Re: Pontiac GTO - 1966
Postat: 23 jun 2017 23:20
Inofficiellt community för Pontiac i Sverige, här snackar vi Firebird, Trans Am, GTO med mera!
https://pontiacforum.se/
Erkänner att inlägget blev lite kort för att hjälpa mer exakt.The Judge skrev:Det är lättare att ge ett mer exakt svar om du berättar hur och vad du gjort i detalj, men vi kan börja så här:
Hur har du ställt kamvinkel (brytaravstånd)? Ska vara 30° med mätare eller .016" (0.40mm) eller skruva medurs på ställskruven till motorn misständer och sedan ett halvt varv moturs.
Hur har du ställt tändpunkten? Med vakuumslangen till fördelaren bortkopplad och pluggad är 10° före en bra början.
Har du jordkabeln från batteriet direkt till motorn? Har du jordflätor från motorn till karossen? Har du jordfläta från karossen till ramen?
Sitter tändspolen i en hållare på motorn? Är tändspolen korrekt?
Har du mätt ohm i tändspolens primär (mellan + och -) och sekundärlindningar (mellan + eller - och mittpol)?. Mäts okopplad.
Har du mätt spänningen till tändspolen med tändningen på och sedan med motorn igång?
Blandskruvarna ska ställas för högsta vakuum/varv vid driftsvarm motor, växel ilagd (A/T) och ca. 650 varv.
Ska mäta upp den och kolla .The Judge skrev:Tändspolen är viktig för att tändsystemet ska kunna fungera som avsett, och på 66:an ska den sitta i en hållare på baksidan av passagerarsidans topplock.
Se till att mäta tändspolen och sätt den där den ska sitta om den mäter som den ska.
Ja men nu står ju bilen och tuggar fast dem är i botten ?..The Judge skrev: Blandskruvarna kan stå på allt från ett kvarts till 4 varv ut när vakuumet blir som högst.
Tanken har slagit mig, tycker det verkar märkligt.Lemans 65 skrev:Går den med blandskruvarna i bott är nått galet tex för mycket öppna spjäll.
gto66 skrev:Ska mäta upp den och kolla .The Judge skrev:Tändspolen är viktig för att tändsystemet ska kunna fungera som avsett, och på 66:an ska den sitta i en hållare på baksidan av passagerarsidans topplock.
Se till att mäta tändspolen och sätt den där den ska sitta om den mäter som den ska.
Gör det skillnad vart den är monterad ?
Ja men nu står ju bilen och tuggar fast dem är i botten ?..The Judge skrev: Blandskruvarna kan stå på allt från ett kvarts till 4 varv ut när vakuumet blir som högst.
Jo , jag får högst vacuum när dessa är skruvade i botten av nån anledning.. men om motorn går bäst vet jag inte, jag har nog nån vacuum läcka nånstans, skiljer inte mycket vacuum från P ilagd och D ilagd... motorn suckar/tvekar när spjällen öppnas vid körning/belastning. Ska börja byta ut alla slangar och se om det blir nån skillnad ..The Judge skrev:gto66 skrev:Ska mäta upp den och kolla .The Judge skrev:Tändspolen är viktig för att tändsystemet ska kunna fungera som avsett, och på 66:an ska den sitta i en hållare på baksidan av passagerarsidans topplock.
Se till att mäta tändspolen och sätt den där den ska sitta om den mäter som den ska.
Gör det skillnad vart den är monterad ?
Ja men nu står ju bilen och tuggar fast dem är i botten ?..The Judge skrev: Blandskruvarna kan stå på allt från ett kvarts till 4 varv ut när vakuumet blir som högst.
Med "tuggar" menar du väl inte att motorn går som bäst med högsta vakuum/varv med växeln ilagd?
Blandskruvarna används för finjustering av mängden tomgångsblandning från tomgångskretsen.
Tomgångskretsen levererar tomgångsblandning även till lågfartskretsens övergångsskåror vid spjällbladens främre kant.
Dessa skåror befinner sig på vissa modeller under spjällbladens främre kanter även med spjällbladen helt stängda och levererar således tomgångsblandning även då.
Luft till denna minimala mängd blandning tillförs via shuntkanalerna för "idle bypass air", detta gör att motorn kan "stå och "tugga" med tomgångsblandnings-skruvarna dragna i botten.
Meningen med tomgångsblandnings-skruvarna är att dessa ska användas för finjusteringen av mängden tomgångsblandning som redan är färdigblandad i tomgångskretsen via stigarrören, de övre tomgångsluftmunstyckena, tomgångskanalernas strypningar, de nedre tomgångsluftmunstyckena, övergångsskårorna tomgång/lågfart och slutligen hålen för tomgångsblandnings-skruvarnas spetsar.
"Idle bypass air" används i rätt mängd för att håla primärspjällen i rätt position till övergångsskårorna för jämnast möjliga övergång från tomgång till lågfart, samt att täcka öppningen för den av spjällen styrda anslutningen till tändningens vakuumförställning.
Dessa faciliteter kan vara svåra att förstå för folk som bara skruvat på förgasare som saknar dem.
Hoppas detta hjälper en aning.
GTO67 skrev:På med handskarna