Annons
Annons

Re: Pontiac GTO - 1966

107
Gjorde ett komptest idag. Fick mig en kompmätare igår så fick lov att testa lite.
Kall motor . Inte hundra friskt batteri gav:

1: 10.5
2: 8.5
3: 10
4: 10
5: 9
6: 8.5
7: 9
8: 8.5

Kan ju säkerligen bli jämnare siffror med en varm motor. Väntar lite delar så jag får starta upp motorn bara så jag kan göra ett nytt komptest.

Vad ska 6X toppar ha för komp orginal föresten ?

// Niklas
GTO66

Re: Pontiac GTO - 1966

108
Det beror på vilken motor de kommer ifrån, 350 eller 400, och vilken motor de sitter på.

350 och 400 med 6X, utom W72, har 7.6:1 i statisk kompression, W72 400 med 350 toppar har 8.0:1 i statisk kompression.

Det finns tre (3) olika "komp".

1. Det statiska som är uträknat på förhållandet mellan cylindervolymen och volymen i toppens förbränningsrum.
2. Det dynamiska som är uträknat på insugsventilens stängningstider.
3. Cylindertrycket som du får vid test vid varm motor, alla stift urtagna, pluskabeln på tändspolen bortkopplad och alla spjäll på förgasaren vidöppna är ett resultat av de två första.


Ett lågt värde vid ett komptest behöver således inte innebära att motorn är slut, det viktiga är att värdena håller sig jämna cylindrarna emellan och den sämsta bör inte vara mer än 15% sämre än den bästa.

Hoppas detta hjälper en aning?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Pontiac GTO - 1966

109
motorn är en 400 snurra och jag antar att topparna hör till motorn.

ok, det kompmätningen jag gjorde är isåfall alternativ nr TRE. dock med kall motor .

så dessa värden bör vara OK ? kanske bättre värden med varm motor då som skrivet här innan.
Har jag då ett högre cylindertryck , tänkte eftersom jag får runt 9-10 kg i cylindertryck. om någon har satt i högkompkolvar eller planat av topparna nån gång i tiden ?! är väldigt ny inom detta så ursäktar alla frågor.
// Niklas
GTO66

Re: Pontiac GTO - 1966

110
9-10 kg´s cylindertryck är inte onormalt i en frisk "lågkompsmotor" och är definitivt ingen indikation på "högkompskolvar" eller planade toppar utan snarare på en mild kamaxel som stänger insugsventilen tidigt.

Kompressionsförhållandet i motorn är förhållandet mellan cylindervolymen och förbränningsrummets volym.
En cylinder med 10 enheter volym varav förbränningsrummet har 1 enhet volym har kompressionsförhållandet 10:1.
Detta kallas det "statiska" kompressionsförhållandet, och fås genom ett fullt slag från BDC till TDC.
Tänk dig en cylinder och dess förbränningsrum med kolven i BDC som rymmer 1000cc (900cc i cylindern och 100cc i förbränningsrummet).
När kolven flyttat sig upp åt i cylindern till TDC och den återstående volymen i toppen eller förbränningsrummet reducerats till 100cc, så kan kompressionsförhållandet proportionerligt beskrivas som 1000:100, eller delat med 100, mer vardagligt ett 10,0:1 kompressionsförhållande.

Dynamisk kompression räknas däremot ut via kolvens position när insugsventilen stängs.
Dynamisk kompression är alltid lägre än statisk kompression.
Den dynamiska kompressionen ändras inte vid något tillfälle under motorns gång.
Dynamisk kompression ska inte förväxlas med cylindertryck.

Cylindertrycket ändras så gott som kontinuerligt beroende på många faktorer inkluderande varvtal, design på insug, volymen på topparnas kanaler, öppningsgrad på gasspjäll samt en del andra faktorer.
Dynamisk kompression är uträknad från fasta parametrar av faktiska värden av delar i motorn.
Därför, om man nu inte använder en kamaxel med variabla kamtider, så är dynamisk kompression, precis som statisk kompression bestämd, ett fast värde, när motorn byggs och den ändras inte under motorns gång.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Pontiac GTO - 1966

111
The Judge skrev:9-10 kg´s cylindertryck är inte onormalt i en frisk "lågkompsmotor" och är definitivt ingen indikation på "högkompskolvar" eller planade toppar utan snarare på en mild kamaxel som stänger insugsventilen tidigt.

