Annons

Tempest-68

1
Tänkte det kunde var skoj att dra igång en tråd med min bil då jag har en hel del framtids planer för denna och hoppas att man lyckas få klart det mesta man planerat ,men som alla vet så blir de ju sällan som man tänkt sig

kan redan nu berätta att detta är ett långtids projekt så det blir lite glest med updateringar men jag ska försöka få med det mesta som händer

just nu är det projekt TH350 som gäller renovering av 2 st bättre beg lådor
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
Bilagor
DSC_0265.jpg DSC_0265.jpg Visad 8487 gånger 149.25 KiB
Annons

Re: Tempest-68

2
så här såg det ut i låda nr 1 när den kom isär
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
Bilagor
som synes så är det inte mycket kvar av lamellerna DSC_0293.jpg som synes så är det inte mycket kvar av lamellerna Visad 8486 gånger 460.71 KiB
och här har vi orsaken till varför det va så mycke skit i trågen trumman har snurrat men inte lammellerna DSC_0251.jpg och här har vi orsaken till varför det va så mycke skit i trågen trumman har snurrat men inte lammellerna Visad 8486 gånger 386.11 KiB
det såg ju inte så lovande ut när man fick av tråget DSC_0151.JPG det såg ju inte så lovande ut när man fick av tråget Visad 8486 gånger 482.11 KiB

Re: Tempest-68

4
japp de blir ett shift kit från TCI köpte deras super master kit som ska innehålla samma prylar som sitter i streetfighter lådan

men såg att jag ev behövde shimsa upp lådan då jag mätte spelet innan jag drog isär lådan visade det .080" och de rekommenderar att det inte ska vara mer än .060" helst mellan .015"-.040" om man ska ha för performance bruk

men med tanke på att ett helt lamellpaket var skrot så får jag mäta igen när allt är på plats och se vad det blev i slutändan sen tar jag lite prylar från den andra lådan då vissa saker var i bättre skick på den än den jag tänkt använda
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

Re: Tempest-68

5
plockade även isär ett par #47 toppar efter jag mätt förbränningsrummen på dem vilka jag mätte upp till 88cc och enl alla listor skall de hålla 72cc så jag mätte dem 2 ggr men det var 88cc andra gången med *suck*

så troligen har någon roat sig med att ta ur i förb.rummen för inte kan det skilja så mycket på fabriks uppgift och verklighet?

men men har ett par #94 toppar på väg hem så får mäta på dem och se om de är mindre, så de funkar till mitt tilltänkta motorprojekt kan va svårt att få 10,2:1 i komp med de förbränningsrummen på en 350

tänkte lägga upp en bild på mitt fina egen gjorda mätinstrument för topparna men bilage kvoten är full så lägger upp dem på ett annat ställe och lägger in länkar när jag fått klämm på det

hursom så tog jag en plexiskiva och kapade den så den täcker alla 4 förb.rum så kan man mäta alla på engång

hittade även en brusten innerfjäder på en av ventilerna ska fixa en bild på den så ni inte tror jag skojar haha :P
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

Re: Tempest-68

6
uppmärkning av förb.rum (bild upponer vet ej varför)
https://skydrive.live.com/#!/?cid=5305B ... B4F762!221

mätverktyg
https://skydrive.live.com/#!/?cid=5305B ... B4F762!220
https://skydrive.live.com/#!/?cid=5305B ... B4F762!219

brusten innerfjäder

https://skydrive.live.com/#!/?cid=5305B ... B4F762!218

funkar inte länkarna så hojta till så får jag försöka fixa de
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

Re: Tempest-68

8
Dina #47 är med största sannolikhet orörda.

När det gäller storleken på förbränningsrummen mellan olika Pontiac toppar så är måtten sällan eller aldrig fabrikens uppgifter.
Jag har hittills inte hittat en enda lista, varken på internet eller i nå´n bok som har korrekta uppgifter hela vägen.

Det enda säkra sättet är att göra som du, mäta dem.

Tänk också på att de flesta uppgifter om kompressionsförhållande är "saltade", i reklamsyfte. I verkligheten ligger värdena som uppges 0,5-0,75 under.
Att bygga en motor med järntoppar över verkliga 10:1 är att be om problem med spikningar.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Tempest-68

10
Då låda 1 var mycket sämre än befarat så behövs det stjälas lite grejjor från låda 2
Bild
först måste man mäta slut spelet så man vet om man behöver shimsa även längst bak i lådan denna hade ett spel på .080 och jag siktar på .025-.030 så jag kommer få shimsa lite men det kan jag göra vid pumpen max 2 shims brickor rekommenderas vid pumpen så jag klarar mig utan shims i bakändan
Bild
Pumpen har en tendens att "suga" fast så för att få lös den kan det behövas lite hjälp av ett brytjärn dock lite försiktigt så man inte skadar nått
Bild
dessa är lämnade till svarvaren på jobbet så han får ta lite så det går i en extra lamell och stål för bättre bett i lådan
Bild
annars kan de bli så här igen
Bild
sen hade nån pajsare fått för sig att en extra stål skiva är bra och stoppa i att dömma av färgen så var det inte helt rätt beslut
Bild
specialverktyg för att få ur sista trumman ur lådan
Bild
så 2 tomma skal i likvärdigt skick så de är bara att välja färg
Bild
nu är de bara vänta på klockorna som är på svarvning sen kan man börja plocka i dessa grejjor
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

Re: Tempest-68

11
Bild
Så då var allt ut sorterat mellan de 2 låodorna så nu är det bara en genom gång av ventilpaketen kvar (ja jag vet det är ett Cheva insug)
Bild
har även dessa Turbiner som jag är lite tveksam till att använda då det var massa dynga i båda trågen, samt planerar jag på att höjja Stallspeed till 2000 - 2500 och jag är lite osäker på vad dessa stallar 1800 rpm kanske? man ska kunna se med hjälp av vinkeln på de små pluttarna på turbinen hur högt stallspeed det är men jag tycks ha förlagt den infon. Nån som vet får gärna dela med sig av infon
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

Re: Tempest-68

13
The Judge skrev:Bra jobbat!
Renovera och preparera automatlådor är KUL!
Tackar!
jag kan inte annat än att hålla med :)
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

Re: Tempest-68

14
Bild
Idag kom det hem ett par #94 toppar så det var bara att sätta igång att tvätta av dem samt spola vatten kanalerna med högtrycken då de var ganska fulla med rost och avlagringar
Bild
Vid närmare inspektion efter en grovtvätt så ramla denna ut,en halv skålad bricka som sitter under muttern
Bild
sådär lite finare lite renare så man kan börja jobba med sakerna
Bild
ordning och reda är ett måste om inte annat så spar det massa tid när man slipper leta efter saker
Bild
ett mindre bra ventilskaft men som tur är på avgas sidan då dessa ska bytas ut till rostfria så småningom
Bild
och så drog jag ur dessa förhatliga pressade studs väntar på Heli-coil leverans från summit som tyvärr var restat så det skulle skickas tidigast 10 juni sen 7-21 dagars leveranstid så det är bara sätta sig på händerna och vänta

undertiden så får jag ta och borra och tvätta topparna har som tur är tillgång för det på jobbet bara man frågar chefen lite snällt :)
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241