Sida 12 av 15

Re: Pontiac GTO - 1966

Postat: 23 jun 2017 23:20
av gto66
Bild


Står ganska stilla, men har skruvat isär för att rätta till efter mig själv :roll: :roll: // N

Re: Pontiac GTO - 1966

Postat: 20 jul 2017 08:42
av gto66
En liten update av vad som gjorts, bytt allt i tändväg,ventilfjädrar och kamdivning och nu går bilen faktiskt riktigt bra, nästan... precis när spjällen öppnas så vill bilen gärna sucka/tveka och känns orkeslös, har försökt ställa blandskruvarna på tomgång med dåligt resultat, justerade tills dem blev skruvade i botten och bilen står och tuggar på så fint.vad gör jag för fel ?
/N

Re: Pontiac GTO - 1966

Postat: 20 jul 2017 09:18
av The Judge
Det är lättare att ge ett mer exakt svar om du berättar hur och vad du gjort i detalj, men vi kan börja så här:

Hur har du ställt kamvinkel (brytaravstånd)? Ska vara 30° med mätare eller .016" (0.40mm) eller skruva medurs på ställskruven till motorn misständer och sedan ett halvt varv moturs.
Hur har du ställt tändpunkten? Med vakuumslangen till fördelaren bortkopplad och pluggad är 10° före en bra början.

Har du jordkabeln från batteriet direkt till motorn? Har du jordflätor från motorn till karossen? Har du jordfläta från karossen till ramen?
Sitter tändspolen i en hållare på motorn? Är tändspolen korrekt?
Har du mätt ohm i tändspolens primär (mellan + och -) och sekundärlindningar (mellan + eller - och mittpol)?. Mäts okopplad.
Har du mätt spänningen till tändspolen med tändningen på och sedan med motorn igång?

Blandskruvarna ska ställas för högsta vakuum/varv vid driftsvarm motor, växel ilagd (A/T) och ca. 650 varv.

Re: Pontiac GTO - 1966

Postat: 21 jul 2017 19:30
av gto66
The Judge skrev:Det är lättare att ge ett mer exakt svar om du berättar hur och vad du gjort i detalj, men vi kan börja så här:

Hur har du ställt kamvinkel (brytaravstånd)? Ska vara 30° med mätare eller .016" (0.40mm) eller skruva medurs på ställskruven till motorn misständer och sedan ett halvt varv moturs.
Hur har du ställt tändpunkten? Med vakuumslangen till fördelaren bortkopplad och pluggad är 10° före en bra början.

Har du jordkabeln från batteriet direkt till motorn? Har du jordflätor från motorn till karossen? Har du jordfläta från karossen till ramen?
Sitter tändspolen i en hållare på motorn? Är tändspolen korrekt?
Har du mätt ohm i tändspolens primär (mellan + och -) och sekundärlindningar (mellan + eller - och mittpol)?. Mäts okopplad.
Har du mätt spänningen till tändspolen med tändningen på och sedan med motorn igång?

Blandskruvarna ska ställas för högsta vakuum/varv vid driftsvarm motor, växel ilagd (A/T) och ca. 650 varv.
Erkänner att inlägget blev lite kort för att hjälpa mer exakt.
Kamvinkeln är ställd med mätare, initiala står på 10°.

Jordkabel sitter direkt på motorn och jordflätor sitter det lite överallt, tändspolen sitter på torpeden. Dock ej uppmätt spole eller spänning till spolen.
Ok ,högst vaacum fick jag när skruvarna nästan var i bottnen ... // Niklas

Re: Pontiac GTO - 1966

Postat: 22 jul 2017 10:29
av The Judge
Tändspolen är viktig för att tändsystemet ska kunna fungera som avsett, och på 66:an ska den sitta i en hållare på baksidan av passagerarsidans topplock.
Se till att mäta tändspolen och sätt den där den ska sitta om den mäter som den ska.

Blandskruvarna kan stå på allt från ett kvarts till 4 varv ut när vakuumet blir som högst.

Re: Pontiac GTO - 1966

Postat: 22 jul 2017 13:07
av Lemans 65
Går den med blandskruvarna i bott är nått galet tex för mycket öppna spjäll.

Re: Pontiac GTO - 1966

Postat: 23 jul 2017 03:54
av gto66
The Judge skrev:Tändspolen är viktig för att tändsystemet ska kunna fungera som avsett, och på 66:an ska den sitta i en hållare på baksidan av passagerarsidans topplock.
Se till att mäta tändspolen och sätt den där den ska sitta om den mäter som den ska.
Ska mäta upp den och kolla .
Gör det skillnad vart den är monterad ?
The Judge skrev: Blandskruvarna kan stå på allt från ett kvarts till 4 varv ut när vakuumet blir som högst.
Ja men nu står ju bilen och tuggar fast dem är i botten ?..

Re: Pontiac GTO - 1966

Postat: 23 jul 2017 03:55
av gto66
Lemans 65 skrev:Går den med blandskruvarna i bott är nått galet tex för mycket öppna spjäll.
Tanken har slagit mig, tycker det verkar märkligt.

Re: Pontiac GTO - 1966

Postat: 23 jul 2017 10:14
av The Judge
gto66 skrev:
The Judge skrev:Tändspolen är viktig för att tändsystemet ska kunna fungera som avsett, och på 66:an ska den sitta i en hållare på baksidan av passagerarsidans topplock.
Se till att mäta tändspolen och sätt den där den ska sitta om den mäter som den ska.
Ska mäta upp den och kolla .
Gör det skillnad vart den är monterad ?
The Judge skrev: Blandskruvarna kan stå på allt från ett kvarts till 4 varv ut när vakuumet blir som högst.
Ja men nu står ju bilen och tuggar fast dem är i botten ?..