Kompressionsförhållandet i motorn är förhållandet mellan cylindervolymen och förbränningsrummets volym.
En cylinder med 10 enheter volym varav förbränningsrummet har 1 enhet volym har kompressionsförhållandet 10:1.
Detta kallas det "statiska" kompressionsförhållandet, och fås genom ett fullt slag från BDC till TDC.
Tänk dig en cylinder och dess förbränningsrum med kolven i BDC som rymmer 1000cc (900cc i cylindern och 100cc i förbränningsrummet).
När kolven flyttat sig upp åt i cylindern till TDC och den återstående volymen i toppen eller förbränningsrummet reducerats till 100cc, så kan kompressionsförhållandet proportionerligt beskrivas som 1000:100, eller delat med 100, mer vardagligt ett 10,0:1 kompressionsförhållande.

Dynamisk kompression räknas däremot ut via kolvens position när insugsventilen stängs.
Dynamisk kompression är alltid lägre än statisk kompression.
Den dynamiska kompressionen ändras inte vid något tillfälle under motorns gång.
Dynamisk kompression ska inte förväxlas med cylindertryck.

Cylindertrycket ändras så gott som kontinuerligt beroende på många faktorer inkluderande varvtal, design på insug, volymen på topparnas kanaler, öppningsgrad på gasspjäll samt en del andra faktorer.
Dynamisk kompression är uträknad från fasta parametrar av faktiska värden av delar i motorn.
Därför, om man nu inte använder en kamaxel med variabla kamtider, så är dynamisk kompression, precis som statisk kompression bestämd, ett fast värde, när motorn byggs och den ändras inte under motorns gång.
Ok, då är min motor i ganska fräscht skick med andra ord då.

tur man lär sig något nytt varje dag, rätade ut något frågetecken :)

// Niklas
GTO66

Re: Pontiac GTO - 1966

112
Hej vad det går i buskar och snår..

just nu står det fruktansvärt still på bygget.. Herrn som skulle chimsa in diffen sa åt mig att eventuellt blir bakaxeln färdig framåt slutet av helgen.. 2 dagar efter detta får man ett samtal om att dom har stoppat i fel grejor i kartongerna från USA allt står rätt på kartongerna vad det ska vara för saker i där, men icke. fel fel fel, fel på alltihopa ..
så nu får man vänta 3-4 veckor till innan man får någon bakaxel.. känns lite småjobbigt då jag hade hoppats få ihop allt under kommande vecka så jag slipper stressa ihjäl mig nu när det ska komma en knodd i början av juni ..

Typiskt min tur ..

jaja någon skruv lär man väl ska kunna hitta att skruva på antar jag ..


// Niklas :geek:
GTO66

Re: Pontiac GTO - 1966

113
Ja si god dag då..

Måste ju bara få gnälla ur mig lite att det är sånt jävla kanonväder ute och min bil fortfarande står på pallbockar i väntan på denna jävla bakaxel .. OooH Helvete sa räven när den bet i elstängslet....

istället sitter jag å planerar på vad som ska göras i vinter på bilen ! byta båda bakskärmar kanskem då båda är så "duktigt" spacklade. eventuellt göra någon uppgradering på motorn med rochestergasare, hyvla av topparna någon milimeterm samt en trevligare kam 744 är tanken iaf .. men det är då det, vem fan vet vad som händer under det halvåret..

Tack å bock för mig, det är nära nu fast så fruktansvärt långt borta !

// Niklas
GTO66

Re: Pontiac GTO - 1966

118
Idag 16 juni ska den här pallbocksmaskinen förhoppningsvis komma ner på backen och ut på vägen igen om allt går som det ska :) skönt att veta att allt grovgöra är klart för denna gång, nu är det bara resten kvar ;)..

ny automatlåda.ny diffbroms samt utväxling i bakaxeln. ny kardan. samt massa annat småpill.. hoppas man inte har glömt något, blir att gå igenom varje skruv så att det inte är glömt något någonstans.

förresten, är det någon som har två nya positionsglas till försäljning ?! ...

// Mvh Niklas :geek:
Bild
GTO66