Annons

Pontiac GTO - 1966

1
Tjenare mittbenare å helikopterplattor.
tänkte jag skulle ta och göra mig en lite läsartråd att läsa när jag ska börja ta och plocka ihop bilen.
som skrivet förut någångång så har min gto havererat.. munice M21 lådan fattas det några kugg på ett drev på bottenstocken. bakaxeln, ja vad kan man säga. ska bifoga ett foto så ska ni få se på något lustigt,fattas både drev samt skadad utväxling :)

Bild

Bilens vinterförvaring

Bild

bakaxeln tappas ur på oljan
8.2" eller 8.5" ?

Bild

Bild

Fattas något kanske ?

Bild

nya grejor ska monteras.
// Mizzy :geek:
GTO66
Annons

Re: Pontiac GTO - 1966

4
Svängde förbi garaget idag å lämnade av TH400 lådan samt den trasiga M21:an .

Bild



frågan är ju om man ska bepröva sig att renovera 400 lådan när man aldrig har gjort något sådant förut .. är detta ingrepp ett helvetesprojekt eller klarar man av detta om man inte har tummen mitt i handen ? för jag hade faktiskt funderingar på att sätta i ett shiftkit..

väntar bara på flexplattan nu så kan man börja montera lite iaf å slippa riva isär nå mera.

// Mizzy :geek:
GTO66

Re: Pontiac GTO - 1966

5
En frisk TH400 behöver inget "shift kit". Bortkastade pengar.

Om du ändå vill göra nå´t speciellt med den så använd 1970 års RamAir specifikationer för den, bygg den som en PD-kodad låda.
Det handlar om att borra ett par hål i ventilhusplåten, samt ta bort en ackumulatorfjäder samt ta bort en fjäder vid modulator kolven.
Governoren som styr fullgasväxlingarna får du även räkna med att modifiera vid utprovning av denna.

Om du går metodiskt tillväga och med hjälp av en 1970 Pontiac Service Manual så fixar du detta.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Pontiac GTO - 1966

6
The Judge skrev:En frisk TH400 behöver inget "shift kit". Bortkastade pengar.

Om du ändå vill göra nå´t speciellt med den så använd 1970 års RamAir specifikationer för den, bygg den som en PD-kodad låda.
Det handlar om att borra ett par hål i ventilhusplåten, samt ta bort en ackumulatorfjäder samt ta bort en fjäder vid modulator kolven.
Governoren som styr fullgasväxlingarna får du även räkna med att modifiera vid utprovning av denna.

Om du går metodiskt tillväga och med hjälp av en 1970 Pontiac Service Manual så fixar du detta.
då kastar jag shiftkitet i papperskorgen å bygger med de rätta delarna istället ! :D
får leta igen en sådanna bok då helt enkelt ..

men är totalt helt grön på dessa automatlådor.. hur i helsike vet man om lådan är i OK skick eller om det behövs lamellbyta o dyligt ?

// Mizzy :geek:
GTO66

Re: Pontiac GTO - 1966

8
The Judge skrev:Det ser du när du tagit isär den.

40-45 år gamla packningar och lameller har säkerligen gjort sitt under sin brukstid fram tills nu.

Köp ett "master-kit" och använd all nya delar i detta.

En nyrenoverad TH400 håller sannolikt din livstid.
ja men jag vet ju inte något om denna låda om den är renoverad någongång för en tid tillbaka sedan, köpte den av en värmlandsraggare i våras för han skulle använda den i sin bil men sålde bilen istället pga andra familjeförhållanden eller nå liknande. å han hade köpt några nya grejor som han tänkte byta, som filter.dock fel filter, sen en packbox till utgående axel samt en ny trågpackning, så jag antar att han hade tänkt köra med den i det skicket den var. har skruvat isär lite iallafall, har tagit bort tråget och inge skit å dyligt i där. å oljan luktade inge brännt eller så utan bara "brukad" olja.


// Mizzy :geek:
GTO66

Re: Pontiac GTO - 1966

10
The Judge skrev:Chansa eller renovera....

Om du vill VETA att lådan är OK så är valet lätt?
valet är väldigt lätt om man vill veta att lådan är OK. dock svårt att få ihop det när arbetsgivaren är snål mot mig..

men vilken återförsäljare har bäst pris så man kommer någorlunda billigt undan ?

// Mizzy :geek:
GTO66

Re: Pontiac GTO - 1966

11
köpte 2 lådor i sommras som enl säljaren "funkade fint när de togs ur" första varnings klockan var all smet i botten på tråget i båda lådorna

vid isär tagning så visade det sig att båda lådorna var rätt slut många brända lameller ,den ena var dessutom renoverad tidigare men ihop monterad fel

det är alltid en chansning att lita till vad tidigare ägare säger

en bra bok att läsa om du ska göra det själv

How to Rebuild & Modify GM Turbo 400 Transmissions (Workbench Series) (S-A Design Workbench Series)

Cliff Ruggles
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

Re: Pontiac GTO - 1966

12
jimmy 77 skrev:köpte 2 lådor i sommras som enl säljaren "funkade fint när de togs ur" första varnings klockan var all smet i botten på tråget i båda lådorna

vid isär tagning så visade det sig att båda lådorna var rätt slut många brända lameller ,den ena var dessutom renoverad tidigare men ihop monterad fel

det är alltid en chansning att lita till vad tidigare ägare säger

en bra bok att läsa om du ska göra det själv

How to Rebuild & Modify GM Turbo 400 Transmissions (Workbench Series) (S-A Design Workbench Series)

Cliff Ruggles

ja det är alltid en chansning, fel grejor i fel händer,händer att det blir fel i grejorna .

får se om jag beställer boken eller om jag hittar nån här på orten som vill hjälpa mig att renovera lådan.

// Mizzy :geek:
GTO66

Re: Pontiac GTO - 1966

15
gto66 skrev:så han får nog helt enkelt ta å renovera den åt mig så får jag ta mig i kragen en annan gång att renovera en låda i lung och ro helt enkelt :)

// Mizzy :geek:
låg å vred å vände å fick inget stopp i skallen igår. men tillslut kom jag fram till att han ska ge fan i min låda. ska renovera den själv å lära mig något nytt !!
så ska väl till å börja riva den å kolla igenom hur det ser ut alltsammans :)

stay put ;), så ska vi se vad detta blir för skojj :D

// Mizzy :geek:
GTO66