Annons

Äntligen!

106
Fick idag det efterlängtade samtalet och mina delar ligger äntligen i Karlstad för avhämtning! Nordtrafik är inte att lita på tydligen, amerikanarna som packar och skickar än mindre men tur att det kom till Sverige iaf!

Jag hade en del funderingar kring motorfästet på min Firebird, det finns ju två olika modeller man kan använda, dessa som jag har samt dem med sprint!

Bild
Senast redigerad av nordinaren den 29 maj 2015 13:36, redigerad totalt 2 gång.
Annons

:)

107
Med spänd förväntan väntar jag nu på att få upp bilen i vaggan:) ska bli riktigt roligt att se om allt håller som det ska. Går nu i tankar att köpa på mig blästringsutrustning men bilen var inte i ett så dåligt skick att man riskerar att gömma saker under färgen så en rejäl omgång med stålborste på maskin räcker nog tills vidare under. Allt kostar också så man får tänka efter lite.

Bild


I söndags åkte jag 120 mil totalt för att hämta alla saker från USA, fy fan för det men lycka när man kommer hem och inser att allt är med, fick tom en bonusplåt till en mustang som jag kan sälja iväg. Vet inte vad amerikanarna har sysslat med där borta med tanke på allt strul men men.

Imorgon ska jag lämna lite jobb till den lokala plåtverkstaden som ska få svetsa axlarna till vaggan samt lämna offert på louvers till bakrutan och de små sidorutorna, ser stuket framför mig nu:)
Kan tänkas att jag gör dem i plast själv också men då måste man lära sig något nytt igen.


Frågan är om fjällen under bakrutorna ska göras om till riktiga, dock finns ingen anledning att släppa in en massa luft, skit och vatten där om inte man vill ha mer ventilation. Kromet som satt där kastade jag åt fanders iaf. kanske svetsa dit fjäll över dem men inte ha öppet som på denna. jag vet inte. är en kosmetisk fråga egentligen.

Bild

Re: Firebird 68

108
Söker denna typ av krängningshämmare som sitter på nyare firebirds bl.a någon som vet var jag kan få tag på det? stagen kan jag göra själv och gummit samt fästen är lätta att få tag i universal eller tillverka men just hämmaren.

Bild

Det går framåt men sakta, jävla kropp-

109
Går sakta då hälsan inte är med mig, men till och från går man ut och fixar lite:)
Bild
Så jäkla nöjd med rotiserien som snart är klar, fattas bara lite bultar, sprintar och vev. Är rätt nöjd att jag valde gängstänger för att justera det uppochnervända Tet, gäller att kunna finjustera när man letar tyngdpunkten på en kaross. Dock kan ännu inte bilen lyftas upp, en av balkarna bak måste lagas och jag kan därför inte fästa rotiserien i den. hm

Kommer isället att beställa 2 fyrkantsprofiler till som jag monterar mellan stativen och från dem utgår med fästen till kaross. Kan man ju ställa av bilen på en vagn med hjul senare vid montering.
Renoverar nog aldrig en bil igen utan en rotiserie, så jävla trevligt att slippa krypa och dåliga arbetsställningar mm.

Synd att färgen jag använde var dålig, efter att fågeln är klar ska jag göra den finare inför nästa projekt tror jag, slipa bort lite slagg och fula svetsar för att sen ge den 2 komp. Utöver det är jag helnöjd, nästan sugen på att bygga en till så att man har 2 st.

Re: Firebird 68

111
Äntligen tillbaka!

När jag kom igång med mitt projekt förra året åkte jag på borrelia, ett riktigt jävla skit är vad de är! Nu äntligen börjar krämporna försvinna och jag orkade mig ut till verkstaden för första gången på länge denna helg igen:)

Nu är det fokus framåt med utbildning och renovering av Firebirden som gäller:)

Det gick snabbt i helgen, rotiserien gjordes klar och karossen lyftes igår upp i den, det är så jävla skönt att slippa krypa som en idiot på golvet nå mer. Nu ska golvet ur och nytt in, förstärkningar ska svetsas mm.

Bild


Bild


En tanke jag haft ett tag, vad är det för något som är bra med en subframe egentligen? Skulle man inte lika gärna kunna svetsa fast den i karossen och bygga ram på resten. Ännu bättre bygga ram på hela utan subframen och istället kopiera fästen för hjulupphängning mm. alt byta till något bättre.

sparklådor och balkar

112
Karossen hänger i luften och har idag fått sitt första kap. Sparklådorna är delvis dåliga så jag byter hela. Ska passa på att svetsa in förstärkningar inuti innan jag fortsätter med permanenta connectors, golv, balkar mm.

Bild


När jag byggde rotiserien så ville jag kunna sätta dit subframen under tiden för att kunna göra inmätningar för balkar, rördragning och allt sådant roligt. Då förstärkningarna till sparklådorna ligger på ritbordet och svetsen är trasig så har jag inte så mycket annat jag kan göra,

Det blir nya skärmar!

116
Lite väl mycket som var dolt och igenspacklat, lika bra att byta! Man kommer ju dessutom åt mycket bättre nu om man ska se något positivt med det!

Bild


Jag har ju 2 längsgående balkar under hela bilen med totalt 6 infästningar i kaross. Bör jag staga upp bakänden när jag byter dessa?

Re: Firebird 68

117
Sakta men säkert går projektet framåt nu när sjukdom är under kontroll. Har precis bytt alla fryspluggar till Mässing. Pluggarna för oljekanelerna ska bytas inom kort när rengöringskitet med borstar och diverse landar på posten :)

Bild


Vad det är för kam i denna motor har varit och är ett mysterium då jag inte öppnat ännu, men tog idag bort pluggen för kamaxeln då alla plugg ska bytas, hittade ett nummer där som inte säger mig mycket, det står 260H. Någon?

Re: Firebird 68

118
Lite småpill kvar på stativet innan jag är helt nöjd. Framvagnen ska sen iväg på blästring, förbättringssvetsning och till slut pulverlack.

Bild


Även fast det innebär lite extra jobb så är det guld värt att kunna ha en god arbetshöjd när man monterar ihop allt.