Annons
Annons

Re: Pontiac GTO - 1966

183
Jahapp kära medlemmar som är inne å kollar på detta spektakel, nu har jag kommit till ett dödläge med detta projekt, bilen är helt plåtren så nu väntar jag bara på en plåtslagare innan jag kan göra något mer, motor har jag hittat en isärplockad 400 motor från en 67ans firebird, ska väl åka å hämta det skrotet å lägga på hög nånstans å börja med motorbygge till nästa vinter,om jag nu inte hittar på nå mer projekt vill säga... men nu blir det ett långt stillestånd med det här projektet..
GTO66

Re: Pontiac GTO - 1966

184
Som jag skrev tidigare så står detta projekt väldigt stilla just nu, raggar plåtslagare för fulla muggar :| .. hämtade den isärplockade 400 motorn också, så nu har ju tankarna kommit igång med att bygga en stroker motor av den :shock: och eventuellt göra en raggar maker over på motorn jag hade innan :roll: , med nya packningar, vevlager, honing och kolvringar.... så man har nå å brumma runt med tills andra motorn blir ihopbyggd. har kollat lite på PPMracings stoker paket, finns 2 olika.
en lite billigare variant ->

"PPM Racings egna framtagna stroker kit för ditt 400 block,perfekt för gata och lätt racing. Eagle gjuten stål vevaxel med 4.250 i slag med 2.200 smala vevtappar för minskad friktion.Eagle I-profils 5140 Stålstakar med ARP bultar 6,800 långa.Smidda Flat top JE/SRP lättvikts kolvar med moley ringset 1/16x1/16X3/16 för minskad friktion, komplett med Clivite tri metal lager."

och naturligtvis en lite dyrare variant ->

"Scat 4340 stål vevaxel, H-profils 4340Stål stakar 6,800. JE/SRP Race FT kolvar,Ringar &lager

En riktig race kvalitets stroker kit till din Pontiac 400 , inte med gjuten vevaxel som de flesta andra och låg kvalite på vevstakarna. Här är Det Scat 4340stål vevaxel med speciall motvikter för bättre balans och lättare vikt, endas 75lbs. H- profils 4340 race stålstakar med kraftig 7/16 vevstaksbult och 6,800 lång för bättre rod to stroke ration.. JE/SRP race FT smidda kolvar med low friction Moley ringset och clivite race lager.

Med 4,250 slag = 461-468cu
Med 4,500 slag = 487-501cu
För borrning 4,155 eller 4,185"


någon som har någon erfarenhet av grejorna i de olika paketen ?

topparna tänkte jag använda mina 6x-8, kommer även renovera dom å använda till den raggarrenoverade motorn sålänge.

Kamval ? O41 eller 744 ? 3:55 utväxling, gasaren är jag i valet å kvalet, rockorkester eller en såndär finurlig insprutarförgasarmodell :?: :!: , återstår att se sen vid montering av detta paket.
GTO66

Re: Pontiac GTO - 1966

185
Både Eagle och Scat är ”instegs” grejer med ok kvalite. Hur mycket effekt tänkte du?

Det första räcker säkert uppåt 600 hk/600 ft/lbs. Skulle styra kit efter vad som krävs.

Har änvänt både eagle och Scat i budget byggen med bra resultat.

Re: Pontiac GTO - 1966

186
Lemans 65 skrev:Både Eagle och Scat är ”instegs” grejer med ok kvalite. Hur mycket effekt tänkte du?

Det första räcker säkert uppåt 600 hk/600 ft/lbs. Skulle styra kit efter vad som krävs.

Har änvänt både eagle och Scat i budget byggen med bra resultat.
Jag tror inte mina toppar ger så mycket mer än 400-450 hk ca vilket jag är rätt nöjd med. Diskuterat med en dragrace kille på jobbet å han ratade då gjutna veven direkt, han sa att det inte var något att rekommendera,men vill höra lite mer än bara från nån som håller på med race grejor. /N
GTO66

Re: Pontiac GTO - 1966

190
zappafan skrev:Är säkert bra, jag köpte H-stakar "no name" ,vägde exakt lika storände/lillände hela bunten, tror jag betalade 4000:- för alla 8....



(& en Ohio crankshaft, gjuten 2700:- )
Ok får väl suga lite mer på den här karamellen.
GTO66

Re: Pontiac GTO - 1966

193
Lemans 65 skrev:Behöver du stroka för den effekten?

Inga problem med gjuten vev speciellt inte med de effekterna.

Det är en början, vet inte hur mycket jag kan plocka ut från topparna jag har just nu. Gissade bara på 400-450,vilket jag är rätt nöjd med sålänge,500-550 är väl mer dit jag vill när allt är klart, men då lär jag uppgradera låda och bakaxel också.
GTO66

Re: Pontiac GTO - 1966

195
gto66 skrev:
Lemans 65 skrev:Behöver du stroka för den effekten?

Inga problem med gjuten vev speciellt inte med de effekterna.

Det är en början, vet inte hur mycket jag kan plocka ut från topparna jag har just nu. Gissade bara på 400-450,vilket jag är rätt nöjd med sålänge,500-550 är väl mer dit jag vill när allt är klart, men då lär jag uppgradera låda och bakaxel också.
Ok, kitet med gjutveven funkar bra för det ändå.

Vad för låda har du? En 400a behöver inte mkt för att klara den effekten. Min är i stort sett std och har klarat 610 hk/800 nm i åratal. Har dock en rejäl turbin.

Ska du inte köra slicks så håller 8.2an, jag knäckte två(slicks och på preppad stripp) innan jag tröttnade på att repa hela tiden och böt till en Cheva 12 bult som renoverades med ny diffbroms, drivaxlar och utväxling 12 bulten är mycket kraftigare och min håller för över 600 hk och slicks men vet om de dom kör dem med betydligt mer dock med spole och 35 splines axlar då. Funderat på 33 splines axlar ett tag men de har ju inte behövts ännu.

8.2orna(en blev faktiskt totslskrot) knäckte jag med en äldre motor på ca 400hk. Att hitta en 12 bult idag som inte kostat en arm och ett ben är nog svårt. Passa dig bara för olds 12 bults axlarna de säljs oftare och billigare, de är klenare och dyra delar.

Moser gör nya och så finns ju 9” från tex QuickTime performance el s60 från strange med rätt fästen men blir inte billigt det heller.