Med "tuggar" menar du väl inte att motorn går som bäst med högsta vakuum/varv med växeln ilagd?

Blandskruvarna används för finjustering av mängden tomgångsblandning från tomgångskretsen.
Tomgångskretsen levererar tomgångsblandning även till lågfartskretsens övergångsskåror vid spjällbladens främre kant.
Dessa skåror befinner sig på vissa modeller under spjällbladens främre kanter även med spjällbladen helt stängda och levererar således tomgångsblandning även då.
Luft till denna minimala mängd blandning tillförs via shuntkanalerna för "idle bypass air", detta gör att motorn kan "stå och "tugga" med tomgångsblandnings-skruvarna dragna i botten.
Meningen med tomgångsblandnings-skruvarna är att dessa ska användas för finjusteringen av mängden tomgångsblandning som redan är färdigblandad i tomgångskretsen via stigarrören, de övre tomgångsluftmunstyckena, tomgångskanalernas strypningar, de nedre tomgångsluftmunstyckena, övergångsskårorna tomgång/lågfart och slutligen hålen för tomgångsblandnings-skruvarnas spetsar.
"Idle bypass air" används i rätt mängd för att håla primärspjällen i rätt position till övergångsskårorna för jämnast möjliga övergång från tomgång till lågfart, samt att täcka öppningen för den av spjällen styrda anslutningen till tändningens vakuumförställning.
Dessa faciliteter kan vara svåra att förstå för folk som bara skruvat på förgasare som saknar dem.

Hoppas detta hjälper en aning.

Re: Pontiac GTO - 1966

Postat: 23 jul 2017 10:36
av gto66
The Judge skrev:
gto66 skrev:
The Judge skrev:Tändspolen är viktig för att tändsystemet ska kunna fungera som avsett, och på 66:an ska den sitta i en hållare på baksidan av passagerarsidans topplock.
Se till att mäta tändspolen och sätt den där den ska sitta om den mäter som den ska.
Ska mäta upp den och kolla .
Gör det skillnad vart den är monterad ?
The Judge skrev: Blandskruvarna kan stå på allt från ett kvarts till 4 varv ut när vakuumet blir som högst.
Ja men nu står ju bilen och tuggar fast dem är i botten ?..


Med "tuggar" menar du väl inte att motorn går som bäst med högsta vakuum/varv med växeln ilagd?

Blandskruvarna används för finjustering av mängden tomgångsblandning från tomgångskretsen.
Tomgångskretsen levererar tomgångsblandning även till lågfartskretsens övergångsskåror vid spjällbladens främre kant.
Dessa skåror befinner sig på vissa modeller under spjällbladens främre kanter även med spjällbladen helt stängda och levererar således tomgångsblandning även då.
Luft till denna minimala mängd blandning tillförs via shuntkanalerna för "idle bypass air", detta gör att motorn kan "stå och "tugga" med tomgångsblandnings-skruvarna dragna i botten.
Meningen med tomgångsblandnings-skruvarna är att dessa ska användas för finjusteringen av mängden tomgångsblandning som redan är färdigblandad i tomgångskretsen via stigarrören, de övre tomgångsluftmunstyckena, tomgångskanalernas strypningar, de nedre tomgångsluftmunstyckena, övergångsskårorna tomgång/lågfart och slutligen hålen för tomgångsblandnings-skruvarnas spetsar.
"Idle bypass air" används i rätt mängd för att håla primärspjällen i rätt position till övergångsskårorna för jämnast möjliga övergång från tomgång till lågfart, samt att täcka öppningen för den av spjällen styrda anslutningen till tändningens vakuumförställning.
Dessa faciliteter kan vara svåra att förstå för folk som bara skruvat på förgasare som saknar dem.

Hoppas detta hjälper en aning.
Jo , jag får högst vacuum när dessa är skruvade i botten av nån anledning.. men om motorn går bäst vet jag inte, jag har nog nån vacuum läcka nånstans, skiljer inte mycket vacuum från P ilagd och D ilagd... motorn suckar/tvekar när spjällen öppnas vid körning/belastning. Ska börja byta ut alla slangar och se om det blir nån skillnad ..

Jag ska sätta mig ner i lugn och ro och grotta ner mig i den texten och se om jag förstår något..

/N

Re: Pontiac GTO - 1966

Postat: 18 nov 2017 19:33
av gto66
Jahapp, säsongen är över, han väl inte bli så mycket åka, motorn kommer hamna i motorställ för "renovering" :| . Har börjat plocka ner bilen inför vinterns projekt i ett till nytt men större garage.
Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Re: Pontiac GTO - 1966

Postat: 21 nov 2017 22:21
av GTO67
Härligt!!vintern räddad blir något likande pyssel här.. På med handskarna :)

Re: Pontiac GTO - 1966

Postat: 22 nov 2017 16:58
av gto66
GTO67 skrev:På med handskarna :)

Är du rädd för å skita ner dig ? ;)
Nä skämtåsido, ja nog blir det till att arbeta på i vinter, slipa kaross plåtren, renovera motor, å leta delar :roll:

Re: Pontiac GTO - 1966

Postat: 22 nov 2017 17:01
av gto66
Bild
motorn åkte ur idag 8-)

Re: Pontiac GTO - 1966

Postat: 26 nov 2017 23:41
av gto66
Motorn har blivit isärtagen, har sett sina bättre dagar,gjutnummer 500557,någon som kanske är intresserad å köpa ? Har nämnligen en annan motor på gång .
Operation plåtren har också påbörjats.
Det händer grejer när man har ett brukbart garage att röra sig i :)

Bild

Bild

Bild