Annons

Re: Lemans 1972

16
Hej igen,

Dags att uppdatera. Blev lite less på problemen att ladda upp bilder men nu verkar det funka.

Här är en bild på Trimtagen till att börja med:
Bild

Efter att ramen var rengjord och bromsar monterade fortsatte jag med bränslerör och lite annat smått före motorn åkte i.
Bild
Motor monterad
Bild
När motorn kom i så låg ramen nästan på backen. Någon klyftig tidigare ägare hade sänkt den "lite" genom att kapa fjädrar.
Nya införskaffades och det var lite skillnad :shock:
Bild
När jag fått ordning på detta så var det bara att fortsätta med montering av låda och kardan.
Bild
Nu slog det mig att det kanske vore bra att kolla så oljetryck finns före alltför mycket är monterat.
I med borrmaskin och snurra på. Inget händer :?
Tittar lite närmare och mycket riktigt - oljepluggen innanför fördelaraxeln är inte monterad.
Riva ur låda och kardan igen, bort med flexplatta och frysplugg och montera tillbaka allt igen.
Blir lite bekymrad över kunskaperna hos den som renoverat motorn... Och förbannad på mig själv för att inte kolla detta när motorn stod på ställ.

Hursomhelst, resterande delar monterades i ramen och såhär står den nu:
Bild
Bild
Dags för karossen!
/JWi
Annons

Re: Lemans 1972

17
Tjusigt! Snyggt jobbat.

Inte första gången den oljepluggen missas!
Du får nog vara glad om det är det enda som missats?
Har du kollat att kolvarna sitter åt rätt håll och att vevstakarna är vända med spruthålet mot kammen?
Jag skojar tyvärr inte, när Cheva-mekar är i farten så blir det mesta fel när de försöker sig på att renovera en riktig motor.
(De bryr sig inte om att titta vilken cylinderbank som sitter främst innan de sätter ihop kolvarna med stakarna).
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Lemans 1972

19
Karossen...

Det fanns inte mycket rost som tur var. Lagningar har gjorts i rutramen fram och bak, plåten under bakrutan byttes samt nedendelen på högra framskärmen, mellan hjulhuset och dörren.

Pratade med en lackerare om att få karossen slipad och lackad och fick ett prisförslag som jag höll på att ramla ikull av. Insåg rätt snabbt att det här får jag nog göra själv även om jag inte hållit i en lackspruta på 25 år.
Bara att starta.

Spackling och slipning tog tid! Iom att man lärde sig mer och mer blev det till att gå tillbaka och göra om allteftersom mina krav ökade. Men till slut var jag ganska nöjd.

En lackbox är ju också bra att ha. Gjorde en box med ett partytält på 5x6m som sattes upp i en maskinhall här. Skruvade ihop en ventilationsbox med fläkt och ett filter på 1x3m som placerades i gaveln på tältet. Presenning på golvet och in med en gasolvärmare. Kör alltså med lite övertryck i tältet.
En HVLP-spruta, tryckregulator och filter skaffades också.

Har inga bilder efter slipningen men här är ett par efter att Hagmans CA primer lagts på.
Bild
Bild
Fick slipa primern då den blev ganska grov i strukturen. Den var ganska seg och svårslipad så lite jobb med det.
Efter CA primern la jag på en vända med slipgrund som jag slipade med 600-papper före lackering.
Bild
Nu var det då dags för själva topplacken. Lite nervös för rinningar och andra fel man kan göra men återigen bara att prova. Lacken är en ljus silver, har hört att det inte är det lättaste.
Men det gick riktigt bra. Lacken är inte dammfri men inga rinningar och den blev slät och fin tycker jag. Dammkornen är inte värre än att de går att ta med en punktslip och polera.

Här är några bilder.
Bild
Bild
Bild

Därefter lackade jag instrumentbräda och torped samt la lite svart färg på kanterna i rutramen så det inte lyser silver efter montering av rutor.
Bild
När karossen stått i drygt en vecka fick jag hjälp av mina grabbar och så lyfte vi på karossen på ramen igen.
Känns skönt, ett stort steg på vägen är avklarat.
Bild
Bild
Då är vi framme i nutid.
Härnäst blir det att mäta in karossen på ramen och starta med montering av elhärvor. Öppnade lådan med alla kablar och det ser ganska OK ut. Finns nog det mesta men kräver nog lite studerande av manualer för att få till det.
Återkommer när mer blivit gjort.

/JWi

Re: Lemans 1972

22
Revere Silver med svart vinyltak.,men snyggare nu tycker jag.
Byggd 1:a veckan i februari på fabriken i Pontiac,Michigan.
Svart inredning med Bucket Seats(A51).

Bilen blir fin,rätt ovanligt att se dom i silver.Bra jobbat!

Re: Lemans 1972

23
Roligt ni tycker det blir bra. Tack.

Håkan - Letade efter nummer efter att läst här om de nya kraven.
Enda som fanns var troligen part nr. på själva ramen, från tillverkningen alltså. Chassinumret ska sitta i bak på vänster ramben men där satt bara de andra numren.
Men nu finns dom...

Peje - Det är inte Revere Silver, tyckte den drog åt grönt o det gillar jag inte så jag gjorde ett avsteg och tog en mer "ren" silver. Ska inte berätta var den kommer från :D .
Gillar inte riktigt vinyltak heller så det skippas. Lister mm finns så det får väl sparas om man skulle komma på andra tankar någon gång.

Re: Lemans 1972

25
Lemans 72 skrev:Roligt ni tycker det blir bra. Tack.

Håkan - Letade efter nummer efter att läst här om de nya kraven.
Enda som fanns var troligen part nr. på själva ramen, från tillverkningen alltså. Chassinumret ska sitta i bak på vänster ramben men där satt bara de andra numren.
Men nu finns dom...

Peje - Det är inte Revere Silver, tyckte den drog åt grönt o det gillar jag inte så jag gjorde ett avsteg och tog en mer "ren" silver. Ska inte berätta var den kommer från :D .
Gillar inte riktigt vinyltak heller så det skippas. Lister mm finns så det får väl sparas om man skulle komma på andra tankar någon gång.
Okey,syftade mer på färgen som stod på trim-tagen.Silver o svart gör sig bra.

Re: Lemans 1972

28
Liten uppdatering på vad som hänt de senaste veckorna.

Monterat värmepaket och fläkt. Tidigare ägare hade demonterat allt inklusive borrat ur punktsvetsar så det blev lite svetsning före lackering.
Har även gjort klart handbromsen och satt upp lite andra fästen.
Bild
Gjort rent och lackat bagaget.
Monterat bensintank, armatur samt kopplat in allt så nu ska det gå att fylla på soppa.
Bild
Därefter monterades kofångare bak med lampor och nedre sandplåt.
Detta var lite pyssel, fick göra om fästena ganska mycket för att få bra passform men till slut blev det ok.
Bild
I helgen har jag monterat innertak. Även detta en hel del pyssel men tycker det blev ok i slutänden.
(Blev några konstiga blänk på bilden, ser rent ut i verkligheten)
Bild

Till sist en fråga.
Dessa delar, böjda gummilister, är det någon som vet var de monteras?
Bild

/JWi