Annons
Annons

Re: Renovering Pontiac 400

107
Har bestämt mig för att använda 041-kammen (Melling SPC-8) ihop med 1.72-vippor för lite mer lyft och duration. Förutom att porta topparna lite till och öppna upp dom till RAIV-storlek, kommer jag även plana ner dom till 70cc (75cc idag) för 10.6:1 i komp. Ger ca 6.99 i dynamiskt komp med 041an. Kommer också byta ut Ferrea 5.095" ventilerna mot 5.213" och montera Crower 68405 ventilfjädrar för att klara .540" i lyft. Dessa fjädrar klarar även Old Fatihful-kammen med 1.72-vippor (.630" i lyft) om jag byter senare. Insuget blir ett RPM med en 800cfm Q-jet på toppen. Blir också ett 150hk Sniper system. Ska biffa upp en 350-låda och inhandla en Continental 10" converter med ca 3500stall. Behåller 4.10utv. eller drevar om lådan med låg 1a och 2a och monterar en 3.42utv. Ventiler, kam, insug etc. som blir över från 400an kan jag återanvända till 461an som ska ner i Bonnevillen ;)
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Renovering Pontiac 400

109
gto66 skrev:Fasiken, lär ta å bygga ett garage så man får bygga en motor från grunden själv en gång ! kliar i fingrarna !

// Nklas
Jo, det underlättar med ett bra garage ;) Blev pappa igen förra veckan så nu blir det tyvärr både mindre tid och pengar över till bilarna, dessutom står Bonnevillekarossen ramlyft och helt rensad i garaget och tar plats. Hoppas iaf. hinna med att uppgradera 400an och påbörja 461-bygget till Bonnevillen inom en snar framtid. Nån gång i framtiden när man får tid och pengar över (?) skulle det vara kul att bygga en +488-stroker med RA V alu.toppar och en ilsken rullkam, men det dröjer nog ett tag till...
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Renovering Pontiac 400

112
Burningbird skrev:
gto66 skrev:Fasiken, lär ta å bygga ett garage så man får bygga en motor från grunden själv en gång ! kliar i fingrarna !

// Nklas
Jo, det underlättar med ett bra garage ;) Blev pappa igen förra veckan så nu blir det tyvärr både mindre tid och pengar över till bilarna, dessutom står Bonnevillekarossen ramlyft och helt rensad i garaget och tar plats. Hoppas iaf. hinna med att uppgradera 400an och påbörja 461-bygget till Bonnevillen inom en snar framtid. Nån gång i framtiden när man får tid och pengar över (?) skulle det vara kul att bygga en +488-stroker med RA V alu.toppar och en ilsken
rullkam, men det dröjer nog ett tag till...
ja i nuvarande "garage" jag har snyltat åt mig av min stackars farfar är knappt man kan gå runt bilen utan att man får dra in magen, så ett ordentligt garage är inte allt för dumt att ha.

jodu, jag vet hur det är, fick en dotter i sommras å sen har jag en 5 årig son sen förut och sambon har en 4 årig dotter sen innan, dom tar tid dom små liven ;)

Mmm, har också planer på att bygga en storkubikare en dag, men den dagen känns onödigt långt borta just nu, men den kommer väl ;)

Lycka till med den lille ! :) // mvh Niklas
GTO66

Re: Renovering Pontiac 400

116
Jo, motorn fick för lite bränsle vid fullgas. Och, ja, min Kinapump är kass :D
Har lärt mig av missödet med stötstängerna att det är bättre att köpa lite dyrare delar av högre kvalité än att köpa billiga delar även om det är från kända tillverkare som Comp Cams och Tomahawk.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Renovering Pontiac 400

118
Upptäckte vid lite hårdare körning att motorn fortfarande bludrar/tappar bränslet(?) mellan 5500-5800varv. Märktes tydligast vid fullgas på 2an från ca 40km/h när bakhjulen spinner loss och motorn snabbt varvar upp.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Renovering Pontiac 400

119
Nu får man väl inte yttra sig men jag tror inte på bränslerörsstorlek-problem, jag har ju gud förbjude en fet holley & sånna där problem är inte på min...drar lätt upp till 6800 ( inte riktigt på 3:ans växel ;) , carter mekanpump, original ledningar.. mekan-kam)
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..

Re: Renovering Pontiac 400

120
Tänkte testa att ta bort filtret i förgasaren och montera ett rejält " inline"-filter istället. Får se om det hjälper, har ju inte någon herrejösses racemotor direkt utan en lite uppskrämd 400HO. Hjälper inte det heller får jag göra om pickupen i tanken. Men först måste jag byta stötstänger, vippor och lyftare eftersom motorn äter upp stötstängerna var 20:e mil :evil:
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP