Annons
Annons

Re: Pontiac GTO - 1966

33
Burningbird skrev:Tänk på att en Ford 9" stjäl mer effekt än GM's 8.5" 10-bult. Om du kör utan slicks håller nog en fräsch 8.5" för 500hk utan problem... http://www.chevyhiperformance.com/techa ... e_install/" onclick="window.open(this.href);return false;
(Ja, jag vet att det är artikel från en C***a tidning men den handlar om GM's 8.5" ;) )

ja nå slicks blir det då inte av, enda slicksmässigt som kommer hamna på bilen är väl när man har snurrat slut på nå däck :P

hittade en 8.5" 10 bultare på Ebajjen från en buick, nybyggd, men med lite hög utväxling . 3:73, känns lite väl häftigt, men vem vet, kanske blir nöjd med en sån utväxling också :P

// Niklas :geek:
GTO66

Re: Pontiac GTO - 1966

34
Utväxling är ju lätt och hyffsat billigt att byta senare om du vill. Angående hur mycket effekt axeln tål så är det 2st Camaros i artikeln som har kört flera hundra resor med 8.5"-axeln på strippen utan haveri, med tider ner till 8.68sekunder. Menade bara med 500hk och gatdäck behövs ingen Ford 9".
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Pontiac GTO - 1966

41
stugan skrev:Bara en undran om ni vet är det C- clipps i den alltså GM's 8.5" 10-bult?,och om ja kan det vara ett problem?
Det är väl bara cheva som använde c-clips väl?! Som jag har förstått det iaf :)
Buick och pontiac använder inte det.
Problemet med det får någon annan svara på för det har jag då ingen aning om :P
// Niklas :geek:
GTO66

Re: Pontiac GTO - 1966

42
gto66 skrev:
The Judge skrev:"Nydonad från staterna"! Det låter spännande.......
Du "godkände" en 8.2" av samma leverantör som du tyckte verkade ok . Så då antar jag att en 8.5" av samma företag också är ok.

// Niklas :geek:
Knappast.
Det jag menade var att även om det var en svagare Buick 8.2" så skulle den, som typ av axel betraktad, duga till att köra utan slicks.
Om skicket på Buick-axeln kan jag omöjligt skriva att den duger ty om detta vet jag självfallet inget.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Pontiac GTO - 1966

43
Är din axel som är trasig original från fabrik? Jag litar inte en sekund på jänkarna.Dom är utan tvekan världsmästare på att blåsa folk.Speciellt om det ska skickas till Sverige,dom är inte så oroliga att du kommer att reklamera varan.Finns ju nya delar billigare i staterna.Gäller ju sen bara att hitta en duktig bakaxelnisse som inte fullständigt pungslår folk.Men som alltid,kunskap kan man ta betalt för.Hur mycket är trasigt i din axel,är allt skrot?

Re: Pontiac GTO - 1966

44
The Judge skrev:
gto66 skrev:
The Judge skrev:"Nydonad från staterna"! Det låter spännande.......
Du "godkände" en 8.2" av samma leverantör som du tyckte verkade ok . Så då antar jag att en 8.5" av samma företag också är ok.

// Niklas :geek:
Knappast.
Det jag menade var att även om det var en svagare Buick 8.2" så skulle den, som typ av axel betraktad, duga till att köra utan slicks.
Om skicket på Buick-axeln kan jag omöjligt skriva att den duger ty om detta vet jag självfallet inget.

Ja hur som haver så var det så jag förstod dig.

// Niklas
GTO66

Re: Pontiac GTO - 1966

45
Peje skrev:Är din axel som är trasig original från fabrik? Jag litar inte en sekund på jänkarna.Dom är utan tvekan världsmästare på att blåsa folk.Speciellt om det ska skickas till Sverige,dom är inte så oroliga att du kommer att reklamera varan.Finns ju nya delar billigare i staterna.Gäller ju sen bara att hitta en duktig bakaxelnisse som inte fullständigt pungslår folk.Men som alltid,kunskap kan man ta betalt för.Hur mycket är trasigt i din axel,är allt skrot?
Jag har faktiskt ingen aning om axeln är bytt någongång., har inte kollat så noga eftersom jag antog att det skulle vara lättare att köpa en ny 8.5" eller 12 bultare istället för att kosta på min befintliga axel.

Ja, men någon sådan Nisse känner jag ej :/

Utväxling och diff är helskrot, sen vet jag inte om drivaxlarna har tagit stryk eller ej.
// Niklas
GTO66