Annons

Lemans 1972

1
Hej,

Ny här och ny Pontiacägare sen i höstas.
Har startat en renovering och eftersom jag själv gillar att läsa om andras jobb kanske nån har nöje av detta.

Ramlade på en 1972 Lemans Luxury som var nedplockad i smådelar med påbörjad renovering. Svensksåld, varit nedplockad ganska länge så jag är tredje man att fortsätta renoveringen.
Mycket av det tråkiga jobbet med rengöring osv var gjort. Motorn skulle vara renoverad också, mer om det senare.
Framvagnen var fixad och karossen i botten var också lackad.
Bilen skulle vara komplett så det var bara att åka o kolla. Det blev affär och 6 bilresor senare fanns allt hemma.

Kort sagt ett riktigt vettigt objekt.

Tanken är att den skall vara klar inom två år, den skall renoveras till nära originalskick.
Ingen trimming utan den skall kunna köras och cruisas på ett vettigt sätt. Har en Camaro -88 som är tillräckligt upphottad för att veta baksidorna med det (och om jag vill gasa finns den kvar :D )


Lite dåligt med bilder från starten men såhär såg den ut:
Bild
Plus en massa lösa delar som sagt.
Men jag fick med ett par manualer också så det var bara att ge sig på det.

Det fanns inga större rostangrepp, har fixat en del i avrinningen från ventilationsintagen i torpeden
Bild
Det har varit vinyltak på den från början så plåten mellan bakruta och bagage var också rostig, här är den bytt.
Bild
Lite mer svetsning på diverse ställen i karossen behövdes också
Det finns rost i en framskärm, nederdelen, som skall fixas framöver.

Nu när det mesta var gjort (just nu iaf) på karossen åkte den av för att komma åt ramen på ett vettigt sätt. Med ungarnas hjälp lyfte vi den och fick fram en ram som såg riktigt hygglig ut.
Tog lite mått först.
Bild
Sedan åkte den av och ställdes undan. Ramen är i ganska bra skick.
Bild
Förtsättning följer...
/JWi

Edit: Minskat bildstorlek
Senast redigerad av Lemans 72 den 15 maj 2015 09:34, redigerad totalt 2 gång.
Annons

Re: Lemans 1972

2
Hej och välkommen! Luxury Le Mans är inte jättevanliga.Ett värdefullt dokument är PHS(Pontiac Historical Services) och du hittar adressen på nätet.Där får du veta(om papper finns kvar) options,pris,återförsäljare m.m.Vad har du för bokstav i chassie numret?

Vanligaste är att det står typ 2 D3 7M2

M=350 2-port
T= 400 4-port
Y=455 4-port
X=455 HO

Re: Lemans 1972

3
Tack för välkomnandet.

Chassinumret börjar med 2G37T2P så det är en 400 4-port med TH400.
Den är utrustad med elhissar, elstol, golvkonsol & tiltratt. Ej AC såvitt jag vet.
Tyvärr är det inga rallyinstrument, hade gärna haft mätare för temp o olja och varvräknare. Men det kanske går att hitta.

Finns det uppgifter på PHS även för en svensksåld bil?

/JWi

Re: Lemans 1972

4
Svensksålda bilar var oftast lite mer utrustade.För att få veta hur din bil blev byggd från fabrik rek jag PHS.Ja,det är GM:s byggpapper och Pontiac är ensamma om att ha denna tillgång.

400 4-port är inte vanligt i dessa bilar.Merparten var 350 2-port.Finns originalmotorn,bakaxel,låda kvar?

Re: Lemans 1972

6
Tror det är originaldelar.

Bakaxelns märkning stämmer med årsmodell och utförande.
Motorn stämmer nog också, iaf blocket. Den har dock #16 toppar från -68, insug från -70 tror jag och inte korrekta genrör.
Var/hur ser man om lådan är rätt?

Tack för infon om Luxury!


/JWi

Re: Lemans 1972

7
Automatic: The model identification code for the Turbo Hydramatic 400 is stamped on a metal tag located on the right side of the transmission.The code identifies the model year,application and transmission number.

Example: 72 PG 1234

PT= 2-barrel
PG=4-barrel

Re: Lemans 1972

13
Då provar vi igen...

Ramen gjordes ren och snyggades upp först.
Bild
Bromsarna är fixade. Bytt ok i fram och allt i bakbromsar, nya rör och handbromsdelar så nu kan det bockas av.
Bild
Även bakaxeln har fått en genomgång med nya hjullager. Kondiffen var sliten och gjorde inte mycket nytta så den har jag svarvat och shimsat upp. Funkar bra nu.
Bild
/JWi
Senast redigerad av Lemans 72 den 15 maj 2015 09:42, redigerad totalt 1 gånger.