Annons
Annons

Re: Renovering Pontiac 400

93
Ok, tack! Har kontrollerat ledningarna och provat med fulltank men problemet kvarstår så nu beställer jag en elpump. Är imponerad av hur bra motorn drar från 3000varv, från 4000 och upp ylar den riktigt bra! Trodde faktiskt inte den "milda" 068-kammen med 1.65-vippor kunde dra så hårt. Tyvärr hinner jag aldrig upp till 5000 innan bränslet tar slut :evil: Ska erkänna att den här motorn nog inte hade passat så bra i Bonnevillen, är lite för klen under 2000varv. Lutar åt en 455/461 med 2801-kammen istället, blir enklast och billigast att bygga ;)
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Renovering Pontiac 400

94
Körde lite i helgen, motorn ligger stabilt på 82grader vid landsvägskörning nu när termostaten är monterad. Men när jag kom hem fick motorn gå på tomgång ca 4 minuter, gick upp från 82 till 105grader. Tänkte prova med en mindre remskiva på vattenpumpen så jag får mer fart på pumpen och fläkten. Någon som har några andra förslag? Fläktkopplingen verkar funka som den ska och fläktkåpa är monterad. Min gissning är att flödet inte är tillräckligt på tomgång?
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Renovering Pontiac 400

97
Ska tillägga att remskivan på vattenpumpen är från en Firebird -70 tillsammans med en spacer, men jag tror den har samma diameter som en -68 skiva (8")? Har en remskiva från en BBC som är betydligt mindre (6") jag tänkte prova.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Renovering Pontiac 400

98
Burningbird skrev:Körde lite i helgen, motorn ligger stabilt på 82grader vid landsvägskörning nu när termostaten är monterad. Men när jag kom hem fick motorn gå på tomgång ca 4 minuter, gick upp från 82 till 105grader. Tänkte prova med en mindre remskiva på vattenpumpen så jag får mer fart på pumpen och fläkten. Någon som har några andra förslag? Fläktkopplingen verkar funka som den ska och fläktkåpa är monterad. Min gissning är att flödet inte är tillräckligt på tomgång?
Att motorn blir varmare på lång tomgångskörning är normalt, inget att ligga sömnlös över.
På bilar med varningslampa så tänds den vid ca. 120°C.

(Att ha mätare i bilen har fått många att göra totalt onödiga saker med motorn/bilen.......).
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Renovering Pontiac 400

99
Hej på er 8-) Testade med en slangbit på stoppinnen i fördelaren för att begränsa förtändningen. Tidigare hade jag över 45° vid ca 3000varv, efter att jag begränsade rörelsen på stoppinnen har jag ett max på 42° men redan vid 1900varv och med 6° på tomgång. Tror fjädrarna i fördelaren är slut, ska testa med nya imorgon och montera en grövre slang på stoppet. Siktar på max 34° runt 3500varv och minst 8° på tomgång. Ska kolla upp hur mycket vakuumklockan ger också, återkommer imorgon med resultat.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Renovering Pontiac 400

100
Ooops! Upptäckte att blockering på vakuumslangen till fördelaren inte fungerade när jag kollade tändningen :? Provade att justera lite mer med slangen helt pluggad, med 16° vid 700varv får jag max 31° vid 1600varv. Får byta till hårdare fjädrar imorgon och testa om det hjälper. Vakuumklockan gav ca 16° extra.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Renovering Pontiac 400

101
Nu är tänkurvan tillslut ok, fick riva fördelaren 3ggr innan jag blev hyffsat nöjd. Köpte ett Mr Gasket recurve kit och använde dom hårdaste fjädrarna samt vikterna som medföljde, dock fick jag borra 2st 8mm hål i varje vikt för att göra dom lite lättare. Använde ingen begränsning på stoppinnen. Nu har jag 12° vid 700varv, 26° vid 2000varv och ett max på 32° vid 3000varv. Totala förtändningen vid 3000varv med vakuumet inkopplat och låg belastning borde då vara 48°. Motorn går nu hur fint som helst utan några tendenser till spikningar ;)
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Renovering Pontiac 400

102
God fortsättning på er! Har efter mycket velande kommit fram till att behålla 400an i min Firebird. Nu är frågan vilken kam jag ska välja? En 041-kam med 1.65-vippor eller Crower 60311 solidkam, 247/252 @.050 , 112 LSA, 556/569" i lyft (1.65-vippor) eller SD's Old Faithful rullkam, 236/245 @.050, 112 LSA, .578/582" i lyft (1.5-vippor). 041an och Crower's 60311 har jag läst ger mycket lika dynoresultat, runt 450hk med portade järntoppar men något mer effekt och mindre vrid för 60311. SD's OF ger straxt över 500hk, men det kostar runt 1300dollar med lyftare, fördelardrev etc. Kommer använda min befintliga 4.10utv eller en ny 3.73utv samt en 10" converter med runt 3500stall. Kommer också porta topparna lite till och ta upp kanalerna till RAIV-storlek och använda mitt RPM-insug samt Hooker 1 3/4" headers med 2×3" avgas. Målet är mitten-11or med 150hk på flaska. Ge gärna era åsikter! Är rullkammen värd den extra kostnaden? Har inget emot en ruppig tomgång eftersom Birden ändå saknar bromsservo :twisted:
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP