Annons
Annons

Re: Renovering Pontiac 400

77
The Judge skrev:Härligt!

Jag ser inga problem med det du beskrivit, låter normalt.
Varför ska du ändra tändpunkten?
Vilket nummer har din fördelare?
Har den kvar original-vikter och fjädrar (vilket är att föredra)?
Ok, det lät bra! Tyckte att motorn gick lite jämnare på tomgång samt svarade bättre vid 12-13grader men ska kolla totala förtändningen innan jag ändrar något. Fördelaren har nr. 1112191 (455 -73) och har originalvikter/fjädrar, ska ge 18grader vid 3900varv. Du hjälpte mig ang. fördelaren i en tidigare tråd: http://www.pontiacforum.se/viewtopic.ph ... 179#p12179" onclick="window.open(this.href);return false;
Quadrajeten jag köpte av dig funkar kanon, nya motorn startar och svarar betydligt bättre än min gamla 350 med Holley´n!
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Renovering Pontiac 400

78
Har hunnit köra runt 15mil nu, tyvärr pajade laddregulatorn förra veckan men är nu bytt. Upptäckte dock lite problem vid sista provturen... 1. Vattentempen går upp till 100grader vid 3-4minuters tomgångskörning, ligger runt 75-80grader på landsvägen. Kör för tillfället utan termostat, orginalfläkt med fläktkåpa, HD-thermoclutch och orginalkylaren från Bonnevillen, ny orginal v-pump. Kan det det vara avsaknaden av termostat som gör att den går upp i temp på tomgång? (Vattnet flödar för fort?) 2. Såg att det kom lite rök från höger avgasrör på tomgång men inget synligt från vänster, kommer också en liten rökpuff vid start med varm motor. Kollade då alla stift vilka såg bra ut utom 2ans stift som hade lite olja vid gängorna. När jag lyste ner i cylindern såg jag också bränd olja på kolvtoppen. Kan det vara från vevhusventilationen som går in i 2ans kanal på insuget? Eller bör jag plocka av ventilkåpan och fjädrarna för att kolla ventiltätningarna? Hoppas verkligen inte att det är kolvringarna :?
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Renovering Pontiac 400

79
Sätt i en 195°F termostat, snabbt, innan du kör mer! (Din gissning om att kylvätskan går igenom för fort är korrekt).
Termostaten finns där av en anledning, så att motorn håller korrekt arbetstemperatur under ALLA förhållanden.

En nyrenoverad motor tar alltid lite mer olja innan den är helt inkörd.

PCV-ventilens slang ska gå till ett uttag som leder till plenumet under förgasaren ELLER till special-nippeln framför förgasaren på original-insuget, absolut INTE på en enskild kanal.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Renovering Pontiac 400

80
Ok, tack Judge!

Har en ny 160°F och en ny 180°F termostat att välja på så jag provar med den senare. Det är inga stora mängder oljerök som kommer så jag testar köra på och hoppas det ger sig (har inte sett någon rök vid normal körning, bara lite på tomgång). PCV-ventilen är kopplad till den långa special-nippeln på insuget men jag tänkte att det kanske suger in lite mer igenom 2ans kanal eftersom nippeln går in i den först?
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Renovering Pontiac 400

81
Om man önskar bästa körbarhet och ekonomi så använder man en 195°F termostat som fabrikanten föreskriver.
En motor som går för kallt slits mer än nödvändigt samt att man förlorar effekt.

Specialnippeln är öppen i botten till det undre planet under förgasarna och den är öppen i sidan till det övre planet, på så vis är alla kanaler med i matchen.

Tänk på vad som verkligen händer i motorn och varför den fungerar som den gör, nämligen att det är det atmosfäriska trycket som trycker in luft i insuget genom förgasaren tack vare kolvarnas pumpande verkan som orsakar ett undertryck som det atmosfäriska trycket utjämnar i.o.m. att man släpper in mer eller mindre luft via spjällen i förgasaren.
Det är alltså inte så att varje enskild cylinder "suger" in luft/bränsleblandningen, bränsle/luftblandningen trycks in i cylindern, via förgasare och insug, av det atmosfäriska trycket när insugsventilen är öppen.
Jämnast undertryck blir det därför på de ställen i insuget där så många kolvar som möjligt samverkar med sitt pumpande.
Just termen "insug" är ytterligare en olycklig översättning från engelskans "intake" vilket betyder intag vilket bättre beskriver funktionen.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Renovering Pontiac 400

