Annons

Re: Tempest-68

46
Burningbird skrev:Snygg och prydlig ordning på delarna! Smidigt med ultraljudstvätt till knaster och andra smådelar. Kollade upp boken du hade köpt "Port & Flow Test, hittade även Cliffs bok om Q-jet och boken "Turbo Hydramatic 350 - Rebuild" så det får nog bli att investera i alla 3 ;) Beställde också DVD:n "Performace Porting" av Pete McCarthy. http://www.petemccarthy.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lånade brorsans tvätt för att testa och som synes blev de lite skillnad plus att man slipper skura en massa

TH350 boken är riktigt bra

den dvd:n såg intressant ut kanske ska investera i en sånn nu när man är i portar tagen :)
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
Annons

Re: Tempest-68

48
ja då va semestern över så nu har man äntligen börjat böka runt i garaget igen

denna motor kommer bli Blueprintad vilket jag anser att man alltid borde göra vid en total renovering/modifiering av en motor dels för din egen skull och även om du någon gång ska sälja så har du allting dokumenterat :)

så ikväll har jag mät upp toleranserna på vevaxel och vevstakar med plastigauge

Först i med nya lager
Bild
Sen fram med vax remsorna dra ihop det till rätt moment och ta isär och mät
vevaxel lagrena hade en tolerans mellan .0015 - .0020 tum vilket är inom marginalen
Bild
samma med vevstakarna ett spel på .0015 - .0020 tum på samtliga
Bild
sen när man ändå hade ångan uppe så slipade jag av all gammal färg på lådan så man otacksamt kan måla den så besiktnings gubbarna får se den nymålad och fin vartannat år :lol:
Bild
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

Re: Tempest-68

49
Bra idé att fota när man man mäter in alla lagerspelen :idea: Har du hittat några lämpliga kolvar & stakar till bygget än? Vad blir det för insug, förgasare och kam?
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Tempest-68

50
stakarna kan jag med lite flyt få spricktestade nu i höst gratis så är de ok så får de åka med i denna botten dock med nya ARP bult

kolvar får nog bli speed-pro's +.060 kolvar om man inte ska spräcka budgeten rejält ,kam velar jag fortfarande med men lutar åt en Crower kam #60915 eller #60918 beroende på komp

skulle gärna vilja gå på med en vassare kam ,men de toppar jag har är lite stora i förbränningsrummen 88cc, planar jag dem .060 så hamnar de på ca 76cc vilket ger 9.2:1 i komp med 0 deckat block och jag vill upp närmare 10

enl Jim hand så ska .060 vara safe men troligen kan man ta lite till på en del toppar så det blir väl till att mäta så fort blocket är färdigt och se hur tight det är mellan kolvtopp och ventil

insug blir det jag har nu Edelbrock performer och troligen en q-jet då jag har en extra i skapligt skick ligger på hyllan
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

Re: Tempest-68

51
Som jag förstått så bör man hona om storändan på stakarna om man monterar ARP-bult men jag kan ha fel? När jag kollade priset på ARP-bult och maskinarbete så översteg det priset för nya I-profilsstakar. Men när jag skulle beställa nya I-profil från PPR var dom slut så därför fick det bli H-profil istället, jag hade dom iaf. hemma för bara 2900kr ink. frakt :mrgreen: Crower 60918 har exakt samma värden som Summit´s "nya" 2801 fast för mindre än halva kostnaden. http://www.summitracing.com/parts/cro-60918" onclick="window.open(this.href);return false; / http://www.summitracing.com/parts/sum-2801" onclick="window.open(this.href);return false; Jag kan ev. sälja mitt nya kam/lyftarkit: http://www.summitracing.com/parts/sum-k2801" onclick="window.open(this.href);return false; för 1000kr om du är intresserad, eftersom jag kommer köra med min gamla 068-kam istället.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Tempest-68

52
ARP bulten ska vanligtvis dras med något hårdare moment så det är nog därför det rekommenderas att hona om dem,kanske värt att titta lite på nya stakar om prisskillnaden inte är större, nytt är alltid nytt :)

tack för info ang kamaxlarna missat det helt :o
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

