Annons
Annons

Re: Lemans 1972

34
Man blir så sugen att plocka ner och lacka allting när man ser dina bilder!
Men min bil är helt rostfri och inget glapp någonstans så det vore helgerån att riva den tycker jag.

Men jag letar efter en Blazer eller en c***a K10 från 70-talet, då ska jag ramlyfta!

Re: Lemans 1972

35
Nu har det gått 1,5 år sedan senaste uppdatering så det kanske är dags... :oops:

Hösten 2015 fortsatte montaget. Skärmar och front åkte på, inredningen fräschades upp med ny klädsel på framstolar och instrumentbrädan kläddes med vinyl för den var sprucken och dålig. Ny är ganska dyr så det kändes OK att klä om den.
Det blev en ny instrumentpanel i alla fall, den gamla var sönderskuren i radiohålet. Givetvis var även plåten i instrumentbrädan sönderklippt så det blev lite svetsning där.
Bild
Fått i HT-rutor och instrumentering, håller på med eldragning
Bild
Matta och konsol
Bild
Här är dörrar, sidorutor mm. monterat
Bild
Nu är den ute någon av de första gångerna. Fronten lite löst upphängd. Det var en del pyssel med montering av framskärmar men fick det att passa hyggligt bra.
Bild
Inredningen börjar komma på plats.
Satte i en varvräknare istället för klockan (som inte fungerade) och en uppsättning extramätare så jag får lite koll på oljetryck, vattentemp och laddning. Behåller originalratten. Jag har fortfarande inte bestämt mig för om instrumentpanelen ska ha trä-dekalerna (som på ratten) så den är svart än idag.
Vad tycker ni? Svart eller trä-dekaler?
Bild
Huv monterad och motorrummet börjar falla på plats. Motorhuven var inte heller lätt att justera in, den ville gärna resa sig i bakkant.
Fick tag i en luftrenare som passar hyggligt. Tror den är till en Firebird, skulle gärna vilja ha tag i en "dubbelpipig" till Lemans/GTO.
Bild
Frampå vårkanten 2016 närmar den sig klar. Fick tag i en omgång honeycomb-fälgar som jag tycker passar bra.
Besiktigades i början på april så sedan var det bara att börja köra :D
Bild
En radio från Ames som passar i originalhålen sattes in. Dock inget som jag kan rekommendera, ganska kasst ljud. Men den passar.
Bild
Här på en lokal bilträff.
Lite roligt att ha gjort allt själv (förutom montering av fram- och bakruta) så det känns riktigt bra!
Bild
Avslutar med en bild på mina båda bilar.
Frampå sommaren föll lusten på att fixa iordning Camaron också. Den hade stått sedan 2015 med trasig växellåda så nu sattes originalmotor och låda i för att få den i körbart skick igen. Ungarna var också nöjda, Pontiacen lånas inte ut :)

Återkommer med vad som hänt i höstas.

Re: Lemans 1972

36
Under sommaren kördes bilen några hundra mil och funkade väl skapligt. Den var lite svårstartad och hade inget riktigt klipp i motorn tyckte jag.
Kollade vakuum, kompression osv. Inga värden var riktigt fel men allting var lite lågt. Kompressionstrycket låg runt 9 (8.9 till 9.2), vakuumet likaså lite lågt. Trodde väl det behövde slitas in eftersom motorn skulle vara nyrenoverad med nya kolvar, honing, kam + alla slitdelar. Kammen var heller ingen vass sak utan ganska standard, enligt uppgift en 068.
Dessutom gav motorn ganska kraftiga avgaspuffar (rejäl rök) vid fullgas och växling.

Kort sagt så kändes den inte helt OK utan en genomgång såg ut att vara behövlig.

Bild
Kom över ett insprut från granne som hade fått med det vid ett motorköp. Ett FAST EZ-EFI 2.0, throttle body-insprut med bredbandslambda och självlärning.
Detta installerades med ny bränslepump och ledningar och fungerade riktigt bra. Bilen startade lite bättre och gick iaf inte sämre.


Hursomhelst, när hösten kom så plockades motorn ur bilen och revs isär.

Det fanns en del övrigt att önska visade det sig. Bland annat så gick det knappt att få loss stakarna för att bulten snurrade när muttern skulle lossas på flera stakar. Hur dom kunnat dra dessa till rätt moment är en gåta.
Men kolvar var nya (gjutna) och kammen såg bra ut. Veven var också helt ok.
Däremot var topparna slitna i styrningar och på ventilskaft. En lustig sak var att avgasventilerna hade monterade tätningar medan insugsventilerna hade original o-ring i retainern.


Delar köptes in och toppar och block lämnades för bearbetning.
De gamla kolvarna var 030 öd så det blev nya smidda Icon i 040 med 14 cc dish för att minska kompet till ca 9.7.
Ihop med kammen blir även dynamiskt komp bra med denna kombination.
H-profil stakar blev det också, de gamla med snurrande bult går i skrot. Lite säkrare att varva uppåt 6000 också.
Kammen blir en Summit 2802 efter en del funderande och undersökning.
Manley-ventiler och ett set med fjärdrar, lyftare mm från Crower åkte med samt en omgång vippor och stötstänger från CompCams.
Oljepumpen byts till en Butler-modifierad 60 Psi pump.
Bild
Bild
Topparna fick nya styrningar, ventiler och fjädrar som shimsades in med brickor under. Senare under montaget upptäckte jag att de retainers som var med i Crower-kitet var alldeles för djupa, vippan nådde inte ventillskaftet, så nya retainers fick köpas in. Hade ju koll på inspänningshöjden så det gick att para ihop retainers så jag inte behövde några shims alls längre.
Men har ett antal olika retainers över nu om någon behöver :)
Topparna planades minsta möjligt, bara så det gick rent.
Tätningar frästes in och är nu monterat på alla ventiler.


Blocket skulle borras för 040-kolvarna så det sattes upp i maskinen. När första skäret skulle tas så tyckte dom att det tog dåligt så han plockade ner skärstålet för att se om han ställt in det fel men allt såg riktigt ut. Han tog för skojs skull en ny kolv och satte i loppet och den föll rakt in :shock:
Motorn har alltså haft 030-kolvar men borret har varit alldeles för stort. Inte konstigt att den inte gått helt bra...

Hursomhelst, han mätte upp loppen och de var runda och fina så det räckte med en honing för att få loppen i rätt tolerans.
Skönt att slippa köpa nya kolvar.

Med maskinbearbetningen klar och delar hemma var det dags att börja montera ihop igen.
Bild
Alla lagerspel mättes upp och var helt ok.
Bild
Bottendelen börjar komma på plats.
Givetvis balanserades alla delar i samband med maskinbearbetningen. De nya delarna, kolv & stake, var ganska mycket lättare än de gamla. H-profilstaken med kolv var ca 300 gram lättare än originalstake med kolv. Veven fick lättas rejält, flexplatta, svängdämpare osv. nollbalanserades samt stakar och kolvar viktjusterades.

Bild
Toppar med vippor monterat men inte justerat. Kollat spel mellan ventil och kolv, vippa mot ventil och retainer mot tätning. Allt ok.

Bild
Har portmatchat toppar och insug med inget i övrigt.
Insuget blir ett Torker II alu-insug. Kanske blir bra med ett enplansinsug, det passar iaf bättre mot insprutets spjällhus.


Hit har jag kommit till dags dato.
Nästa steg är lackering av motorn före montering av insug och de sista delarna.

En ny turbin med 2400 rpm stall kommer också sättas in. Tyckte originalet var lite segt...


Återkommer när det närmar sig start.