men då du inte vet vad tidigare ägare har kört med för fälgar(breda fälgar=stress på lager och drivaxel)hade jag köpt nya drivaxlar i USA.Köpte själv på Summit(Superior) och priset var helt okey.

Har väldigt stor respekt för drivaxlar då ena var svetsad och gick av på min bil.Skadorna på bilen blev omfattande men vi klarade livet i behåll.

Vid monteringen lägg lite Loctite på yttre lagerbanan för att förhindra att det snurrar i lagerhuset.Numret på flaskan har jag i garaget och det ska vara MEDIUM.Tar du STRONG får du aldrig ur drivaxeln igen utan att värma med induktionsvärmare.Jag kan kolla vad flaskan heter.

Re: Firebird 68

12
Peje skrev:Borra hål i krympringen och spräck sedan med en stor hammare och huggmejsel.Använd INTE kapmaskin! Med stor säkerhet är det lite glapp i gamla lagret och detta bör gå att få av ganska lätt,annars pressa.Inspektera/mät ytan där lagret satt för slitskador.Nya lagret ska inte glappa.Om väldigt lite glapp finns använd Loctite.Montera nya lagret med en press.Krympringen värms på en typ spisplatta och pressas på.Men då du inte vet vad tidigare ägare har kört med för fälgar(breda fälgar=stress på lager och drivaxel)hade jag köpt nya drivaxlar i USA.Köpte själv på Summit(Superior) och priset var helt okey.

Har väldigt stor respekt för drivaxlar då ena var svetsad och gick av på min bil.Skadorna på bilen blev omfattande men vi klarade livet i behåll.

Vid monteringen lägg lite Loctite på yttre lagerbanan för att förhindra att det snurrar i lagerhuset.Numret på flaskan har jag i garaget och det ska vara MEDIUM.Tar du STRONG får du aldrig ur drivaxeln igen utan att värma med induktionsvärmare.Jag kan kolla vad flaskan heter.

Det var krympring då alltså. angående axeln, räcker det inte med att mäta den? sätta den i svarven med indikatorklocka. Jag håller med då jag inte har en aning om vad bilen har gått med för däck tidigare att man vill kolla upp den för lagrerna var helt slut bak.
Kanske man bör kolla upp hur huset ser ut också på en gång och kanske helst innan den lackas.

Re: Firebird 68

13
Har du glapp på inner ringen är axeln sliten.Går att metallspruta men är dyrt,betydligt billigare att köpa nytt.Finns allt från standard till race,se Summit. Min polare lämnade in för metallsprut och det kostade 3.500kr/st.Jag köpte 2st nya axlar för 2.000kr.
Och glöm inte att plattan ska på först,rättvänd.Lätt att glömma när man är exalterad..

Re: Firebird 68

14
Peje skrev:Har du glapp på inner ringen är axeln sliten.Går att metallspruta men är dyrt,betydligt billigare att köpa nytt.Finns allt från standard till race,se Summit. Min polare lämnade in för metallsprut och det kostade 3.500kr/st.Jag köpte 2st nya axlar för 2.000kr.
Och glöm inte att plattan ska på först,rättvänd.Lätt att glömma när man är exalterad..
Fan då, ja vi får väl se när jag river hur de ser ut. Om jag har lusten imorgon så spräcker jag ringarna då. Man märker nu hur lätt det är att de drar iväg pengamässigt. Sådana här säker är lätt att missa också men efter denna bil har man lärt sig en hel del. Kanske fanns lite mer prutmån innan:)