Råkade ut för ett problem med min Bonneville -65, en 389 går klockrent o startar bra när kall, men efter 3-4 mil börjar motorn knacka
och blir överhettad, märkte att det började gå en hel del vatten (ingen vatten i oljan ej heller ur avgasrören)
knacket blev värre o värre slutade med att ringa bärgare (vågade inte fortsätta) när jag stannade kändes det som det mesta vattnet
sprutade ut, gjorde komp test/ 1 (6,5kg) 3 (9kg) 5 (10,5kg) 7 (8kg) / 2 (8kg) 4 (7kg) 6 (8kg) 8 (10kg) har plockat bort vänstra toppen
helt klart behövs där ventil fix, ska plocka bort nästa topp i helgen, min teori var först att det var en liten läcka i någon av topp packningarna, men till saken
när det började knacka så provade jag att dra ut choken lite inbillade mig att knacket blev mindre (sen lossnade den jäkla vajern), har mina teorier men vill gärna ha lite åsikter
Annons
Re: Överhettad 389
3kan vara så, men tycker att det borde knacka från lagren även när motorn är svalare, om det nu skulle vara ett vevlager,
om det vore oljepumpen så borde lampan lysa till (givaren är typ 2år och lampan funkar)
har nu lyft båda topparna, helt klart behöver toppar och ventiler sig en genomgång
cylindrarna såg mkt bra ut knappt någon vändkant
samt inget som tydde på att topp packningen skulle läckt, även om det i vissa fall knappt syns,
testat + termostaten i en kastrull och den öppnade sig ok, (även om den såg jävlig ut)
Är lite inne på att renovera kylaren, fixa topparna, samt oljebyte vilket jag tänkt fixa iallafall
blev inte så mycket åka av förra året så.....
Re: Överhettad 389
4Allt blev bra till slut, men råkade ut för en märklig effekt, när jag monterat topparna mm. tog komp test 1:a cylinder var det 0 i komp, de övriga runt 12, visade sig att en av ventilerna inte stängde helt, gjorde så att ställde motorn i läge där de ska vara stängda, lättade något på vipparmsbulten så det gick att snurra lite på stötstången, satt dit en låsmutter, startade motorn, går nu klockrent och utan missljud.
Re: Överhettad 389
5Låter skumt. 389 har ju i pressade vipparmsbultar med en skuldra som muttern ska dras 20 lb/ft mot.
Re: Överhettad 389
6Håller med mycket skumt, tog ett bra tag innan vi kom på detta, kollade med kamera i loppet då vi såg att ena ventilen inte stängde, ska kolla up mer noggrant på vippan o mutter mm. om jag kan se något, slipade iof. in ventilerna men bara precis så jag fick en bra anläggnings yta, så att det skulle påverka har jag svårt att tänka mej, komp testade låg på ca 11kg, har beställ några låsbara muttrar, känns lite säkrare, (låste nu med en extra mutter)
Re: Överhettad 389
7Det kan inte vara så att det hamnat en längre stötstång från en senare motor vid den ventilen som inte stängde med muttern dragen till 20 lb/ft?
Det behövs ju inga extra låsmuttrar på original-muttrarna när de är dragna till angivet moment.
Det behövs ju inga extra låsmuttrar på original-muttrarna när de är dragna till angivet moment.
Re: Överhettad 389
8Märkte upp allt när jag plockade isär, så de ska vara rätt, men kan tillägga att jag gick efter momenten i en bok om renovering av 389 där var det betydligt högre moment, måste vara det som förstörde något, kändes fel så kollade upp i v-boken o drog de övriga till ca 20lb, så är det ska inte behövas låsmutter men även vid 20 lb var ventilen öppen det är skumt, därför lättar jag på muttern en aning o låser den, o då går motorn klockrent