Re: Tempest-68

55
jimmy 77 skrev:stakarna kan jag med lite flyt få spricktestade nu i höst gratis så är de ok så får de åka med i denna botten dock med nya ARP bult

kolvar får nog bli speed-pro's +.060 kolvar om man inte ska spräcka budgeten rejält ,kam velar jag fortfarande med men lutar åt en Crower kam #60915 eller #60918 beroende på komp

skulle gärna vilja gå på med en vassare kam ,men de toppar jag har är lite stora i förbränningsrummen 88cc, planar jag dem .060 så hamnar de på ca 76cc vilket ger 9.2:1 i komp med 0 deckat block och jag vill upp närmare 10

enl Jim hand så ska .060 vara safe men troligen kan man ta lite till på en del toppar så det blir väl till att mäta så fort blocket är färdigt och se hur tight det är mellan kolvtopp och ventil

insug blir det jag har nu Edelbrock performer och troligen en q-jet då jag har en extra i skapligt skick ligger på hyllan
Hej! Varför inte ett org insug? Vad gör E-brock så mycket bättre? Ingen kritik,bara nyfiken.

Re: Tempest-68

56
Edelbrock performer insuget (ej Performer RPM) ha samma prestanda som ett orginal insug men du har bara halva vikten samt har jag ett sitter på den motor som är i bilen, vilket är orginal motorn som är orörd i övrigt.

samt blir alu insugen lite svalare

Jag har orginal 2-ports insuget ligger på hyllan så det ska skruvas på när orginal motor ställs åt sidan för en ev orginal renovering längre fram
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

Re: Tempest-68

57
Burningbird skrev:Går det framåt med motorbygget? :)
mjo lite frammåt går det men just nu mest väntan på delar då motorbyggaren inte vill borra innan han har kolvarna vilket iofs är ganska vettigt då risken för fel borr blir nästan obefintlig :)

i övrigt är det lite portning av toppar som är nästan färdigt 3 insug och 4 avgas kvar att fila upp sen behöver jag ha blocket klart så jag kan mäta för planing av topparna vill försöka ta så mycket som möjligt för att få komp runt 9,5:1

planar jag dem max vad som anses säkert utan mätning (.060") så hamnar jag runt 9,2:1 så kan jag kapa lite till så är jag nöjd

och sen väntar jag fortfarande på delar till lådan som skall ihop jag ger han 2 v till sen får nån annan fixa det åt mig ist om det inte är klart :)

så det mesta står på väntelistan just nu

Hur går det själv?
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

Re: Tempest-68

58
Kul att höra att det händer lite! Jag fick tillbaka mitt block, kolvar och stakar i förra veckan, saknar fortfarande veven och topparna. 1ans och 4ans ramlageröverfall glappade lite så jag fick dra ur styrpinnarna och slå i nya samt fräsa ur hålen i överfallen för att få dom centrerade inom 0.01mm marginal. Ramlagergången är uppmätt av motorfirman och ska vara rak. Imorgon ska jag mäta kolvringsgapen, slå i frostpluggar och montera oljepluggar samt montera kammen och kanske lacka blocket också. Sen kan jag bara vänta på att veven och topparna ska bli färdiga.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Tempest-68

59
jahaap nu trodde man det var dags att börja åka igen men inte det inte, efter lite smärre skumma saker så som en startmotor som lägger av över vintern av någon märklig anledning så blev det en ny sådan inköpt och bytt ,vilket gjorde att kablarna blev för korta, så efter diverse svordomar och inköp av nya så är nu kablarna tillräckligt långa samt finns det möjlighet att koppla isär vid framtida byte

men största bekymmret nu är en hjulbult som är av köpte en ny på norrlands custom och den var för klen i splinesen :twisted:

HåkanS har du sånna på hyllan till mig?

mätt upp splinesen till ca 14mm i dia och stopp ändan till 19 mm ca den jag fick var klenare men de hade tydligen bara dessa för GM
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

Re: Tempest-68

60
Vad var det för artikelnummer på den från Norrlands?
När jag kolla lite mer när jag fick tid ikväll verkar det som att det original skall vara ca. 12 mm på splinesen, i alla fall enligt en eftermarknads katalog...
Har du samma hjulbultar runt om?
Kanske tidigare ägare bytt om hålen blivit för stora?
Hittade en med rätt mått men jag hade slut på lager.
Är det bråttom?

Håkan
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se