Annons

Vinterförvaring?

1
Då jag inte har något bra garage att ställa kärran i så håller jag på att bygga ett skjul som den skall stå i under vintern så den skall slippa regn, snö och annat ofog .....Har inhandlat en torrboll att ha i bilen och ett fiffigt "bilskynke" att klä bilen i men vad kan jag mer göra, och hur skyddar ni era kärror som inte har lyxen att kunna stå i ett varmt garage? Funderar på byta fälgar till plåtisar så kanske fälgarna som sitter på fortfarande är kromade till våren .... Hur skyddar jag kofångarna som forfarande ser hyfsade ut? Då jag inte har ägt bilen så länge kommer glykolen att kollas så det är en 50/50 blandning och batteriet kommer att lyftas ur .......Så ös på nu med tips och trix inför vintern

Mvh Brolin
Annons

Re: Vinterförvaring?

2
Kofångarna kan du dra på vanlig olja på eller smörjfett (blåa skiten) så ska dom klara sej. Gjorde mitt igår :) Annars är de väl av med plus polen på batteriet, kolla vatten då men 50/50 ska la klara -37 iaf.

Hare gött

Re: Vinterförvaring?

3
Tvätta och vaxa räcker långt. Extra vax på kromet behöver inte putsas bort förrän till våren.
Se till att skynket inte ligger direkt mot lacken, ett takräcke med ett par plankor på duger att lägga skynket på?
Olja och fett verkar onödigt besvärligt, hur får man bort så´nt klet till våren?

Det är nu det är lämpligt att byta olja och filter så att det inte ligger gammal sur olja och käkar på motorlagren...
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Vinterförvaring?

4
Tror jag provar med en rejäl omgång vax först , blir det inte svårt att få bort olja/smörjfett till våren? lär ju ioförsig inte rost :mrgreen: .... Att jag inte tänkte på det med takräcke :roll: , det var ju inte dumt , får knalla ut i ladan å se vad som finns... olje och filter kommer att bytas ut nästa månad då jag ändå skall byta lite andra saker på bilen, då den inte går riktigt som jag vill...

Mvh Brolin

Re: Vinterförvaring?

5
Angående torrboll, jag brukar tillverka egna mer effektiva samt billigare och ha i båten. Ta en plasthink och sätt fast ett stort durkslag i öppningen, sen häller man på ngr kg vägsalt i durkslaget. En 25 kg säck med salt kostar ungefär en hundring på Granngården..

Re: Vinterförvaring?

7
Brolin skrev:Vägsalt :shock: ???? Det var något nytt för mig men det tänker jag ta och testa , det kan bli kul .....Men hur funkar det ? Var ingen höjdare på kemi i skolan :sad: ......

Mvh Brolin
Saltet suger åt sig fukten. OBS! Vägsaltet måste bestå av kalciumklorid och ej av natriumklorid som inte absorberar vatten så bra.

Re: Vinterförvaring?

8
Kapar tråden lite...

Hur är det med vinterförvaringen, vad är bäst för bilen egentligen?

Kallgarage eller Varmgarage? (med varm menar jag max 10+ typ)

Kommer få tillbaks bilen från lack i början av oktober, och någon sa att man bör förvara bilen i ett garage med några plusgrader... medans en annan sa tvärtom :D