82
Idag blev det 10mil till på motorn. Kommer fortfarande en rökpuff vid start med varm motor men ser ingen rök på tomgång eller vid körning. Kollade också hur mycket total tändning jag har (utan vakuum), med 13° initialt har jag 45° vid 3200varv vilket är på tok för mycket. Fördelaren skulle ge 31° vid 3900varv med 13° initalt så jag måste försöka begränsa hur mycket vikterna slår ut så jag får runt 30-32° totalt. Konstigt nog hör jag inga spikningar? Nästa problem är att vid fullgasrepor på 2an eller 3an så tvärdör motorn efter ca 5sekunder, men när jag släpper gasen hoppar motorn igång igen. Verkar som jag tömmer förgasaren på bensin och att pumpen inte hinner få fram nytt bränsle? Sitter en 80gph pump och original bränsleledningar. Har 3/4 tank nu men funderar på om bränslet trycks bakåt i tanken så pumpen suger torrt? Osäker på om det sitter några skvalpplåtar i tanken? Eller kan det vara bränslefiltret i Q-jeten som inte släpper igenom bränsle tillräckligt fort?
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Renovering Pontiac 400

84
zappafan skrev:Rockorkestern brukar väl ha relativt litet flottörhus, men det ska väl pumpen fixa.... :geek:
Jo jag tycker det. Judge har byggt förgasaren så jag tar förgivet att flottörnivån är rätt. Min gissning är att pumpen inte får fram bränsle på sugsidan. Är kanske lättast att montera en bränsletrycksmätare och kolla om den tappar trycket när man gasar på ;)
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Renovering Pontiac 400

85
Detta problem med mekaniska pumpar är välkänt.
De funkar bra mellan trafikljusen i stan men sämre vid utdragna fullgasrepor.
Jag hade samma fenomen på Judgen och 66:an innan jag bytte till Carter P4595 7 psi el-pump.

Du kan ta bort original-fjädrarna och ställa tändpunkten till 32° vid tomgångsvarv, sätt sedan tillbaka fjädrarna och kolla vad det blev.
Om det blev under 6° så kan du sätta en en 1/4" bussning/slangbit på stoppinnen under vikt-kammen, och göra om justeringen utan fjädrarna, så bör det initiala hamna på 10-12° och du får en tändkurva som är lämplig.
Det maximala utslaget bör inte inträffa före 4000varv, då får du skaffa hårdare fjädrar.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Renovering Pontiac 400

87
märkte detta fenomen på min egen räser som är ganska orginal, vid jämn fin gas har jag 6-7 psi på soppa trycket trampar jag fullt och håller ner tills lådan växlar så har jag ca 3 psi tills jag släpper, för övrigt orginal mekpump med retur (ac pump)

har dock inte märkt av något problem med detta tryckfall men har en holley pump ligger och väntar på att installeras
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

Re: Renovering Pontiac 400

88
Egentligen är inte trycket ett problem, om det inte är för högt vill säga, 3psi är fullt tillräckligt om där finns flöde och det är väl oftast flödet som visar sig vara otillräckligt med en mek-pump, särskilt om man satt filter före pumpen, det enda filter som får finnas innan pumpen är "sockan" i änden på röret i tanken.
Men ingen seriös "racer" förlitar sig till 100% på en mek-pump, för dessa gäller el-pump.
Man kan koppla denna "bypass" till mek-pumpen på ledningen och koppla elen till kick-down kontakten så att el-pumpen aktiveras endast vid WOT, om man har en högljudd pump.
Enklast är dock att koppla bort den mekaniska helt, då kan man förfylla förgasaren innan start och dessutom slipper man ev. ånglås i ledningen.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Renovering Pontiac 400

89
Så här stod det ju på sidan du tipsade om själv Burningbird... 8-)

For Pontiac hobbyists needing more fuel-pump output than a stock-replacement pump can provide, the Carter Competition Series M6907 remains an excellent choice. Capable of flowing as much as 120 gph at a constant pressure of 6 psi, the high-performance mechanical pump has been used by hobbyists for years. We've had one in service for nearly 10 years, and it has performed flawlessly on our 475hp engine in that time.
Bild
Sånt här filter kör jag med... ;)
Bild
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..

Re: Renovering Pontiac 400

90
Tack för alla tips! Jag ska se över bränsleledningarna från tanken och framåt så att inte problemet ligger där. Jag hade gärna provat en Carter M6907 (isf. den kromade "kinapumpen" som sitter där nu) men jag planerar att montera ett vått 175hk lustgassystem med platta under förgasaren och då behöver jag iaf. en elpump. Har kollat på Holley's "svarta" pump, ger 120gph vid 9psi så den borde klara att förse både förgasare och lustgassystemet med bränsle.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP