Annons

Re: Tempest-68

31
jimmy 77 skrev:
Burningbird skrev:Frostpluggarna till topparna ingick inte i de kitten jag har köpt, Butler och Spottsperformance säljer pluggarna för 10dollar och nippeln för 25dollar. Håkan S kanske också har dom eller kan ta hem.

ok får kolla med Håkan S när det blir dags att plocka ihop

Tack för infon :)
Har alltid dessa på lager, både pluggar och nipplar.

Håkan S
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se
Annons

Re: Tempest-68

32
Nu när man till slut fick hem grejor till topparna så fick jag slutligen i mina insatsgängor
Bild
såg även att någon lagt pengar och möda på att stoppa i brons styrningar på #47:orna
Bild
och sen var man bara tvungen att provmontera rullvipporna dock utan ventiler men det såg snyggt ut ändå :)
Bild
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

Re: Tempest-68

34
blir troligen #47:orna om jag inte hittar ett par med mindre förbränningsrum max 80cc till riktigt bra pris

enl Jim Hand ska man kunna plana topparna .060 utan problem och kapar då bort 12cc så jag hamnar runt 76cc vilket borde ge ett statiskt komp runt 9.2:1 med 0 deckat block borrat .060 och jag vill egentligen ligga nånstanns mellan 9.5:1 - 10.0:1 så 70-72cc skulle vara perfekt för min del

47:orna har bronsstyrningar och de yttre hållen för headers gängade vilket inte är gjort på 94:orna
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

Re: Tempest-68

35
Såg att Camaroskroten säljer ett par tomma 670-toppar (72cc?) för 3000kr på blocket. Men det funkar nog lika bra att plana 47-orna. I senaste numret av "High Performance Pontiac" bygger Jim Taylor en 421a (432") som ger 473hk @ 6000varv med portade småventilstoppar, 1,92"/1,66"-ventiler. Hur gör du för att lägga upp bilder? När jag har försökt står det något om att kvoten på forumet är uppnådd?
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Tempest-68

36
jag lägger upp dem på skydrive i en offentlig mapp
sen när jag höger klickar på bilden får jag upp en ruta där man kan välja "visa orginalet" då öppnas bilden i ett nytt fönster och då kopierar jag adressen i adressfältet går tillbaka hit klickar på Img och klistrar in adressen i mitten av [img]HÄR![/img*] så ploppar den upp



670 topparna är väl för 67 och tidigare och är väl closedchamber toppar? men de kanske funkar med sånna på nyare block åxo?
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

Re: Tempest-68

37
#670 och #97 (RamAir) är de enda 2:nd design (nya vinkeln på ventilskaften) 1967 och senare topplock som har closed chamber.
Ej att förväxla med 1967 1:st design som även de har closed chamber men samma vinkel på ventilskaften som 389:ans toppar.
Dessutom finns #061 topparna 1967 som har 2:nd design och open chamber (snarlika 1968 RAII och 1969-70 RAIV) förbränningsrum.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Tempest-68

38
Fick tag i ett 350 block efter lite letande med vevaxel,vevstakar och kolvar kvar i så det åkte isär för inspektion och rengöring

lite skavt på kanterna men annars såg lagrena OK ut
Bild
Denna blev jag dock lite fundersam på enl nummret ska detta vara en 400 vev den är även märkt "N" så det är ingen Armasteel axel vad jag lyckats läsa mig till så ska det funka bra med dessa i 350 blocken om man balanserar om den med vevstakarna nån som vet om det stämmer?
Bild
sen fick jag till slut hem mina helicoil från Dalhems :shock:
Bild
Började matchporta lite på 94:orna i väntan på mina grejjor till lådan
Bild
Perfect match :D
Bild
slänger upp lite fler bilder på blocket i helgen efter jag gjort rent det på jobbet
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

Re: Tempest-68

39
Kollade på Wallaceracings sida, enligt dom har -69/-70 350-vevar nr 9795479 och -69/-70 400-vevar nr 9795480. Så det kanske är en 350-vev iaf? Snyggt jobb med portmatchningen!
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Tempest-68

40
Så var blocket lite renare :) otroligt va möe bös de kan bli på ett block

2 fryspluggar gav med sig under tvätten de såg hela ut innan tvätt men efter tvätten såg man hur tunna de var egentligen,
alla fryspluggar på sidan av blocket var riktigt dåliga på insidan vilket tyder på att denna motor troligen ej haft glykol i kylvattnet, nått att tänka på för dom som bara toppar upp med vatten efter en kokning fryspluggarna rostar bort
Bild
Bild
i övrigt så såg det mesta OK ut inga repor/sprickor vad jag kunnat se iaf (dock mälardalens sämsta bilder just nu)
Bild
Bild
Sen var de nån som sa "Bli klok läs en bok" så jag skaffade 2 direkt :mrgreen:
Bild
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

Re: Tempest-68

43
Jahapp blev en redig rivstart på semestern 2 dagar Power meet sen Westerqvarn + ett besök av svärföräldrarna så det har inte blitt så möe gjort här hemma blev lite rengöring av gamla delar mest pga att man är lite garage pedant när det gäller delar

hittade min gamla digital kamera här hemma och tänkte nu ävlarns kan man bjuda på lite kvalitets bilder ist för kort från mobilen men ack så fel man kan ha blev fanimej bättre kort från mobilen än den gamle kameran så slänger upp lite halv dåliga bilder på de jag gjort rent så länge så kommer det fler bilder lite senare på det jag planerar ta mig mig för imorgon
Bild
vissa delar är ultraljuds tvättade gissa vilka :) de andra har tvättats med hjälp av biltemas kall avfettning och legat i bad över natten innan rengöring
Bild
sen för de som inte vet lr har glömt så pillade jag isär en hydrualisk lyftare för att visa hur mycket prylar det verkligen är i en sånn
Bild
denna bild är mest till Herr Lejon jag har som sagt dublett av denna så vill du ha den så får du den (kolla Delco märket) ;) :lol:
Bild
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

Re: Tempest-68

44
Snygg och prydlig ordning på delarna! Smidigt med ultraljudstvätt till knaster och andra smådelar. Kollade upp boken du hade köpt "Port & Flow Test, hittade även Cliffs bok om Q-jet och boken "Turbo Hydramatic 350 - Rebuild" så det får nog bli att investera i alla 3 ;) Beställde också DVD:n "Performace Porting" av Pete McCarthy. http://www.petemccarthy.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP